ايجاد گردشگری شيلاتی معيشت روستائيان استان آذربايجان شرقی بهبود مي يابد

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزی استان آذربايجان شرقی از ايجاد گردشگری شيلاتی مزارع پرورش ماهی در استان آذربايجان شرقی خبرداد.

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه  پيش بينی مي شود با اجرای طرح  ايجاد گردشگاه ها در مزارع پرورش ماهی ، معيشت روستائيان بهبود يابد اظهار داشت: ايجاد فضای گردشگری در مزرعه، باعث مهاجرت معکوس مردم و کسب درآمد غيرکشاورزی در محيط روستا از طريق تعامل ميان گردشگران و افراد محلی می گردد.

وی بيان داشت: ايجاد گردشگری در مزارع يا چند منظوره کردن کشاورزی می تواند به عنوان پاسخی برای چالشهای محدودکننده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستا باشد. کشاورزان می توانند با دو منظوره کردن استخرهای کشاورزی و توليد ماهی  علاوه بر ايجاد تنوع توليد باعث رونق بخشيدن به زندگی اقتصادی و اجتماعی بسياری از مناطق روستايی شوند.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزی استان با بيان اينکه گردشگری در بسياری از کشورها به عنوان نيروی مولد و محرکه رشد اقتصادی شناخته می شود افزود: بسياری از کشورها با توسعه ظرفيتهای گردشگری خود، ظرفيتهای زيادی در ايجاد اشتغال و منبع درآمد اضافی برای بسياری از مردم به وجود آورده اند.

وی با بيان اينکه صاحب‌ نظران بر اين باورند که گردشگری شيلاتی می تواند به ‌عنوان راهبردی جديد نقش مهم و سازنده‌ای در توسعه پايدار معيشتی ايفا نمايد افزود: ايجاد مزارع گردشگری شيلات در استان با توجه به پتانسيلهای مناطق مختلف از نظر اراضی کشاورزی، می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر بوده و اين امر دستيابی به توسعه پايدار را امکان پذير می سازد.

مهندس جعفروند گفت: پس از همه‌گيری ويروس کرونا در سراسر جهان و تعطيلی نسبی گردشگری، سليقه مردم در انتخاب مناطق سفر تغيير کرده و اقامت در روستاها ، مزارع و طبيعت‌گردی جايگزين سفر به شهرهای پرتردد و مراکز تجاری بزرگ شده است.

وی افزود: نکته‌ای که بايد مدنظر داشت اين است که با افزايش آگاهی مردم که به زندگی شهری و ماشينی عادت کرده اند، ايجاد زمانی برای گذراندن روزهای تعطيل در مزارع و عرصه های طبيعی، فرصتی ارزشمند برای دور شدن از زندگی روزمره و بدست آوردن آرامش در فضای روستا و مزرعه است؛ با اين نوع گردشگری تجربه‌های ارزشمند از جمله آشنايی با  فرهنگ و آداب و رسوم جوامع محلی، تامين بخشی از نيازهای روزمره به صورت مستقيم ، ارزان و تازه باعث  توسعه روستاها و مزارع، بهبود اقتصاد جوامع محلی و بالطبع مانع مهاجرت و خالی شدن روستاها می گردد. به نظر می رسد با حمايت از گردشگری شيلاتی می توان علاوه بر ايجاد جمعيت‌پذيريی روستايی، بسترهای پيشرفت اجتماع محلی و بقای فرهنگ روستايی و جريان متنوع درآمد را نيز فراهم کرد.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با اينکه زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسياری از ما انسانها را از طبيعت دور کرده است  ولی با گردشگری در مزارع  استان، اغلب بازديدکنندگان با اقامت در کنار مزارع پرورش ماهی، صرف محصولات ارگانيک، فعاليتهای تفريحی و آموزشی از جمله بازديد علمی، ماهيگيری، عکاسی، آشپزی و پياده روی در هوای سالم به‌ دور از ازدحام شهرها را تجربه می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مديران مزارع پرورشی توريست پذير با طبخ غذاهای بومی، طبخ غذاهای آبزی،  اجرای موسيقی سنتی و ارائه لباسهای محلی و… می توانند گردشگران را جهت حضور در مزارع تشويق نمايند.

مهندس جعفروند افزود: در استان آذربايجان شرقی تعداد 11 مزرعه آبزی پروری با امکانات گردشگری در شهرستانهای  تبريز، چاراويماق، جلفا، هريس، اهر، بستان آباد، سراب، شبستر، مراغه، ميانه و هشترود فعال هستند  و علاوه بر آن ساير شهرستانهای استان  و بخصوص منطقه آزاد ارس و حاشيه جاده مرزی جلفا ـ سيه رود با دارا بودن اراضی و مزارع پر رونق، ظرفيتی بی نظير و  پتانسيلی نزديک به تعداد 100 مزرعه آبزی پروری در حوزه گردشگری دارند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.