“عصرآزادی” از همکاری اتاق بازرگانی تبریز با سرکنسولگری ترکیه برای گسترش مبادلات تجاری گزارش می دهد؛ تبریز در تجارت ایران و ترکیه حکم مرکزیت را دارد

مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: ایران بهشت برندهای تُرک بوده و هر یک از این برندها اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنند با یک بازار بسیار شگفت‌انگیز مواجه می‌شوند!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دبیر هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز که سابقه ریاست شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه را در کارنامه خود دارد در دیدار با رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز، تولید مشترک را از بهترین راه های گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه دانست.

▪️تولید مشترک بهترین راه گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه

رضا کامی در دیدار با طاهیر دینگیل – رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز – با اعلام آمادگی برای همکاری های همه جانبه و دو سویه گفت: هم اکنون سرمایه گذاران ترکیه در استان های مختلف و به خصوص آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که اتاق بازرگانی تبریز در ایجاد این رابطه دو جانبه، نقش موثری داشته است.

وی افزود: در سال‌ های نه چندان دور، حجم تجارت دو کشور به بیش از ۲۲ میلیون دلار رسیده بود که مشکلات موجود سبب شد تا این رقم به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور نرسد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز وجود تحریم ها را از جمله مشکلات موجود در تجارت بین دو کشور دانسته و اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل در تجارت بین دو کشور، مشکل نقل و انتقال پول است!

وی همچنین بر وجود قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی بین مردم دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: تبریز در تجارت ایران با ترکیه، مرکزیت دارد و همواره روابط مستحکمی بین تُجار تبریزی و مناطق مختلف ترکیه وجود داشته است.

کامی تاکید کرد: بهترین راه گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور، همکاری برای تولید مشترک می باشد که ارائه و آموزش قوانین لازم به تجار جهت آگاهی هرچه بیشتر آنان از مقررات تجارت در طرف مقابل باید مدنظر قرار گیرد.

دبیر هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در پایان اظهارات خود خواستار رسیدگی به مشکلات موجود در مرز بازرگان و ارجاع این مشکلات به مقامات آنکارا شد.

▪️تُجار دو کشور باید برنامه بلند مدت برای تجارت دوسویه داشته باشند

رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در اتاق بازرگانی تبریز، وجود بیماری کرونا را یکی از دلایل کاهش تبادل و پذیرش هیات های تجاری بین دو طرف دانست و گفت: هم اکنون با بازگشایی مرزها، امکان اعزام و پذیرش هیات اقتصادی وجود دارد.

طاهیر دینگیل Tahir DiNGiL در خصوص مشکلات مرز بازرگان نیز افزود: قطعاً وجود این مشکلات را به مقامات آنکارا منتقل کرده و خواستار حل آن خواهیم بود.

وی بر ضرورت کسب اطلاعات لازم توسط تجار دو طرف تاکید کرد و ادامه داد: نوعی نگاه و برنامه ریزی کوتاه مدت برای تجارت دو سویه وجود دارد که تجار باید با تغییر نگرش خود، در پی برنامه ریزی بلندمدت در این راستا باشند.

دینگیل در پایان اظهارات خود بر لزوم تلاش برای حل مشکلات مهم تجاری بین دو کشور از جمله مشکل نقل و انتقال پول و مشکل فقدان اطلاعات لازم از قوانین و مقررات بین تجار دو طرف تاکید کرد.

در این جلسه مقرر شد در راستای افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور، جلسات وبیناری دو طرفه بین تجار و صاحبان صنایع برگزار شده و مقدمات تبادل هیات های تجاری بین طرفین فراهم گردد.

▪️تنش‌ های سایر نقاط مرزی تاثیر خاصی بر مراودات ایران و ترکیه نداشته است

به گفته کارشناسان حوزه صادرات، میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه رو به افزایش است به طوری که حتی میزان مبادلات دو کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به کل مبادلات سال گذشته تقریباً برابری می‌کند و در ۶ ماه توانست به کل میزان تجارت سال گذشته دست یابد، لذا تجارت ایران و ترکیه افزایش چشمگیری داشته است.

طبق آمارهای منتشره، جمع واردات و صادرات ۶ ماهه امسال ایران و ترکیه ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است در حالی که کل تجارت سال ۹۹ بین دو کشور ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.

بدین ترتیب، در مقایسه همین بازه زمانی در سال گذشته، صادرات ۶ ماهه امسال ما ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و میزان واردات نیز ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ما به ترکیه ۵۸۱ میلیون دلار و میزان واردات نیز یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

با این وجود، مجموع مراودات ۶ ماهه نخست سال ۹۹ به ۲ میلیارد دلار نمی‌رسید اما امسال به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است، بنابراین میزان افزایش بیش از ۲.۵ برابر بوده است.

کارشناسان علت این افزایش حجم مبادلات برای تجارت با ترکیه را همیشه موانع خاصی مانند تعرفه، ناکارآمدی توافقنامه تجارت ترجیحی، مشکلات نقل و انتقال پولی و معطلی‌ها در رفت‌ و آمدهای مرزی می دانند به طوری که بعد از سال ۲۰۱۴ که تقریباً اوج تجارت ایران و ترکیه بود و حجم تجاری دو کشور از مرز ۲۲ میلیارد دلار گذشت با روند کاهشی مواجه شد که سال گذشته متاسفانه به کمترین میزان خود در ده سال اخیر رسید اما امسال افزایش مبادلات مجدداً محقق گردید.

باید توجه داشت که تنش‌های مرز ایران و آذربایجان تاثیر خاصی بر مراودات ایران و ترکیه نداشته است زیرا اتفاقاتی از این دست همیشه در کشورها اتفاق می‌افتد و عموماً تاثیر آنچنانی بر تجارت نمی‌گذارد.

▪️برندهای ترک همیشه مشتاق هستند در بازار ایران حضور داشته باشند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توان به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلار دو کشور دست یافت اما متاسفانه اکنون حجم تجارت دو کشور بسیار کم است و سال گذشته این رقم به حدود ۴ میلیارد دلار رسید.

مهرداد سعادت در مورد تاثیر لغو یا کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران بر تجارت دو کشور افزود: قبلاً حجم تجارت ۲۱  میلیارد دلاری را با ترکیه تجربه کرده‌ایم لذا کشور ما حدود ۱۵ میلیارد دلار از کالاهایی دارد که می‌توانیم به ترکیه صادر کنیم و ترکیه نیز کالاهایی دارد که در ایران مزیت دارند.

وی ادامه داد: بهانه آخر بسیاری از بانک‌ها موضوع FATF است اما در مورد ترکیه مانع چندان جدی نیست زیرا اگر همین تحریم‌ها برداشته شوند نگرش و دیدگاه‌ها تغییر می‌کند و به سمت افزایش تجارت با ترکیه می‌رویم.

سعادت اضافه کرد: خوشبختانه بین تُجار تُرک به شدت علاقه برای افزایش تجارت با ایران وجود دارد، برندهای ترک نیز همیشه مشتاق هستند که در بازار کشورمان که بازار بسیار شگفت‌انگیزی برای آنها است حضور داشته باشند لذا ایران بهشت برندهای تُرک بوده و هر یک از این برندها اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنند با یک بازار بسیار شگفت‌انگیز مواجه می‌شوند!

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تاکید کرد: بیشترین تاثیر تحریم‌ها در تجارت با ترکیه در حوزه فرآورده‌های نفتی است زیرا ترکیه نمی‌تواند از ما مُشتقات نفت، گاز و پتروشیمی را بخرد و اگر هم این کار را انجام دهد همراه با شک و تردید و احتیاط خواهد بود تا برای جابجایی پول به مشکل برنخورد و تجار این کشور آسیب نبینند لذا مشکلات مربوط به انتقال پول، افتتاح LC و غیره موثر بوده‌اند تا نتوانیم تجارت خود با ترکیه را تا حدی که دو طرف می‌خواهند افزایش دهیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.