مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی: مدارس چارویماق را پایلوت کانون توجهات خیّران و مسؤولان قرار داده‌ایم

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش،

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به وجود کانکس‌های مدرسه‌ای و مدارس سخت بدون آب شرب و سرویس بهداشتی در چارویماق اظهار داشت: مدارس چارویماق را پایلوت کانون توجهات خیّران و مسؤولان قرار داده‌ایم و این منطقه، جزو اولین مناطق معرفی شده است و تا اواخر آذر سال‌جاری مصمم هستیم نیازهای مدارس این منطقه را از نظر تجهیزات آموزشی، صندلی و وسایل گرمایشی تأمین کنیم.

پیام صدقی؛ مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی در نشست با اصحاب رسانه و خبر با اظهار بر این‌که به شکل میانگین ۳۵ درصد مدارس استان نیاز به نوسازی دارند، جمع‌آوری مدارس سنگی را از برنامه‌های اصلی سال آینده اعلام کرد و ضمن اشاره به وجود فضای فیزیکی ۶ هزار متر مربعی و ۲۴ هزار کلاس درس، افزود: در چهار سال اخیر با تلاش‌های گسترده، مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی این آمار را از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد رسانده‌ایم.
وی در همین راستا با بیان‌ این‌که از مدارس در جاساز به‌جای مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش‌آموز، استفاده می‌کنیم، بر وجود ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی اشاره کرد و ادامه داد: نوسازی مدارس در سطح استان یک اداره کل و دستگاه اجرایی با مجموعه‌های نوسازی و ساخت، توسعه و‌ تجهیز مدارس و مجری امور عمرانی وزارت آموزش و پرورش است.
صدقی با بیان این‌که تخریب‌ها و بازسازی‌های این مجموعه طبق اولویت و نیازسنجی، شاخص‌های مرتبط با عمر مفید، تحولات جمعیتی، شهری و‌ روستایی و …، انجام می‌شوند، بر وجود ۴۰ منطقه آموزش و‌ پرورش در استان و توزیع تخریب و بازسازی در آن‌ها، کاهش مدارس و کلاس‌های درسی کانکسی از ۷۰۰ کلاس درسی به ۳۲۰ مدرسه و ۴۸۰ کلاس درس کانکسی اشاره کرد و از افتتاح ۵۰۰ کلاس درس تا پایان سال‌جاری خبر داد.
وی در این راستا سرانه ایده‌آل فضای آموزشی کشور برای هر دانش‌آموز را ۸ متر مربع اعلام کرد و افزود: این آمار در استان ما برای هر دانش‌آموز ۵.۷ متر مربع است و متأسفانه این کمبود فضای آموزشی در آموزش و پرورش نواحی یک و پنج تبریز مشهود است و این فضا نسبت به تعداد دانش‌آموزان بسیار کم‌است.
مدیر کل نوسازی مدارس استان، با اشاره به این‌که ۸۰ مدرسه از مدارس‌مان، نیاز فوری به ساخت سرویس بهداشتی دارند، ادامه داد: چهار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی مدارس فاقد سرویس بهداشتی اختصاص یافته، و در ارتباط با همین بحث، تخصیص اعتبار برای تعمیر اساسی سرویس‌های بهداشتی و جداسازی سرویس‌های بهداشتی دختران و پسران در بعضی از مدارس جزو اولویت‌های ماست.
وی ضمن اشاره به اعتبارات دولتی و مشارکت خیّران و مجموع کل اعتبارات این اداره کل، از تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان برای همه دستگاه‌های استانی و تکلیف اجرایی آنان برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سطح استان، بر تخصیص ۲۰ درصد از این اعتبار اشاره کرد و افزود: طبق این تخصیص اعتبار برای پروژه‌های محروم و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کم‌برخوردار که برای اولین‌بار در استان روی‌داده، یکی از اولویت‌های مرتبط با این موضوع، امیدواریم با تحقق کامل این اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی و اعتبارات تخصیصی خوب، پروژه‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال تحصیلی به سرانجام برسانیم و تحویل آموزش و پرورش دهیم.
صدقی ضمن اشاره به تبعات سوء کرونا در جامعه، خریداری و توزیع ۸۰۰ تا یک هزار تبلت منطبق با نیازسنجی در مناطق، تخصیص بخشی از اعتبارات لازم برای هوشمندسازی و‌ تولید محتوا در مدارس، از احداث سه مدرسه نیمه‌سبز و سبز در استان خبر داد و افزود: آذربایجان‌شرقی در احداث مدارس سبز نیز جزو استان‌های پایلوت انتخاب شده‌ است و اجرای اسکلت ۲ مدرسه نیمه سبز با مشارکت خیّران در تبریز و مدرسه سبز زینبیه میانه در فضای بالغ بر شش هزار متر مربعی از جمله این طرح‌هاست.
وی در این راستا ضمن اشاره به اهمیت مکان‌یابی در احداث و ساخت مدارس، گفت: در حوزه استقرار سامانه مکان‌یابی نیز جزو استان‌های پایلوت هستیم. زیرا با نظر به احتمال وجود بلایای طبیعی و خسارات وارده ناشی از آن‌ها، بررسی گستردگی آثار تخریبی مدارس بعد از وقوع این بلایا، علت اصلی تخریب مدارس، احداث آن‌ها در مکان‌های نامناسب است.
صدقی در این راستا با اظهار بر این‌که متأسفانه در سال‌های پیشین مرسوم بود که در هر زمین و فضای به درد نخور مدرسه بسازند، ادامه داد: حتی شاهد نصب بعضی از دکل‌ها در داخل مدارس بودیم. اما طبق بررسی‌های انجام‌شده اخیر بیش از ۸۰ درصد مدارس استان در محل مناسب ساخته شده‌اند و احداث مدارس باید با رعایت حرائم و محدودیت‌های تعیین شده برای ساخت فضاهای آموزشی، مدارس جدید باید به‌دور از گورستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، لوله‌های گازی و‌ نفتی و دکل‌ها، و با توجه کامل به مباحث مطرح در حوزه‌های احداث، تعیین مکان، تحولات جمعیتی و آینده‌نگری ساخته شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.