طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تا پایان سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیر نیرو با اشاره به جلسه دیروز کمیته احیای دریاچه ارومیه گفت: قرار شد طرح‌های مرتبط با این دریاچه، از جمله تونل آبی زاب و تصفیه‌خانه‌ها تا پایان سالجاری به بهره‌برداری برسد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به تشکیل جلسه احیای دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این جلسه گزارش‌ها داده شد و در پایان جمع‌بندی آقای مخبر این بود که وزارت نیرو باید تا پایان سال طرح‌هایی که در آن منطقه است را به پایان برساند.

وی افزود: از جمله این طرح‌ها تونل آبی زاب است که یکی از بلندترین تونل‌های ایران به طول ۳۶ کیلومتر است و آب را از دریاچه کانی‌سیب به دریاچه ارومیه می‌رساند. ظرفیت این تونل ۵۵۰ میلیون مترمکعب است. خوشبختانه از این تونل فقط ۲۰۰ متر پایانی باقی مانده که به علت سختی منطقه طول کشیده و پیش‌بینی‌ها این است که تا دو ماه آینده حفاری‌ها به پایان برسد. پس از آن دو ماه هم فرصت داده شد تا دستگاه‌های حفاری و ریل‌ها جمع شوند و تا پایان بهمن ماه آب این تونل به دریاچه می‌رسد.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به تکمیل پروژه دو تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه بیان کرد: این تصفیه‌خانه‌ها هر کدام سالی ۲۰ و ۹۴ میلیون مترمکعب پساب را تصفیه و منتقل می‌کنند و وعده داده شد که تا پایان سال نیز این موارد به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر نیرو در پایان گفت: به طور کلی برای این طرح‌ها ۶۵ هزار میلیارد مترمکعب هزینه شده و ان‌شاءالله تا پایان سالجاری به بهره‌برداری برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.