“عصرآزادی” از گردهمایی فعالان و نهادهای کارگری و بازنشستگی تبریز در سالروز تصویب قانون کار گزارش می دهد؛ عدم دخالت در قانون کار خواست کارگران است

مسعود پزشکیان: دولت در حال حاضر ۳۴۰ هزار میلیارد کسری دارد زیرا برای کسانی که کار نمی کنند هم پول واریز می شود!

 ? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

همایش گردهمایی بزرگ فعالان و نهادهای کارگری و بازنشستگی تبریز به مناسبت گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار و در جهت حمایت قاطع کارگران از قانون کار در تبریز برگزار شد.

در این گردهمایی که با محوریت حمایت از قراردادهای معین، مخالفت با پرداخت مزد منطقه‌ای و تحقق همسان سازی واقعی حقوق بازنشستگان برگزار شد فعالان کارگری تبریز، اعضای مجمع نمایندگان کارگری، انجمن پیشکسوتان کارگری، شوراهای اسلامی کار، انجمن بازنشستگان و کارگران واحدهای صنعتی و پاکبانان حضور داشتند.

در لابلای این گردهمایی کارگران حاضر شعارهایی همچون سرمایه دار حیاکن – کارگر رو رها کن، کشاورز – کارگر بیدار است دیدار است از تبعیض بیزار است، کارگر – کشاورز اتحاد اتحاد، گرانی – تورم بلای جان مردم، قرارداد موقت مُلغی باید گردد، حقوق ما ریالی هزینه‌ها دلاری، تا حق خود نگیریم از پای نمی نشینیم و غیره سر دادند.

در موضوع معیشت کارگران که امروزه مدنظر فعالان کارگری است عنوان گردید ماده ۴۱ قانون کار این موضوع را تعیین نموده و نحوه تعیین مزد را در قانون کشوری مشخص کرده است که در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات تبریز با اشاره به اینکه احیای امنیت شغلی، لغو قراردادهای موقت و تصویب دائمی متناسب سازی حقوق تامین اجتماعی همگی حرف دل کارگران است گفت: طرح الحاق تبصره یک برای ماده ۴۱ را برخی از نمایندگان مجلس امضا کرده‌اند که مایه تاسف است.

کریم صادق زاده با اشاره به امضای این تغییر قانون توسط نمایندگان استان ننگ آور است افزود: آن نماینده‌ای که متاسفانه از تبریز آن را امضا کرده است اگر امضای خود را پس نگیرد موجب اعتراض قشر کارگران خواهد بود!

وی ادامه داد: تصویب قانون کار با خون دلها تحقق یافته است و پس از ۴۲ سال فقر و محرومیت نصیب قشر کارگر شده است لذا وضعیت اقتصادی کارگران هر روز بدتر شده و با چالش‌های زیادی همراه است.

صادق زاده تبریزی اضافه کرد: اگر می‌خواهید در قانون کار تغییرات انجام دهید سکوت درباره حقوق صنفی و اعتصاب و اعتراض درباره کارگران را بشکنید به طوری که باید همانند ترکیه اتحادیه های کارگری هر وقت اعتراض کنند مشکلی به وجود نیاید!

وی تاکید کرد: امنیت شغلی کارگری و رونق تولید تنها خواسته ما در راستای تغییر و اصلاح قانون کار است زیرا از بی‌توجهی دولتی‌ها و مجلسی‌ها در خصوص کارگران دلمان پر از خون است و متاسفانه برای تغییر ماده ۴۱ قانون کار تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند که به ضرر کارگران بوده و جالب اینکه ۵ نفر از همان نمایندگان از خطه آذربایجان هستند!

صادق زاده یادآور شد: بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار رفع تبعیض بین آنها و بازنشستگان کشوری هستند که تعریف سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه سالانه کشور، پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه، پرداخت مزد واقعی و لغو دادنامه ۷۲ دیوان از جمله آنهاست.

انتخاب نخست مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی گفت: قرار نبود پس از ۴ دهه به این مرحله برسیم که وقتی به یک جلسه دعوت می کنند به نوعی از حضور در بین فرار کنیم زیرا اگر بیایم چه بگویم؟!

مسعود پزشکیان افزود: وظیفه ما این است که پیگیر مسائل کارگران باشیم شعار هم نمی‌دهم که به تنهایی می توانم آنها را حل و فصل نمایم اما باید از طریق کمیسیون اجتماعی مجلس پیش رویم.

وی اضافه کرد: تصور می‌کردم که با آمدن اسلام عدالت برقرار خواهد شد نه اینکه عده ای، گردن خود را کلفت کنند و وقتی نوبت به مردم و کارگران می رسد بگویند پول نیست!

پزشکیان یادآور شد: وظیفه حاکمیت این است که صدای بی صداها باشند و صدای آنها را بشنوند لذا معتقدم به کسی که کار می‌کند باید پول داده شود نه اینکه کار نمی کند و پول می گیرد، لذا با دست خالی هم نمی‌تواند دولت را اداره کرد!

به گفته او، دولت در حال حاضر ۳۴۰ هزار میلیارد کسری دارد زیرا برای کسانی که کار نمی کنند هم پول واریز می شود و این بدعت ناعدالت گونه باید اصلاح گردد!

در این گردهمایی بزرگ با اطهارات تند برخی فعالان کارگری همراه بود: قانون کار از زمان تصویبش تا امروز اصلاً اجرا نشده که بخواهیم ببینیم خلاء دارد یا نه!

آنها گفتند در این شرایط چه تضمینی وجود دارد که وقتی یک قانون نوشته می‌شود و بیش از ۳۰ سال اجرا نمی‌شود، قانون جدیدی که نوشته شود اجرا شود؟!

یکی دیگر از نمایندگان کارگری هم گفت: در حال حاضر با گسترش قراردادهای موقت و اینکه بیش از ۹۷٪ کارگرهای کشورمان تبدیل به کارگران موقت، پیمانی روزمزد با قرارداد سفید امضاء شده‌اند و حتی تعداد زیادی کارگر غیررسمی در کشور وجود دارد و نبود امنیت شغلی باعث شده علیه کارگران سوءاستفاده و استثمار به راحتی اتفاق بیفتد، قطعاً امنیت شغلی یکی از مهمترین مطالباتی است که ما پیگیر هستیم و باید کاری کنیم زودتر این مسئله حل شود لذا در صورت رفع مشکل امنیت شغلی موضوع معیشت کارگران هم قابل حل خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.