“عصرآزادی” از نُهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز گزارش می دهد؛ رینوتکس محل تلاقی صاحبان ایده با سرمایه گذاران است

رئیس دانشگاه ماردین ترکیه: تحریم ایران به منظور عقب نگهداشتن از توسعه علمی است برای همین باید جهت تقویت جایگاه علمی و دانشگاهی تلاش نماییم

 ?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری “ربع رشیدی” در راستای اجرای سیاست های کلی علم و فناوری در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و بسترسازی برای اقتصاد دانش بنیان طبق روال دوره های قبلی به میزبانی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار در حال برگزاری است.

رویداد رینوتکس ۲۰۲۱ تبریز در پنج بخش ایده های فناورانه، شتابدهی و جذب سرمایه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و نیازمندی های فناورانه با هدف پشتیبانی و مانع زدایی از اقتصاد دانش بنیان در ۲۱ زون تخصصی و همزمان با ۶۰ رویداد فناورانه روز جمعه (فردا) به کار خود پایان خواهد داد.

▪️در ادوار گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد تجاری سازی منعقد شده است

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۷۳۱ طرح از بین یک هزار و ۲۴۱ طرح ثبت نام شده در نمایشگاه رینوتکس به نمایش گذاشته شده است.

سعید غریب خواجه افزود: بیش از ۶۰ رویداد جانبی در حوزه‌های نوآوری و فناوری زمینه‌های کشاورزی، آب، اقتصاد دانش بنیان، محیط زیست، مد، پوشاک و چرم از ویژگی‌های این نمایشگاه علمی است.

وی ادامه داد: دو فضای فیزیکی در این نمایشگاه تحت عنوان “استیج” برای معرفی طرح ها پیش بینی شده است و بیش از ۲۴ موسسه استانی و خارج استانی در این نمایشگاه حضور دارند.

غریب خواجه اضافه کرد: تعدادی از کارآفرینان موفق که در دوره‌های قبلی این رویداد حضور داشتند در بخش “موفقان دوره‌های قبل” نهمین دوره رینوتکس سخنرانی نمودند.

غریب با اشاره به برگزاری رویداد بین المللی در حوزه نوآوری و فناوری سلامت در این نمایشگاه یادآوری کرد: در این دوره از مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای ترکیه، سوئد، آذربایجان و بنگلادش به صورت مجازی و حضوری در رویدادهای این نمایشگاه حضور دارند.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۱ اضافه کرد: تجاری سازی فناوری‌ها از دیگر رویکردهای رینوتکس ۲۰۲۱ بوده و قراردادهای تجاری سازی میان صنعت با فناوران منعقد خواهد شد.

غریب با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد تجاری سازی در حوزه‌های مختلف صنعتی مانند خودروسازی در این نمایشگاه ها منعقد شده است پیش بینی کرد که امسال هم قراردادهای تجاری سازی خوبی منعقد گردد.

▪️تاثیر تحریم‌ ها را با اتکا به دانش و نوآوری می‌توان کاهش داد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: با اتکا به دانش و نوآوری می‌توان بهره وری عوامل تولید و توان رقابت اقتصادی را ارتقا داده و تاثیرپذیری اقتصاد را از بحران‌های جهانی و پدیده هایی مانند تحریم‌ها کاهش داد.

محمد کلامی با بیان اینکه در سیر تکامل اقتصاد در ابتدا زمین و نیروی کار اصلی ترین سرمایه برای کار و تولید و ایجاد اقتصاد بود افزود: در حرکت تکامی بعد از قرن نوزدهم به انقلاب صنعتی و حاکمیت صنعت و سرمایه در اقتصاد می رسیم و کشورهای دارای سرمایه پیشتاز می شوند اما اکنون آنچه به کشورها توان می دهد نوآوری و دانش است.

وی ادامه داد: برای ورود به بازار های جهانی باید حرف جدید و کالای جدید داشته باشیم لذا برنامه اصلی استان در راستای ایجاد اشتغال برای طبقه فرهیخته و دانشگاهی، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و برنامه های مروج دانش و دانش محور است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در پایان اظهار امیدواری کرد که در کنار فرش و خشکبار به عرصه صادرات علم و دانش نیز ورود نماییم.

▪️رویداد رینوتکس می تواند همکاری های بین المللی را تقویت نماید

رئیس دانشگاه ماردین ترکیه با اعلام اینکه سعی داریم با دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه طرح های سلامتی همکاری کنیم گفت: رویداد رینوتکس می تواند همکاری های بین المللی بین هیات های علمی و آکادمی را تقویت کند.

ابراهیم اوز جوشار افزود: تحریم ایران به منظور عقب نگهداشتن از توسعه علمی است، بنابراین باید برای تقویت علم و دانشگاه تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در دوره فراگیری ویروس کرونا، کشورهای سرمایه داری بهایی به سلامتی انسان ها ندادند و با وجود حرف های خوشایند در عمل چیزی ندیدیم!

اوز جوشار با اشاره به اینکه در این معضل جهانی کشورهای غربی روی خود را نشان داده و ذات حقیقی شان آشکار گردید اضافه کرد: کشورهای اسلامی باید با هم اتحاد داشته باشند تا قدرتشان افزون تر گردد.

وی با بیان اینکه از ماردین به تبریز آمدم تا این اتحاد را تقویت کنیم گفت: ما در دانشگاه ماردین بیشتر در زمینه علوم اجتماعی و گردشگری فعال هستیم اما دانشگاه ما درصدد فعالیت در حوزه سلامت است و در سال های اخیر در این زمینه طرح هایی اجرا کردیم و رشته گردشگری سلامت را تاسیس کردیم.

▪️نمایشگاه ربع رشیدی یک ظرفیت قوی برای گسترش فناوری های نو است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در حاشیه این نمایشگاه گفت: با توجه به نیاز مُبرم به داده و اطلاعات به روز برای توسعه و پیشرفت، سامانه جامع SDI در سطح استان راه اندازی شده است.

داود بهبودی با بیان اینکه امروز بیش از ۸۰ درصد اطلاعات موجود در کشور، ویژگی مکانی دارد و ما نیازمند آمار توصیفی و انتساب مکانی هستیم ادامه داد: به همین دلیل بحث SDI به عنوان زیرساخت اطلاعات مکانی برای هر سازمان و ارگان، لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: مواد ۲۱ و ۲۲ برنامه ششم، تکالیفی در خصوص SDI ملی، منطقه ای و استانی بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشته است و بر پایه همین اختیارات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تعاملاتی با دستگاههای اجرایی استان جهت دریافت داده و اطلاعات داشته است که بسیار موفق و رضایت بخش بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری، مدیریت و برنامه ریزی جامع و بهینه، وجود اطلاعات مکانی دقیق و به روز به همراه اطلاعات توصیفی است اضافه کرد: در دسترس بودن اطلاعات و داده های مکانی و توصیفی، مدیران و برنامه ریزان را در جهت تصمیم گیری های دقیق و صحیح یاری خواهد کرد که مطالعات ایجاد زیر ساخت اطلاعات مکانی آذربایجان شرقی از سال ۹۶ در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفت.

بهبودی تاکید کرد: این مطالعات با همکاری ۷۵ سازمان، نهاد و دستگاه اجرایی استان صورت گرفت و نتایج حاصل آن نشان داد که بیش از سه چهارم اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز استان از طریق ۱۷ دستگاه اجرایی تأمین می گردد.

▪️نمایشگاه ربع رشیدی پل ارتباطی بین صاحبان طرح با سرمایه گذاران است

مدیر پژوهش و فناوری پالایشگاه تبریز گفت: حمایت از نوآوری و فناوری و به خصوص نمایشگاه ربع رشیدی، یک رسالت برای پالایشگاه نفت تبریز است.

محمدحسین گل صنملو در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با بیان اینکه نمایشگاه رینوتکس یک مکان مناسب برای عرضه و تقاضاست گفت: پالایشگاه نفت تبریز دارای یک سری تولیدات خاص مثل روعن موتور، روغن آریا و محصولات جدید دیگری است که نمایشگاه ربع رشیدی یک مکان و بستر مناسبی برای شناسایی و معرفی این محصولات است.

وی ادامه داد: بعد از وقفه ای که به خاطر محدودیت های کرونایی در برگزاری نمایشگاه پیش آمد، امثال شاهد نمایشگاهی پربار و فعال هستیم.

مدیر پژوهش پالایشگاه تبریز افزود: نظام ملی نو آوری بر این امر تأکید دارد که تولید علم تا مرحله تولید ثروت پیش برود و هیچ گاه در حد یک طرح و ایده باقی نماند چرا که اگر علمی در مرحله عمل قرار نگیرد، نفعی برای بشریت نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: نمایشگاه فناوری ربع رشیدی در واقع پلی بین صاحبان طرح و ایده با سرمایه گذاران و تولید کنندگان محسوب می گردد و به همین جهت برگزاری چنین نمایشگاههای تخصصی و علمی می تواند به توسعه و پیشرفت استان و کشور بیانجامد.

شایان ذکر است نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری از سال ۱۳۸۴ با نام نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی تحت عنوان نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ایران Hi-tech با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار گردید.

دومین نمایشگاه با عنوان نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ایران پس از یک وقفه ۹ ساله در سال ۱۳۹۳ با حضور تقریبی حدود ۶۰۰ طرح فناورانه شروع به کار کرد و سومین دوره آن نیز در سال ۱۳۹۴ برگزار شد که طی آن بیش از ۹۷۰ طرح فناورانه شامل ۷۰ طرح خارج استانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

از پنجمین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۶، این نمایشگاه به نام به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به رینوتکس (RINOTEX 2017) تغییر نام داد که تا به امروز برگزاری آن تداوم یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.