“عصرآزادی” از جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ نگرانی فعالان بخش خصوصی از مهیا نبودن زیرساخت ها

 اتاق بازرگانی تبریز در یک حرکت نمادین از تلاش های سه ساله پورمحمدی در ریاست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی تقدیر نمود

 ?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

هفتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به ریاست عابدین خرم استاندار جدید و با حضور نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی، نمایندگان مجلس، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید.

قبل از آغاز رسمی نشست، لوح تقدیر نمادینی از سوی اتاق بازرگانی تبریز جهت قدردانی از تلاشهای پورمحمدی در مدت ۳ سال سکانداری مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و ریاست شورای گفتگو با امضای اعضای این شورا به وی اعطا گردید که خرم نیز پای آن را امضا نمود.

▪️برخی از واحدها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کردند اما خم به ابرو نیاوردند!

استاندار سابق آذربایجان شرقی که برای آخرین بار در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی حضور یافته بود با اشاره به اینکه در سه سال گذشته نهایت همدلی و همراهی از طرف نمایندگان مجلس، مدیران استانی و سایر دلسوزان در خصوص تحقق مصوبات شورای گفتگو صورت گرفت گفت: نشست های شورای گفتگو بهترین جلسات آذربایجان شرقی در باب مشورت با نخبگان است تا مسائل استان حل و فصل شود.

محمدرضا پورمحمدی افزود: اما اگر تاکنون موردی از مشکلات و معضلات استان لاینحل مانده است به طور حتم در خارج از حیطه اختیارات ما بوده است!

وی اضافه کرد: پیشرفت و توسعه آذربایجان شرقی از طریق رشد شاخص‌هایی است که باعث گردیده تا مهاجرت معکوس عملیاتی شود که آن هم در سایه تلاش های فعالان بخش خصوصی بوده است.

پورمحمدی تاکید کرد: در شرایط دشوار تحریم و کرونا حتی برخی از واحدهای تولیدی آذربایجان‌ شرقی با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند اما خم به ابرو نیاوردند، همچنین علی‌رغم گرفتاری های موجود، حجم صادرات آذربایجان شرقی سالانه ۵۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار دانشمند آذربایجان شرقی با اشاره به انتشار یک کتاب پیرامون صنعت مادر تبریز گفت: اگر فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع قبل از انقلاب زحمات زیادی را بابت بنیانگذاری صنایع مادر در تبریز کشیده‌اند اما فعالان اقتصادی عصر جمهوری اسلامی نیز اقدامات بزرگی انجام داده اند که باید دستبوس شان باشیم!

▪️با رفع موانع تولید بخش خصوصی می‌تواند در جهت توسعه حرکت شتابنده ای نماید

استاندار جدید آذربایجان شرقی نیز که برای اولین بار به عنوان ریاست جلسه در این نشست حضور داشت گفت: اگر می خواهیم تغییری در حوزه های مختلف استان و شاخص های کلان اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی ایجاد شود باید به دنبال پویایی و بهبود وضعیت در اتاق بازرگانی تبریز باشیم.

زبن العابدین خرم با اشاره به اینکه اگر شورای گفتگو فعال باشد می تواند به عنوان پیش برنده و موتور محرک اقتصاد آذربایجان شرقی تاثیر گذار باشد ادامه داد: این شورا باید خروجی مشخص و عملیاتی داشته باشد تا حصول نتیجه از سوی مسئولان امر پیگیری گردد.

وی بر هدفمند شدن جلسات این شورا تأکید کرد و افزود: با رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی، بخش خصوصی می‌تواند حرکت شتابنده‌ای در جهت توسعه آذربایجان شرقی داشته باشد.

خرم اضافه کرد: برای رسیدن به شاخص‌های اقتصادی مطلوب و بهبود وضعیت اقتصادی استان، هیچ راهی جز تعامل و حرکت رو به رشد مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی نداریم.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: شورای گفت‌وگو باید در جهت رسالت راهبردی خود، دستاوردهای مهمی داشته باشد و روز به روز شاهد تغییرات و اتفاقات مبارکی در حوزه اقتصادی استان باشیم.

خرّم در خصوص مشکلات بخش خصوصی هم گفت: سازمان برنامه و بودجه مسئول جمع‌آوری دقیق آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های اثرگذار استان است و باید تا جلسه آینده آمار دقیقی از وضعیت فعلی آذربایجان شرقی ارائه نماید.

وی اظهار کرد: در خصوص موضوع بازرسی کالا نیز باید از طریق شورای گفتگوی مرکز این امر تسهیل شود و درست نیست در این شرایط تحریم بوروکراسی زاید اداری و مانع تراشی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد گردد.

▪️تعداد واحدهای تعطیل و تعلیق شده در سال گذشته به ۸۴ واحد کاهش یافته است

مشکلات موجود در جمع آوری آمار و اطلاعات و ارائه گزارش مربوط به شاخص های توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

در این بخش عنوان گردید نرخ بیکاری آذربایجان شرقی در سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد با رتبه چهاردهم کشوری و در سال ۹۹ به ۸ درصد کاهش یافته و رتبه آن به دلیل فقر آماری، معلوم نیست!

همچنین نسبت مصارف به منابع بانکی در سطح آذربایجان شرقی در سال ۹۸ حدود ۵۷.۶۷ درصد با رتبه ۲۳ کشوری و در سال ۹۹ با ۶۲.۷۶ درصد به رتبه ۲۲ کشوری رسیده است.

در حوزه مالیات آذربایجان شرقی نیز در سال ۹۸ ۲۸۳۵ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۳۸۷۵ میلیارد تومان اخذ شده و رتبه ۸ کشوری در تامین منابع را به خود اختصاص داده است.

مالیات کل وصولی مستقیم در آذربایجان شرقی ۶۱.۸۳ درصد و غیرمستقیم نیز ۳۸.۱۷ درصد بوده است.

تعداد واحدهای تعطیل و تعلیق شده آذربایجان شرقی در سال ۹۸ حدود ۱۱۰ واحد و در سال گذشته به ۸۴ واحد کاهش یافته است.

طبق آمار اعلام شده از سوی نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی که البته با اعتراض برخی از حُضار همراه بود میزان صادرات آذربایجان شرقی در سال ۹۸ حدود ۲.۴ درصد کشور را به خود اختصاص داده است که در سال ۹۹ این میزان به ۳.۳ درصد رسید.

همچنین طبق دستور رئیس جلسه، مقرر گردید یک نفر مسئول مستقیم پیگیری این موضوع باشد تا به صورت شفاف به اطلاع فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برسد!

شایان ذکر است بررسی مراتب اعتراض فعالین اقتصادی به الزام ارائه گواهی مبدا و گواهی بازرسی کالاهای وارداتی در زمان صدور کُد ساتا از سوی بانک‌های عامل و بررسی مصادیق مزایای رفاهی و انگیزشی مشمول قانون کار و معافیت این مزایا و حق بیمه سهم حقوق بگیران از موضوع ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم نیز از دیگر دستور جلسه های نشست ماه جاری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی بود که توسط نائب رئیس هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان به نیابت از ۲۴۰۰ نماینده کارگران از شائبه های موجود در خصوص دریافتی های قانونی این قشر دفاع نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.