با احداث شهرک های گلخانه ای امکان انجام کشاورزی قراردادی فراهم می شود

اتمام کامل زيرساخت های شهرک گلخانه ای 18 هکتاری شهرستان هوراند

رئيس سازمان جهادکشاورزی استان آذربايجان شرقی گفت: شهرک گلخانه ای هوراند تا دوماه آينده دراختبارسرمايه گذاران بخش کشاورزی قرار می گيرد .
عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس اکبر فتحی در حاشيه بازديد از شهرک گلخانه ای شهرستان هوراند که با هدف برطرف شدن مشکلات موجود اين مجتمع گلخانه ای و با حضور دکتر حسين حاتمی نماينده مردم شهرستانهای کليبر، خدآفرين وهوراند در مجلس شورای اسلامی، مدير شرکت شهرکهای کشاورزی آذربايجان شرقی، فرماندار شهرستان هوراند و معاون شرکت آب منطقه‌ای استان صورت پذيرفته بود در گفتگو با خبرنگاران از اتمام کامل زيرساختهای شهرک گلخانه ای هوراند خبر داد و گفت: زيرساختهای اين شهرک گلخانه ای اعم از محوطه سازی و احداث استخر ذخيره و تامين آب انجام پذيرفته و در مرحله واگذاری به سرمايه گذار می باشد.
وی با بيان اينکه اميدوارم بتوانيم تا دوماه آينده اين شهرک را در اختيار متقاضيان سرمايه گذاری قراردهيم افزود: شهرک گلخانه ای هوراند به مساحت کل ۱۸هکتار وسطح خالص ۱۲ ونيم هکتار و تامين و توزيع آب استخر ذخيره به مساحت ۳۰۰۰ مترمکعب، معابر و شبکه جمع آوری آبهای سطحی با اعتباری بالغ بر60 ميلياردريال اجرا شده است
وی با اشاره به اينکه واگذاری شهرکهای گلخانه ای بصورت مطالعه شده صورت می گيرد گفت: درشهرکهای کشاورزی به بخش زنجيره ارزش پرداخته شده و به نهاده های توليد و بعد از توليد، برای نگهداری محصول توجه شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بيان اينکه ازجمله مزيتهای توليد در شهرکهای کشاورزی هزينه کمتر، بهره‌وری بالای ۱۰ برابری در مصرف آب، افزايش اشتغال‌زايی گسترده و فراگير و توليد محصولات صادرات محور است ادامه داد: مزيت‌های کشت در گلخانه‌های شهرکهای کشاورزی به دليل قابليت کشت زمينی و هيدروپونيکی است چون در گلخانه هم کشت زمينی داريم و اگر خاک عرصه مرغوب نباشد، کشت هيدروپونيک جايگزين می شود. هيدروپونيک يکی از روش‌های خلاقانه توليد محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترين نياز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.
وی با بيان اينکه با اين روش، در هر نقطه‌ای از استان می توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقليم و نوع خاک، برداشت کرد ادامه داد: با اين روش، مي‌توان اشتغال‌زايي خوبي داشت و از هر مکاني برای توليد محصولات کشاورزی که نياز روزافزون جمعيت استان است، بهره برد.
مهندس فتحی با بيان اينکه عمده توليدات در واحدهای گلخانه ای شامل صيفي، سبزی و گل و گياه است که بيشتر آن صادر می شود افزود: ضمن اينکه با تجميع خدمات موردنياز واحدهایتوليدی هزينه توليد کاهش و سرمايه‌گذاری انجام شده در يک بازه زمانی بسيار کوتاه به نتيجه می رسد، امکان انجام کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت مناسب و بهينه فراهم می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.