تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی بانک ایران زمین به بخش صنعت

عصر آزادی آنلاین:
صندوق توسعه ملی در گزارشی از نحوه توزیع بانکی مبلغ قراردادهای عاملیت ارزی و ریالی نشان می دهد تا کنون ۸۰۰ میلیارد ریال از منابع این صندوق توسط بانک ایران زمین تخصیص یافته است.
به گزارش عصر آزادی آنلاین، نهاده سرمایه نقش به سزایی در افزایش سطح تولید بخش های مختلف اقتصادی دارد. بخش مالی را می توان مشتمل بر بازار پول و اوراق بهادار در نظر گرفت. براین اساس نظامهای مالی از دو جنبه بانک محور و پایه ـ اوراق محور تشکیل شده اند در کشور ایران نظام مالی مبتنی بر بانک محور میباشد. در ایران به دلیل محدویت های موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش های اقتصادی است.

نهادهای مالی در ایران شامل بانکهای تجاری، مؤسسات بیمه، صندوقهای قرض الحسنه پس انداز، صندوق بازنشستگی و … هستند. این مؤسسات به عنوان واسطه های مالی، امکان انتقال پس اندازها را از پس اندازکنندگان به وام گیرندگان فراهم می سازند. بنابراین بخش مهمی از پس اندازهای جامعه از طریق بانکها و مؤسسات مالی به سمت بخش های اقتصادی و تولید هدایت میشوند.

اغلب مبانی نظری تأکید دارند که رابطه مثبتی بین توسعه مالی و رشد اقتصادی وجود دارد. اعطای تسهیلات بخش مهمی از عملیات هر بانک را تشکیل میدهد. بانکها با عملیات اعتباری خود امکان انتقال منابع از اشخاصی که مستقیماً مایل و یا قادر به مشارکت در فعالیتهای اقتصادی نیستند به افرادی که جهت انجام امور اقتصادی نیازمند به منابع مالی می باشند را فراهم ساخته و باعث تسهیل فعالیت های اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری و تولید میشوند. بانکها به کمک سیاستهای اعتباری و مالی خود قادرند وسایل رشد و توسعه اقتصادی و یا برعکس توقف و رکود اقتصادی را در کشور فراهم کرده و یا با اعطای وام های بازرگانی، صنعتی و تولیدی وسایل توسعه کشور را فراهم آورند.

بررسی ها نشان می دهد بانک ایران زمین نیز همانند دیگر بانکهای کشور سهم بسزایی در ارائه تسهیلات به بخش های اقتصادی داشته است. چراکه از مانده 5 هزار و 126 میلیارد تومانی تسهیلات بانک ایران زمین در پایان سال 1399، حدود هزار و 155 میلیارد تومان آن مربوط به بخش صنعت، هزار و 946 میلیارد تومان آن مربوط به بخش خدمات، هزار میلیارد تومان بخش بازرگانی، 799 میلیارد تومان مربوط به بخش مسکن و 223 میلیارد تومان نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

گزارش تجمیعی عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا پایان سال 1399 نشان می دهد که بانک ایران زمین واحدهای صنعتی و معدنی را تا حد توان تامین مالی کرده است. جدول توزیع بانکی مبالغ و میزان جذب قراردادهای سپرده گذاری ریالی این صندوق از این حکایت می کند که تامین مالی 12 طرح در بخش صنعت و معدن توسط بانک ایران زمین صورت گرفته است. همه این منابع به منظور تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تخصیص یافته است. سرمایه در گردش، مهمترین نیاز بنگاه های اقتصادی در دوره کنونی است. بر اساس این گزارش، بانک ایران زمین سهم خود از منابع مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته را به طور کامل جذب کرده و تخصیص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.