مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی: مهارت خواندن کتاب را باید در جامعه رواج دهیم

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش،

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی میزان فروش کتاب در سال جاری را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان با جذب اعتبار ۵۳۰ میلیون تومان از سوی کتاب‌فروشان اعلام کرد و با اظهار بر این‌که دانایی هزینه دارد، اظهار داشت: لازم است مهارت خواندن کتاب را در جامعه رواج دهیم و متوجه باشیم که قیمت کتاب، آن‌گونه که می‌گویند، گران نیست و قیمت یک کتاب عمومی و متوسط حتی کم‌تر از قیمت یک پیتزاست.
سید قاسم ناظمی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اظهار بر این‌که در حوزه نشر جایگاه ویژه‌ای داریم، ابراز داشت: با این وجود در حوزه کیفیت هنوز نقص و ایراد داریم و حوزه کتاب جزو وظایف مغفول‌مان گشته‌ است.
وی در همین راستا با بیان‌ این‌که برای افزودن دانش و یک دارایی به سرمایه‌های وجودمان، حتماً باید هزینه کنیم، متذکر شد: در دوره شوروی اغلب خانواده‌های جمهوری آذربایجان بخشی از جهیزیه دختران‌شان را به کتاب اختصاص می‌دادند. زیرا دانایی هزینه دارد و باید هزینه آن پرداخت شود.
ناظمی در این راستا با بیان این‌که خرید یک کتاب، زندگی نویسنده آن کتاب را هم رونق می‌بخشد، گفت: واژه کتاب رایگان یک اشتباه فاحش رواج یافته در جامعه ماست. زیرا نویسندگان مطرح در جهان از طریق فروش کتاب‌شان، زندگی خود را رونق و زینت می‌دهند. در حالی‌که ما در همین استان خود نویسنده‌ای داریم که در فروش کتاب و گذران زندگی‌اش مانده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به تخفیف ۲۰ درصدی فروش کتاب و پرداخت آن از طریق وزارت، متذکر شد: در سال‌های قبل اجرای این طرح منجر به افزایش فروش کتاب شده، مقدمات و تهمیدات لازم برای بهره‌مندی از این فرصت خوب‌ برای خرید کتاب، انجام شده، و با اجرای این طرح امیدواریم آمار زیر ۲۰ درصدی کتاب‌فروشان ارتقا یابد و به بیش از ۶۰ کتابفروش برسد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران از اجرای ۱۳۰ برنامه در استان خبر داد و با بیان‌ این‌که در حوزه ترویجی و تبلیغی کتاب، کم قدم برداشته‌ایم، افزود: افراد بدون مطالعه، هم‌چون کشکولی‌اند که منبع و مأخذ مشخصی ندارند و مثل دریایی هستند که عمق‌شان نیم‌بند انگشت است. زیرا کتاب و مطالعه کتاب، تنها منبع و مأخذی است که به مفاهیم عمق می‌بخشد و آن‌ها را معتبر می‌سازد.
وی در این راستا با اظهار بر این‌که در خصوص خوانندگان کتاب، آمار دقیقی نداریم، بخشی از خوانش کتاب را مرتبط با کتاب‌خانه‌ها دانست و افزود: با نظر به قرائن، خوانندگان کتاب رشد داشته، و روند رو به صعود حوزه فروش نشان از این موضوع دارد.
ناظمی در پاسخ به چگونگی میزان مشارکت تشکّل‌ها و انجمن‌های رسانه‌ای در اجرای این ۱۳۰ برنامه و بود یا نبود برنامه برای اهدای کتاب به این تشکل‌ها و انجمن‌ها در جهت ترویج و ترغیب کتاب و کتاب‌خوانی در بین رسانه‌ای‌ها، ارائه راه‌کار در خصوص کم‌کردن ارزش‌های مادی کتاب در فضای مجازی و واقعی و نزدیک‌سازی قیمت‌های واقعی کتاب، برطرف‌سازی مشکل کاغذ، چاپ و نشر کتاب و مطبوعات کاغذی به عنوان مواد اولیه کاربردی در کتاب و نشریه‌های کاغذی و چاپی، میزان تأثیر حضور یا عدم حضور مسؤولان و متولیان حوزه فرهنگ، هنر، ارزش‌های معنوی و رسانه‌ای در جهت تشویق و ترغیب آنان در حرکت‌های خودجوش و داوطلبانه آنان، حوزه کتاب را جدای از حوزه مطبوعات و نقض غرض خواند و اهدای کتاب به این تشکّل‌ها و انجمن‌ها را منوط به داشتن کتاب‌خانه در آن‌ها دانست و ادامه داد: در صورت داشتن کتاب‌خانه، برای تجهیز آن، حتماً اهدای کتاب خواهیم داشت و در حوزه برطرفسازی مشکل کاغذ نیز وزیر فرهنگ و ارشاد قول مساعد داده، و منتظر خبرهای خوب در این حوزه هستیم و در صورت مطلع بودن از برنامه‌ها و جشنواره‌های مورد سؤال نیز سعی می‌کنیم حضور داشته باشیم.
وی در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش استان خبر داد و برنامه‌های ضیافت دانایی با محوریت اهدای ۲۰۰ جلد کتاب به مراکز دینی، پژوهشی، فرهنگی و …، عصر کتاب با محوریت تجلیل از فعالان حوزه کتاب، تجلیل از کتا‌ب‌خوانان دارای بیش‌ترین آمار در ثبت امانت کتاب و رونمایی از کتاب‌ ارزش‌های دفاع مقدس را از جمله برنامه‌های اجرایی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.