“عصرآزادی” از افتتاح دفتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان بناب گزارش می دهد؛ بناب ریتم صادرات آذربایجان شرقی را سرعت می بخشد

سرپرست سازمان صمت آذربایجان شرقی: ارزش دلاری کالاهای صادراتی استان در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکی از مهمترین دلایل ایجاد اتاق های شهرستانی را می توان ساماندهی و تسریع امور فعالان اقتصادی مناطق آذربایجان شرقی و همچنین به جهت تمرکز زدایی از مرکز استان در نظر گرفت.

در واقع، اتاق‌ های بازرگانی یکی از مهم‌ترین ارکان مشورتی و بهترین جایگاه برای پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی در بخش‌ خصوصی هستند که ارائه نظر مشورتی به قوای سه گانه، از مهم‌ترین وظایف آنهاست.

در آیین افتتاح دفتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان بناب، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، فرماندار، نماینده مردم بناب و خوشه مهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحبان صنایع حضور داشتند.

▪️مطالبه گری بخش خصوصی از مهم ترین وظایف اتاق های بازرگانی است

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران در این مراسم، اساس اقتصاد ایران را اقتصادی مردمی دانست و گفت: اگر قرار باشد، اقتصاد ما رشد قابل توجهی را تجربه کند باید توجه ویژه ای به بخش خصوصی داشت. کشورهای پیشرفته، اقتصاد پیشرفته ای داشته و آنهایی که اقتصاد پیشرفته ای دارند قطعاً بخش خصوصی توانمندی در آنها فعالیت می کنند که بخش خصوصی توانمند در کشور ما در سایه اتاق های بازرگانی توانمند می تواند رشد کند.

مظفر علیخانی ادامه داد: به میزانی که اتاق های بازرگانی ما در سراسر کشور توانمندی بالایی داشته باشند طبیعتاً اقتصاد ملی ما از قدرت و توانمندی آن ها بهره مند خواهد شد.

وی مهم ترین نقش اتاق را نقش مشورتی آن دانست و افزود: در این راستا مطالبه گری از مهم ترین وظایف اتاق های بازرگانی است به گونه ای که ما باید صدای رسای بخش خصوصی بوده و به فکر اتحاد بین بخش خصوصی در کشور باشیم.

علیخانی، وجود تحریم های ظالمانه و نیز مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران را زمینه ساز مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی دانست و اضافه کرد: این سرداران عرصه اقتصادی در این شرایط سخت با مقاومت خود در برابر سختی ها، کالاهای ما را در سراسر جهان عرضه کرده و پرچم کشورمان را به سرافرازی برافراشته اند.

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران اضافه کرد: اگر در سطح ملی بخواهیم اتاق ما بدرخشد، لازمه آن وجود حمایت های لازم از سوی مقامات مختلف در سطح شهرستان تا کشور است لذا در سطح کشور نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم. از زمانی که در مجلس زمزمه هایی از طرح تبدیل اتاق به نهادی عمومی مطرح شد، دغدغه هایی فراوانی را بین فعالان این بخش ایجاد کرد، در صورت اجرایی شدن این طرح، این بخش نمی تواند رسالت خود را به درستی ایفا نماید.

علیخانی افزود: در شرایط فعلی باید سیاست های تجاری و ارزی بازنگری شود که به نظر می رسد اراده دولت سیزدهم نیز اصلاح این سیاست هاست.

▪️شهرستان بناب توانمندی ویژه ای در حوزه های اقتصادی دارد

رئیس اتاق تبریز در این مراسم با اشاره به توانمندی های شهرستان بناب در حوزه های اقتصادی گفت: مردم بناب به پشتکار و تلاش بالا، حسن شهرت داشته و صادرکنندگان ممتازی از این شهرستان داریم که در بخش های مختلف، عملکرد بسیار خوبی داشته اند.

یونس ژائله با تاکید بر افزایش مهارت آموزی بین فعالان حوزه های اقتصادی و صادراتی ادامه داد: خوشبختانه آموزش های خوبی ویژه فعالان حوزه های اقتصادی و اعضای اتاق تبریز شکل گرفته که باید کلاس های آموزشی مشابهی در بناب هم برگزار شود.

وی افزود: در نمایشگاه های بین المللی نیز باید حضور تجار بنابی افزایش یابد که امیدواریم در سایه افتتاح این دفتر، شاهد توسعه بیش از پیش فعالیت فعالان اقتصادی بناب باشیم.

ژائله بر لزوم وجود همدلی در بین فعالان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط سختی که با آن مواجه هستیم، باید شاهد نوعی همدلی بین فعالان بخش خصوصی و همچنین مسئولان دولتی باشیم تا بتوانیم به سلامت از این شرایط عبور کنیم.

حجت الاسلام رضا باقری بنابی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در مجلس اجازه تضعیف جایگاه اتاق بازرگانی را نمی دهیم تاکید کرد: اجازه دولتی شدن اتاق بازرگانی را نخواهیم داد!

▪️صدور کارت بازرگانی در بناب منجر به افزایش صادرات خواهد شد

فرماندار بناب نیز با بیان اینکه ۴۲۳ واحد صنعتی در بناب فعال است گفت: ظرفیت بالای تولید و صادرات در شهرستان بناب نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد.

شهریار فتحی با بیان اینکه بناب با دارا بودن یک شهرک صنعتی و دو ناحیه صنعتی دارای ۴۲۳ واحد صنعتی فعال است افزود: بالغ بر ۷ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی بناب مشغول کار هستند و این نشان دهنده پتانسیل بالای این شهرستان برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و سایر بخش‌ها است.

وی اضافه کرد: علی رغم محدودیت‌ها و جنگ اقتصادی علیه کشور در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۲۰ هزار تن صادرات از این شهرستان صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد وزنی و ۱۳۱ درصد رشد دلاری داشته‌ایم.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب خاطرنشان کرد: با وجود این، سربازان و جهادگران اقتصادی با ارزآوری که در کشور اتفاق افتاد، توانستند توطئه‌های دشمنان را با شکست مواجه نمایند.

فتحی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مسئولان کشوری و استانی در اعطای مجوز راه اندازی اتاق بازرگانی در شهرستان بناب تاکید کرد: انتظار داریم با ایجاد ثبت سفارش و صدور کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی شهرستان بناب شاهد افزایش صادرات از این شهرستان باشیم.

بر اساس این گزارش، بحث درباره تاثیر اتاق بازرگانی در رونق اقتصادی و شناسایی موانع تولید، یک مسئله مهم بوده که نتیجه آن به خوبی روشن است، تاثیر بسزایی که می تواند با توجه به تصمیم اتاق ضرر یا سود بسیاری را به اقتصاد کشور وارد کند.

بنابراین اگر اعضای اتاق در راستای هدفی سودمند به گفتگو و تصمیم گیری بپردازند قطعاً نتایج منفعت طلبانه بیشتری شامل حال دیگر افراد در اقتصاد خواهد شد!

شایان ذکر است سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه شهرستان بناب یکی از قطبهای صادراتی آذربایجان شرقی است گفت: ارزش دلاری کالاهای صادراتی استان در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

غلامعلی راستی افزود: اختیارات استانی نظیر ثبت سفارش اولیه و تایید اولیه کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی بناب تفویض می شود تا فعالیت تخصصی خود را به انجام رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.