“عصرآزادی” از معطل ماندن اجرای بخشنامه آموزش رایگان پیش دبستانی ها در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ آموزش رایگان حق نوآموزان آذربایجانی نیست؟!

تعدادی از اولیای نوآموزان می گویند بخشنامه آموزش رایگان دوره پیش دبستانی در اکثر استانهای کشور اجرا شده است اما در مراکز آموزشی آذربایجان شرقی انکار می گردد!

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آموزش‌های پیش‌دبستانی در اجتماعی شدن نوآموزان و آمادگی آن‌ها برای ورود به مقطع ابتدایی نقشی کلیدی دارد اما با شهریه‌های عجیبی که این روزها توسط مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی آذربایجان شرقی دریافت می‌شود کمتر خانواده‌‌ای توانایی آن را دارد که فرزندش را در مقطع پیش‌دبستانی ثبت‌‌نام نماید.

این در حالی است که با اخذ هزینه گزاف توسط مراکز دولتی و معطل ماندن ثبت نام رایگان در آذربایجان شرقی، ترجیح خانواده های کم درآمد بر این است که کودک خود را در حالی که باید با شرکت در دوره پیش دبستانی برای حضور در مدرسه آماده شود، در کنار خود و در خانه آموزش دهند!

این موضوع در روزهای اخیر به سوژه چالش برانگیز خانواده ها و محافل آموزشی تبدیل شده است تا حدی که هفته گذشته تعدادی از والدین نوآموزان آذربایجان شرقی از عدم ثبت نام فرزندان خود در مراکز دولتی پیش دبستانی استان گله مند شده و به این امر اعتراض نمودند.

سوال بِحق خانواده های هم استانی کاملاً به جاست که آیا درست است در این اوضاع بیکاری، تورم، کرونا و غیره چندین کودک به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده از آموزش رایگان دوره پیش دبستانی بی بهره بمانند؟!

در میان اعتراض آنها، کِتمان بخشنامه ۳۰۴ وزارت آموزش و پرورش از سوی مدارس برخی مناطق آذربایجان شرقی که آموزش رایگان را حق خانواده های مناطق کم برخوردار و محروم می داند نوعی ضایع کردن حق الناس تلقی گردید که جای بسی تامل دارد!

▪️بخشنامه ثبت نام رایگان پیش دبستانی ها در آذربایجان شرقی معطل مانده است!

از قرار معلوم اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بخشنامه شماره ۳۰۴ وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آموزش رایگان و مجازی دوره پیش دبستانی در مراکز دولتی که سال گذشته هم اجرا شده بود و امسال هم باید از اول مهرماه اجرا می شد را کتمان نموده است!

این بخشنامه در اکثر استانهای کشور اجرا شده است اما به گفته تعدادی از اولیای نوآموزان، این بخشنامه در مراکز آموزشی آذربایجان شرقی انکار می شود که بسیار تامل برانگیز است!

یکی از شهروندان تبریزی در این خصوص گفت: از اوایل شهریور ماه سال جاری پیگیر این موضوع بودم و هر بار که به ناحیه آموزش و پرورش خود مراجعه نمودم اعلام کردند امسال چنین بخشنامه ای ارسال نشده و احتمالاً هم نخواهد شد.

خبرنگار “عصرآزادی” پس از طرح این مشکل در سطح استان، طی تماس با وزارت آموزش و پرورش و گفتگو با کارشناس مقطع پیش دبستانی مشخص گردید که بخشنامه شماره ۳۰۴ با موضوع آموزش رایگان دوره پیش دبستانی در مراکز دولتی ارسال شده و مسئولان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بنا به صلاحدید خود(!) رفتار نموده اند.

در پیگیری های تکمیلی معلوم شد خانواده های جوان و کم درآمد ساکن استان از ترس عقب ماندن تحصیل و آموزش فرزندانشان، آنها را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کرده اند در حالی که معطلی در اجرای این بخشنامه غیرقابل کتمان است!

طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص گردید که بخشنامه ثبت نام رایگان دوره پیش دبستانی نوآموزان آذربایجان شرقی در مراکز دولتی از اواخر مهر ماه جاری طبق روال سال گذشته برقرار شده و والدین می توانند نسبت به ثبت نام نورچشمان خود اقدام نمایند.

▪️برخی از خانواده‌‌ها از حضور فرزندشان در دوره پیش دبستانی دلسرد شده اند!

با واگذاری پیش دبستانی‌ها به بخش غیردولتی که از حدود سال ۸۶ آغاز شد شاهد شکل گیری مراکز پیش دبستانی غیردولتی بودیم که بخشی از این مراکز وابسته به نهادهای مختلف از جمله بهزیستی و سایر ارگان‌ها شده و آشفته بازار آموزشی قبل از دبستان آغاز گردید.

شهریه‌هایی که این روزها توسط مراکز پیش دبستانی غیردولتی گرفته می‌شود آنقدر برای این دوره زیاد است که بسیاری از خانواده‌‌ها را نسبت به حضور فرزندشان در دوره پیش دبستانی دلسرد کرده است.

والدینی که سال گذشته فرزند یا فرزندانشان را در یکی از مراکز دوره پیش دبستانی مناطق آذربایجان شرقی سپری کرده بودند درباره این دوره می گویند سیستم آموزشی کشور در پی سوق دادن خانواده ها به سمت مدارس نیمه دولتی و غیرانتفاعی است!

یکی از والدین گفت: سال گذشته فرزندم را در یکی از مدارس نیمه دولتی با شهریه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مقطع پیش دبستانی ثبت نام کردم زیرا گفتند دوره پیش دبستانی دولتی در منطقه محل زندگی ما وجود ندارد!

یک سرپرست خانواده نیز درباره کم و کیف آموزش در دوره پیش دبستانی توضیح داد: کودکانی که به پیش دبستانی می روند توانایی دارند تا خودشان را با گروه وفق دهند و در واقع حس همراهی نسبت به دیگر کودکان که پیش دبستانی نرفته اند بیشتر است؛ البته مهارت های یادگیری هم نسبت به دیگر کودکان افزایش می یابد.

او با بیان اینکه طی سال هزینه های متفاوتی به بهانه های مختلف اخذ می شود اضافه کرد: برای مثال برای اردوی نیم روزه ۲۰ هزار تومان هزینه اخذ می کردند که این هزینه ها از شهریه اولیه مجزا بود!

▪️نحوه برخورد با کودکان در دوره پیش دبستانی در اعتماد به نفس آنها تاثیر زیادی دارد

بک روانشناس در این باره گفت: هدف از آموزش دوره پیش دبستانی، رشد همه جانبه کودکان چهار تا شش سال است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آنها شود.

یونس جاوید نسب افزود: دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان است زیرا در این دوران کودکان می‌آموزند تا چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کرده و خود را با جامعه تطبیق دهند و مهارت های لازم برای ارتباطات میان فردی را به دست آوردند.

وی ادامه داد: کودکان در دوره پیش دبستانی از خود مرکزبینی به دیگربینی دست می یابند و به درک بیشتری از تفاوت های بین فردی دست پیدا می کنند.

جاوید نسب افزود: دوره پیش دبستانی فرصتی برای ایجاد جدایی و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده است لذا نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آنها تاثیر زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده بیشتر مشکلات افراد ریشه در اعتماد به نفس آن‌ها در کودکی و فقدان آموزش مناسب و مهارت های ارتباطی دارد اضافه کرد: یکی از اهداف کلی  پیش دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.

جاوید نسب یادآور شد: برنامه‌هایی که مراکز پیش دبستانی به این منظور در نظر می‌گیرند را می‌توان به فعالیت و کارگروهی، مشارکتی، مهارت های دست ورزی و آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت در پیش دبستانی مقدمه ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه مندی به مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی است.

▪️مراکز پیش دبستانی غیرانتفاعی به دنبال جذب نوآموز به هر شکل ممکن هستند!

تحقیقات نشان می دهد رشد شخصیت و فکری کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود بنابراین نحوه برخورد و آموزش به کودکان در این سن در آینده و شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

آموزش و پرورش برخی استانها در موضوع هنر و خلاقیت برنامه های اینترنتی راه‌اندازی کرده اند که استان فارس کانال هویت ایرانی، استان هرمزگان کانال بوستان دانایی، استان مازندران کانال باغ زندگی کودک، استان کرمانشاه کانال شاد آوا، استان آذربایجان شرقی کانال من یار مهربانم، استان اصفهان کانال باور کودکان و استان یزد کانال کلاس گویا را راه‌اندازی کردند که نوآموزان پیش‌دبستانی می‌توانند از محتواهای آموزشی آنها بهره‌مند گردند اما بحث آموزش و ثبت نام در مراکز پیش دبستانی دولتی چه می شود؟!

با توجه به اینکه صراحتاً در قانون اساسی کشور گذران دوران تحصیلی برای همگان کاملاً رایگان دانسته شده اما در واقع اگر سری به مدارس زده و کم و کیف ثبت نام در دوره پیش دبستانی را جویا شویم مشاهده خواهیم کرد که این امر چندان در سیستم آموزش و پرورش لحاظ نمی شود!

زمانی که پای پول وسط باشد تبلیغات برای جذب مشتری که همان نوآموزان هستند نیز افزایش می یابد، همان طور که در روزهای مهر ماه شاهد آن هستیم که مراکز پیش دبستانی غیرانتفاعی سخت به دنبال جذب نوآموز به هر شکل ممکن هستند.

هر ساله در سال تحصیلی جدید شاهد ورود کودکان به دوره پیش دبستانی هستیم؛ کودکانی که هنوز با مدرسه، کلاس و معلم چندان انس و الفتی ندارند و آمده اند تا خود را برای ورود به دنیای دیگری آماده کنند اما اگر هزینه ثبت نام سرسام آور پیش دبستانی های دولتی مجال بدهد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.