“عصرآزادی” از اهم مباحث جلسه شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛ تبریز از وعده های توخالی رنج می برد

سجاد پیرآیقرچمن قهرمان پارالمپیکی کشور که بارها مدال کسب کرده، بیش از ۱۰ سال است که در سایه خلف وعده مسئولان در یکی از میادین تبریز سیگار فروشی می کند!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیست و دومین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی، اعضای شورا و عباس رنجبر شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

نکته جالب توجه جلسه این هفته، پرداختن به وضعیت قهرمان ناشنوای پارالمپیکی آذربایجانی بود که چندین مدال رنگانگ از مسابقات جهانی در چنته داشته و به دلیل خلف وعده مسئولان استانی، در یکی از چهارراه های تبریز سیگار فروشی می کند!

در این جلسه مشخص گردید که ناهماهنگی میان مناطق شهرداری تبریز موجب اُفت کیفیت خدمات رسانی معابر مختلف شده و مشکل مالی در تولید آسفالت، این مشکل را دوچندان نموده است و برای پروژه های نیمه تمام نیز برنامه ای وجود ندارد!

▪️گزارشاتی که شهرداری ارائه می‌دهد گزارش‌های فله‌ای است و خوانده نمی‌شود!

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز با ارائه گزارش این کمیسیون گفت: متاسفانه گزارشاتی که به ما می‌دهند گزارش‌های فله‌ای است که خوانده نمی‌شود و در مورد پارک بزرگ هم چنین گزارشی داده شده بود.

روح الله رشیدی ادامه داد: وضعیت عملکرد بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰، وضعیت تقاطع های غیر مسطح در حال اجرا، جزو اهم مباحث کمیسیون حمل و نقل می باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص پروژه‌های عمرانی، توجه به خزانه متمرکز باز هم مورد توجه گرفت و وضعیت پیشرفت و رکود پروژه‌ها در مناطق بررسی گردید.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا با توجه به وضعیت آسفالت در سطح شهر اظهار کرد: بررسی آخرین وضعیت نامناسب آسفالت جاده صنعت در محدوده منطقه ۶ و ۷ در چهارمین جلسه کمیسیون بررسی شده است، در یکی از جلسات به وضعیت آسفالت جاده صنعت پرداختیم که نشان از وضعیت ناهماهنگی در شهرداری دارد، همین یک مسیر کوچک نشان می‌داد که سازمان‌ها ناهماهنگی باعث شده آسفالت‌ریزی یک مسیر کوچک انجام نشود!

وی به ناهماهنگی خط کشی فلکه دانشگاه پرداخت و گفت: برای خط کشی یکی از میداین اصلی شهر، دو منطقه شهرداری با هم در اختلاف هستند که آن منطقه مربوط به حوزه ما نیست، واقعاً خط کشی آنجا برای یک منطقه شهرداری کار زیادی است؟!

رشیدی اضافه کرد: بررسی وضعیت آمار در شهرداری، بررسی تکمیل تقاطع های غیرهمسطح و بررسی آسفالت جزو اهم مباحث در این کمسیون بوده است.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری گفت: در یکی دیگر از جلسات گزارش عملکردی عمرانی را بررسی کردیم که عدم توزیع صحیح پروژه‌ها و امکانات در مناطق به خوبی مشهود بود.

رشیدی در پایان با اشاره به میدان آذربایجان افزود: در خصوص پروژه میدان آذربایجان اگرچه پروژه اشتباه انجام شده اما همین وضعیت هم به اتمام نرسیده و آبروی شهر را می‌برد، باید هرچه سریعتر این پروژه‌های ناقص که افتتاح شده‌اند طبق ضوابط به اتمام برسند.

▪️دود عدم تحقق ۳۰ درصد بودجه شهرداری به چشم پروژه‌ های عمرانی می‌رود!

علیرضا نوای باغبان هم گفت: سرمایه‌گذاری در شهر توسط مردم و بخش خصوصی می‌تواند ما را جلو بیاندازد زیرا این امر جدی ترین موضوعی است که باید در دستور کار کمیسیون های شورا قرار گیرد.

وی در گزارش عملکرد درآمد و هزینه شهرداری در شش ماهه نخست سال جاری ادامه داد: اعضای شورا باید تصمیم گیری کنند که گزارشات، به صورت ماهانه و یا هر شش ماه اعلام شوند.

باغبان اضافه کرد: شهرداری مرکز و مناطق در ۶ ماهه اول بایستی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تحقق بودجه داشته باشند در حالی که ۱۸۹۰ میلیارد برابر با ۷۳ درصد پیش‌بینی شده محقق یافته است که ۸۰ درصد درآمد محقق شده نقدی و مابقی غیرنقدی است.

این عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: در مقابل، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته باید درآمد ۱۰۸۴ میلیارد را محقق می‌کردند که ۱۲۸۹ میلیارد وصول شده که بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.

باغبان یادآور شد: در مجموع ۲۱۶۶ میلیارد تومان از ۳ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده محقق و به حساب شهرداری واریز شده است لذا این رقم، عدد قابل قبولی است اما باید بدانیم که دود عدم تحقق ۳۰ درصد بودجه به چشم پروژه‌ های عمرانی می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه از ۷۹۱ میلیارد هزینه جاری نیز ۷۳۹ میلیارد تحقق یافته است افزود: ۱۷۹۴ میلیارد تومان برای بخش عمرانی در نظر گرفته شده بود که ۶۹۹ میلیارد تومان آن محقق شده که البته عملکرد ضعیفی برای ماست!

باغبان اظهارات خود خاطرنشان کرد: در شش ماهه گذشته هیچ اتوبوسی خریداری نشده و فعالیت چندانی به عمل نیامده است لذا پیشنهادم این است که دنبال وام ها برویم و به فکر اوراق ها و اموال باشیم.

▪️در بهترین فصل کاری امکان پخت آسفالت به دلیل مشکلات مالی وجود نداشت!

شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: با زیاد کردن اعداد نمی‌توان این بودجه را از مردم گرفت زیرا مردم باید توان خرید پروانه داشته باشند، آیا ۸۰ درصد قابل تحقق بود؟ خواهشمندم بودجه را به صورت واقعی و منطقی ببندیم!

عباس رنجبر در واکنش به سوالات اعضای شورا در عملکرد شش ماهه شهرداری ابتدا با اشاره به موضوع آسفالت گفت: موضوع آسفالت را با پالایشگاه پاسارگاد و هفته گذشته در این رابطه با آقای خردمند صحبت کردیم، متاسفانه هفته گذشته با ۸ میلیارد تومان قرارداد بستیم که همان هفته قیمت به بیش از ۱۱ ميليارد رسید و آنها دیگر نمی‌فروشند!

وی ادامه داد: دولت اوراق هر سال را یک سال بعد تحویل می‌دهد، در دو هفته گذشته موافقت وزیر کشور را برای اخذ اوراق ۱۴۰۰ گرفته ایم.

رنجبر اضافه کرد: نتیجه بودجه غیرواقعی این است زیرا وقتی بودجه را تقریباً دو برابر کرده و بعد از آن درصد تحقق می گیریم، تحقق بودجه از ۷۰ درصد به ۵۰ درصد می‌رسید.

وی افزود: با زیاد کردن اعداد نمی‌توان این بودجه را از مردم گرفت، مردم باید توان خرید پروانه داشته باشند، آیا ۸۰ درصد قابل تحقق بود لذا خواهشمندم بودجه را به صورت واقعی و منطقی ببندیم.

شهردار تبریز در عین حال خاطرنشان کرد: تاکنون یکی از مقامات و مسئول را ندیده ایم که بگویند از فلانی زیاد بگیرید، این هزینه ها و درآمدها متصل به هم هستند!

یک عضو شورای شهر تبریز گفت: تامین مالی برای پخت آسفالت باید انجام شود چرا که در صورت ادامه این وضعیت در آینده نزدیک شاهد نتایج منفی خواهیم بود.

فریدون بابائی اقدم با اشاره به وضعیت آسفالت افزود: در بهترین فصل کاری امکان پخت آسفالت به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد، حتی آسفالت مورد نیاز کارگاه‌های امانی را هم نمی‌توانند تامین کنند!

وی تاکید کرد: تامین مالی برای پخت آسفالت باید انجام شود چرا که در صورت ادامه این وضعیت در آینده نزدیک شاهد نتایج منفی خواهیم بود زیرا با شروع فصل زمستان امکان انجام پروژه ها میسر نخواهد بود!

▪️حاصل افتخارات قهرمان پاراالمپیکی تنها وعده‌های توخالی مسئولان بوده است!

شهرام دبیری با اشاره به اینکه طبق آیین نامه باید از جذب ورزشکاران حمایت کرد خطاب به شهردار گفت: سجاد پیرآیقرچمن بارها مدال آورده است، طبق آیین نامه جذب ورزشکاران لطفاً این موضوع را پیگیری کنید و تا هفته آینده تعیین تکلیف نمایید.

وی افزود: اینکه در رسانه ها چنین انعکاس شود که ورزشکار ناشنوای مدال آور ما در یک چهارراه سیگار می فروشد  مناسب نیست، وجهه خوبی ندارد که ورزشکار مدال آور دست فروش است!

در ادامه این موصوع، روح الله دهقان نژاد دیگر عضو شورا نیز گفت: اینکه هفته گذشته مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در جلسه علنی شورا موضوع سجاد پیرآیقرچمن را به سمت شهرداری پاس کاری کرد باید این نکته فراموش نشود که طبق آیین نامه ورزش و جوانان، ورزشکاری که صاحب مدال شده است می‌تواند به انتخاب خود جذب شود و تنها شهرداری مدنظر نیست!

این وضعیت نامناسب درباره ورزشکاران در حالی است که سجاد پیرآیقرچمن قهرمان پارالمپیکی کشورمان بارها با کسب مدال، پرچم کشورمان را در میادین مهم ورزشی جهان به اهتزاز در آورده است و هم اکنون بیش از ۱۰ سال است که در سایه خلف وعده مسئولان در یکی از میادین تبریز سیگار فروشی می کند!

او در سال ۱۳۸۴ ورزش خود را آغاز کرد و حالا ۱۶ سالی است که به صورت حرفه‌‌ای ورزش می‌کند، اولین مدالش را هم‌ در سال ۲۰۱۲ که مدال طلای آسیاست به دست آورد‌؛ آ‌‌خرین مدال طلایش را هم ۲ ماه پیش در مسابقات جهانی لهستان کسب نمود.

حاصل این همه افتخارآفرینی برای این قهرمان جهان تنها وعده‌های توخالی مسئولان بوده است به طوری که حالا سجاد مجبور شده برای امرار معاش به همراه پدرش که او نیز از نعمت شنوایی محروم است سیگار فروشی کنند!

سجاد در این باره گفت: در چهارراه کنار پدرم سیگار فروشی می‌کنم، کار عار نیست و به پدرم افتخار می‌کنم که من را به اینجا رسانده است اما تاکنون ۸ بار پای پدرم را عمل کردند، بیمه ندارد، خودم هم بیمه نیستم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.