ابوالحسن بنی‌صدر در پاریس درگذشت

ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس جمهوری اسلامی، در پاریس در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، تارنمای سایت موسوم به “انقلاب اسلامی” روز ۱۷ مهر در اطلاعیه ای اعلام کرد ابوالحسن بنی صدر پس از مدتی طولانی ابتلا به بیماری، در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس فوت کرد.

بنی صدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۵۸ به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد. او در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰، با رأی مجلس استیضاح شد بعد از اعلام عدم کفایت وی، در روز یک تیر همان سال به‌طور رسمی از مقام خود عزل شد و بعد از فرار از ایران، به فرانسه پناهنده شد.

اطلاعیه مذکور از سوی همسر، فرزندان و خواهران و برادران وی منتشر شده است. این در حالیست که منابع فرانسه زبان تا این لحظه هنوز به مرگ بنی صدر اشاره‌ای نکرده‌اند.

ابوالحسن بنی‌صدر در ۲ فروردین ۱۳۱۲ در باغچه، از توابع همدان به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله سید نصرالله بنی‌صدر و مادر او اشرفی فاتح بودند.

وی نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود و ریاست شورای انقلاب را نیز بر عهده داشت، اما در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، با رأی مجلس شورای اسلامی استیضاح و از مقام خود عزل شد.

بنی‌صدر پس از فرار از ایران به همراه مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین به دشمنی با جمهوری اسلامی پرداخت، اما در سال ۱۳۶۲ به همراهی با رجوی پایان داد. بنی صدر در تمام چهار دهه اخیر که از ایران گریخت و در فرانسه مقیم شد، علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی می‌کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.