محول نمودن فعالیتها به زنان تا 20 درصد باعث افزایش بهره وری می گردد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار سازمان خواروبار کشاورزی( فائو) محول نمودن فعالیت ها به زنان تا 20 درصد باعث افزایش بهره وری می گردد.
عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان، مهندس اکبر فتحی در پنجمین همایش ملی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی زنان روستایی و عشایری، روز جهانی غذا و هفته خاک و قدردانی از زحمات زنان فعال در این حوزه گفت: بررسی این امر که زنان روستایی و عشایری به لحاظ توسعه اقتصادی و اجتماعی در گذشته و حال در چه سطحی بوده و در آینده نیز به کجا خواهند رسید، ضروری است تا انتظارات بر این مبنا تنظیم گردد.
وی افزود: زنان روستایی و عشایری در جامعه تحت حاکمیت مردان و مردسالارانه، حتی بیشتر از مردان در فعالیتها مشارکت داشته و تلاش می نمایند به طوری که در برخی مناطق روستایی مردان فراغ بال تر به انجام فعالیتهای خارج از بخش کشاورزی در مرکز استان یا شهرها اقدام می نمایند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در گذشته در بحث تامین امنیت غذایی همواره از مردان یاد می شد و نقش زنان در این زمینه مورد بی توجهی قرار می گرفت گفت: امروزه بانوان به دو صورت در تامین امنیت غذایی نقش آفرینی می نمایند شکل اول فعالیت به صورت مستقیم و به عنوان مولد و دارای واحد تولیدی در بخش های مختلف دامپروری، گلخانه، صنایع تبدیلی و … است و شکل دوم به صورت مشارکت و همکاری با مردان است.
وی با اشاره به اینکه پس از استقرار جمهوری اسلامی در عرصه های اجتماعی زمینه فعالیت زنان فراهم شده است، اظهار داشت: نگاهی به اعضای شورای روستاها نشان می دهد که در اکثر روستاها حداقل یکی از اعضا از میان زنان انتخاب شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان این امر را اقدامی مبارک خوانده و گفت: ابتدا باید این پیشرفت را ارج نهاد و سپس در جهت تحقق مطالبات بیشتر حرکت نمود تا جایگاه واقعی زنان در بحث های اجتماعی محقق گردد.
مهندس فتحی ضمن اشاره به اینکه طبق آمار سازمان خوارو بار کشاورزی( فائو) محول نمودن فعالیت ها به زنان تا 20 درصد باعث افزایش بهره وری می گردد، گفت: هر زمان که زنان در مباحث تولیدی قدم گذاشته اند به موفقیت نائل شده اند.
وی افزود: در امر توسعه متغیرهای زیادی دخیلند که یکی از مهمترین متغیرها نیروی انسانی است نقش زنان در این متغیر نیروی انسانی نباید کم اهمیت انگاشته شود لذا در برنامه ریزی برای توسعه کشاورزی باید اهمیت این بخش از فعالان در نظر گرفته شده و در فرآیند توسعه برای ایشان نقش تعریف گردد.
مهندس فتحی بیان داشت: علاوه بر تواناییها و ظرفیت زنان بخش کشاورزی، پرداختن به مشکلات ایشان نیز باید مدنظر قرار گیرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در همین راستا مهمترین مشکل پیش روی زنان روستایی و عشایری فعال در بخش کشاورزی را عدم برخورداری از پوشش بیمه تامین اجتماعی عنوان نمود و گفت: ماهیت وجود اداره ای تحت عنوان اداره کل زنان روستایی و عشایری حاکی از آن است که وزارت جهادکشاورزی قائل به این مهم می باشد.
وی بر پیگیری مطالبات بانوان هم از طریق خود ایشان و هم از طریق تشکلهای مربوطه و هم کاستیهایی که در ارتباط با ایشان احساس می گردد در قالب صورت جلسه ای تاکید نمود و اظهار امیدواری کرد تا سال آینده این گام بتواند گرهی از مشکلات این بخش بگشاید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.