عزم بخش خصوصی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی تبریز - مولداوی در پساکرونا

“عصرآزادی” از آمادگی بخش خصوصی آذربایجان شرقی برای همکاری اقتصادی با مولداوی گزارش می دهد؛

✔️رئیس اتاق بازرگانی و صنایع مولداوی:

عمده واردات ما مربوط به اعضای اتحادیه اروپاست اما خواهان افزایش میزان تبادل تجاری با آذربایجان شرقی هستیم

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در دنیای امروز اقتصاد، حرف نهایی را در مراودات و معادلات سیاسی می زند و کشورهای پیشرفته و موفق اروپایی از سالیان پیش با هدف توسعه نفوذ اقتصادی خود در مناطق مختلف جهان اقدام به ایجاد واحدهای تخصصی دیپلماسی اقتصادی در وزارتخانه های امور خارجه کرده اند که نشان دهنده اهمیت و جایگاه بسیار رفیع روابط اقتصادی با پیش زمینه های سیاسی و مذاکرات است.

اخیراً جلسه بررسی همکاری های مابین اتاق بازرگانی تبریز و اتاق بازرگانی کشور مولداوی با حضور نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، رئیس و نائب رئیس اتاق بازرگانی مولداوی به همراه نماینده سفارت ایران در کیف پایتخت اوکراین به صورت آنلاین برگزار شد.

اهمیت همکاری بخش خصوصی آذربایجان شرقی با کشورهای اروپایی بر کسی پوشیده نیست زیرا با کشورهای آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد که با واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا مطرح می باشد.

دولت مولداوی به خاطر مشکلات اقتصادی پیش از این مجبور شده تا درخواست کمک مالی خارجی کند و اکنون مذاکره هیات های تجاری این کشور با بخش خصوصی شمالغرب ایران به ویژه آذربایجان شرقی جهت مراودات اقتصادی حائز اهمیت می باشد.

▪️تبریز و شمال غرب می تواند به محور مبادلات اقتصادی ایران تبدیل گردد

بخش خصوصی منطقه شمال غرب ایران با مزیت های فراوان اقتصادی، تجاری و صنعتی می تواند با سرمایه گذاری های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای خارجی به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود.

این منطقه شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان بوده و با دارا بودن افزون بر ۹ میلیون نفر جمعیت و ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت در مجموع حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر اروپا، موقعیت راهبردی ویژه ای به این منطقه داده و هم مرز بودن این استانها با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان و به موازات آن کشورهای حوزه قفقاز بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می تواند در تحکیم روابط خارجی ایران با کشورهای منطقه نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای منطقه در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی و بازرگانی به ایران، منطقه شمال غرب به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و اروپا، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

بدون تردید واحدهای بخش خصوصی منطقه شمال غرب کشور توانایی تحقق بخشیدن اهداف و برنامه های کلان مهم اقتصادی دولت در راستای تامین و تقویت پایه های اقتصادی کشور و منطقه را دارد و با توجه خاص دولت سیزدهم، می توان تبریز و شمال غرب را به محور مبادلات اقتصادی و حتی سیاسی ایران تبدیل کرد!

▪️در دوران پساکرونا تعاملات اقتصادی تبریز – مولداوی را توسعه خواهیم داد

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به وجود بیش از پنج هزار واحد صنعتی و ۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان گفت: وجود بزرگترین کارخانه تولید تراکتور در کشور، صنایع تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعه سازی، پالایشگاه با ظرفیت بالا و پتروشیمی تبریز، رتبه اول در تولید شیرینی و شکلات و رتبه دوم در صنایع دارویی در ایران از جمله این ظرفیت هاست.

ابوالفتح ابراهیمی ادامه داد: وجود بیش از یک قرن تجربه در نساجی و چرم و تولید بیش از ۳۰ درصد چرم ایران، صنایع تولید قطعات خودرو، سرامیک، لوازم خانگی و صنایع تبدیلی کشاورزی و لبنی و رتبه اول در ذخایر معدنی و همچنین محصولات کشاورزی از دیگر ظرفیت های این استان است.

وی، آذربایجان شرقی را دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه افتصادی دانست و اضافه کرد: وجود دو فرودگاه، راه‌آهن باری و مسافری داخلی و خارجی و مسیر حمل و نقل جاده‌ای در مسیر کریدور شمال – جنوب را می توان از ظرفیت های استان در حوزه حمل و نقل دانست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: علاقمندیم که بعد از اتمام بیماری کرونا با تبادلات و ارتباطات حضوری، رابطه اقتصادی خود را با این کشور وسعت بخشیم لذا روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نشان داده است که در آینده زمینه ارتباطات بیشتر اقتصادی بین این دو کشور وجود دارد.

▪️تبادل هیات های تجاری تبریز و مولداوی پس از پایان بیماری کرونا ضرورت دارد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع مولداوی نیز ضمن اظهار امیدواری برای افزایش تبادلات تجاری بین ایران و مولداوی گفت: میزان تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته دو میلیون دلار بود که در هشت ماهه ابتدایی سال جاری این مقدار به سه میلیون دلار رسیده است اما با توجه به ظرفیت های ویژه تجاری این دو کشور، این رقم قابل قبول نیست.

سرگی ئوهاریا با تاکید بر لزوم تبادل دو سویه هیات های تجاری پس از پایان بیماری کرونا افزود: با افزایش ارتباطات می توانیم شاهد ایجاد یادداشت تفاهم بوده و امکانات دو سویه مربوط به برقراری روابط تجاری را بررسی کرده و به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از واردات مولداوی مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است ادامه داد: امیدواریم میزان تبادل تجاری مولداوی با ایران و به خصوص آذربایجان شرقی افزایش یابد.

ئوهاریا با اشاره به برگزاری همایش مجازی توسط این اتاق در روزهای ۲۴ تا ۲۶ نوامبر اضافه کرد: امیدواریم فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی نیز مشارکت خوبی در این همایش داشته باشند.

▪️سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی در مولداوی با محدودیت های جدی مواجه است

مولداوی همانند سایر کشورهای استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی روند خصوصی سازی و حرکت در مسیر آزادسازی اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی را طی سالهای دهه ۱۹۹۰ آغاز نمود، هر چند اقتصاد مولداوی در شرایط کنونی تابعی از شرایط سیاسی و بعضاً بی ثباتی در این کشور است اما با توجه به وضعیت و آمار موجود تغییراتی نسبتاً مثبت در اقتصاد آن در مقایسه با سالهای اولیه استقلال ایجاد شده است.

در سال ۱۹۹۵ بازار سهام این کشور راه اندازی و از آن زمان تاکنون دولت مولداوی قیمت ها را آزاد و پرداخت یارانه دولتی کالاهای اساسی را متوقف کرد لذا روند خصوصی سازی بخش مسکن و تقریبا تمام زمین‌های کشاورزی مولداوی در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید.

با ایجاد خصوصی سازی در سال ۲۰۰۴ مشکلاتی در اقتصاد مولداوی ایجاد شد به طوری که اجرای ناقص و ناکارآمدی قوانین، بی ثباتی سیاسی و دخالت دولت در اقتصاد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور را با محدودیت های جدی مواجه کرد.

در سال ۲۰۱۶ با بهبود قوانین در حوزه‌ های اقتصادی، خصوصی سازی و تغییرات جزئی در سیستم سیاسی و انتخاباتی مولداوی و ثبات نسبی در مقایسه با سالهای ابتدای استقلال این کشور درآمد حاصل از خصوصی سازی تقریباً ده برابر و از 321.4 میلیون دلار فراتر رفت.

هر چند اقتصاد مولداوی در شرایط کنونی تابعی از شرایط سیاسی و بعضاً بی ثباتی در این کشور است اما با توجه به وضعیت و آمار موجود تغییراتی نسبتاً مثبت در اقتصاد آن در مقایسه با سالهای اولیه استقلال ایجاد شده است.

با مقایسه آمار صادرات و واردات مولداوی در دو دوره سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ می‌توان به رشد برخی از شاخص های اقتصادی این کشور پی برد لذا بر اساس آمار، مولداوی در سال ۲۰۱۴ حدود 2.97 میلیارد دلار صادرات و 5.64 میلیارد دلار واردات داشته است که نتیجه آن تراز تجاری منفی 2.67 میلیارد دلار بود.

▪️تجار آذربایجانی می‌توانند کالاهای خود را بدون تعرفه‌های گمرکی به مولداوی نمایند

یک فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات زیاد همکاری میان دو کشور ایران و مولداوی گفت: اما مراودات بازرگانی دو کشور بسیار پایین است به طوری که حجم سالانه ١/٥ تا ٢ میلیارد دلار بین دو کشور بسیار حجم ناچیزی است.

وهاب سهل آبادی میزان رفت‌ و آمد میان مردم دو کشور را بسیار پایین ارزیابی کرد و ادامه داد: به‌ طوری‌ که سال قبل تنها ٦٠ نفر از ایرانیان با اخذ ویزا به کشور مولداوی سفر کرده‌اند که البته نقشی در تبادلات اقتصادی در پی نداشته است.

وی تبادل هیات‌های استانی میان دو کشور را بسیار مهم برشمرد و افزود: باید روندی اتخاذ شود که تجار شهرهای اقتصادی و صنعتی دو کشور تا پایان امسال بتوانند با هم دیدار کرده و مقدمات همکاری های سازمان‌دهی شده افزایش یابد.

سهل آبادی رفت‌ و آمد تجار را مهم دانست و گفت: ما باید بدانیم که منافع و ظرفیت‌های مولداوی چیست و فعالان اقتصادی استانها در چه زمینه‌هایی می‌توانند با آنها همکاری داشته باشند.

وی مراودات بازرگانی و صادرات و واردات، ترانزیت و سرمایه‌گذاری را سه زمینه مهم برای همکاری‌های تجار ایران و مولداوی برشمرد و تاکید کرد: باید نقاط مشترک دو طرف شناخته شوند زیرا مولداوی در تولید ذرّت، آفتابگردان و گوشت ظرفیت صادرات دارد، در مورد بعضی از این موارد باید موافقت‌ نامه امضا شود.

سهل آبادی اظهار کرد: مولداوی یک توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای مشترک‌المنافع و اتحادیه اروپا دارد و می‌تواند مسیر خوبی برای ترانزیت کالاهای ایرانی به غرب باشد همچنین در مولداوی چند منطقه آزاد اقتصادی با ظرفیت‌های بسیار جدی وجود دارد که می‌توانند به‌ عنوان یک پایگاه ترانزیتی استفاده شود لذا از این طریق تجار استانهای ایران به ویژه شمالغرب کشور می‌توانند کالاهای خود را بدون تعرفه‌های گمرکی صادر و یا وارد نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.