کادر درمان همچنان جهادگونه در صف اول مقابله با کرونا هستند؛ فدایی آذربایجان پرواز کرد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: باز هم فال بدی برای جامعه پزشکی آذربایجان شرقی رقم خورد و شادروان دکتر “تقی فدایی حقی” رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جلفا بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

زنده یاد فدایی حقی به عنوان فرمانده جبهه مبارزه با کرونای شهرستان جلفا که از دوم آبان ماه به دلایل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری بود.

به گفته مسئولان این بیمارستان، متاسفانه وی از چند روز پیش به دلیل وخامت وضعیت عمومی به بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان منتقل گردید اما علیرغم تلاش تحسین برانگیز پزشکان و پرستاران این مرکز درمانی دیده از جهان فرو بست.

این روزها کادر درمان، جهادگونه در صف اول مقابله با کرونا قرار دارند که در این مسیر خدمت، کادر درمان تاکنون بهای سنگینی داده است.

با توجه به شرایط موجود، پربیراه نیست اگر بگوییم کادر درمان با توجه به سختی کار و احتمال بالای به خطر افتادن سلامتی در شرایطی مشابه با جنگ تحمیلی قرار دارد.

مرحوم فدایی حقی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان جلفا، متخصص بیماری‌های داخلی و دکترای حرفه‌ای پزشکی بود که از شهریور ماه پارسال به عنوان سرپرست شبکه بهداشت جلفا مشغول خدمت بود.

تاکنون بیش از ۱۲ نفر از عوامل نظام سلامت آذربایجان شرقی در هر ۲ بخش بهداشت و درمان، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

همچنین گفته می شود تاکنون بیش از پنج هزار نفر از کارکنان نظام سلامت آذربایجان شرقی به کرونا مبتلا شده اند که ضرورت صیانت از زحمتکشان حوزه بهداشت و درمان را دوچندان کرده است.

بهمن نقی پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پیامی شهادت دکتر تقی فدایی حقی را تسلیت گفت که متن آن بدین شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انالله و انا الیه راجعون

خبر دردناک شهادت دکتر تقی فدایی حقی سرپرست شبکه بهداشت ودرمان جلفا دلمان را داغدار و موجب تأثر فراوان شد.

این متخصص داخلی انسانی وارسته و مسئولیت پذیر درتصدی سرپرستی شبکه بهداشت و درمان جلفا بودند  و نهایت تلاش خود را در زمان شیوع بیماری منحوس کرونا برای کمک به مردم منطقه انجام دادند و از هیچ کوششی در مقابله با این بیماری و  ارائه سایر خدمات درمانی و بهداشتی در شبکه جلفا دریغ ننمودند تا اینکه امروز بعد از مدتی مبارزه با این بیماری دعوت حق را لبیک گفتند.

اینجانب این ضایعه دردناک را به جامعه داغدار پزشکی و شهروندان عزیز شهرستان جلفا و مرند خصوصا خانواده محترم ایشان تسلیت گفته از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسئلت می نمایم…

عوامل بسیار زیادی را می‌توان نام برد که موجب شده است تعداد شهدای مدافع سلامت آذربایجان شرقی افزایش پیدا کند که یکی از عمده دلایل آن، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است زیرا بسیاری از مردم نسبت به رعایت این پروتکل‌ها، بی‌توجه شده‌اند.

طبیعی است که هر قدر تعداد مبتلایان به کرونا در سطح استان افزایش یابد به همان میزان نیز باید انتظار داشت که آمار شهدای مدافع سلامت، افزایش پیدا کند که دکتر فدایی حقی آخرین نفر نخواهد بود!

سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که یکی دیگر از دلایل هم این است که آموزش مسائل بهداشتی و پیشگیری به شهروندان مانند سابق انجام نمی‌شود که رسانه‌ها باید در این زمینه، کوتاهی نکنند!

شمار زیادی از کادر بهداشت و درمان در دوران مقابله با ویروس کرونا، جانشان را از دست داده‌اند در حالی که سرمایه ملی ما بودند، متاسفانه این روند هم ادامه دارد… پزشکان و پرستاران از جانشان مایه گذاشته‌اند و نظام سلامت برای تربیت و آموزش آنها، زمان و هزینه زیادی صرف کرده است.

متاسفانه بخشی از این سرمایه مهم از دست رفته‌اند و این وضعیت هم کماکان ادامه دارد در حالی که اگر کادر درمان بر اثر خستگی و فرسایش کاری، کنار بکشد و از درمان بیماران پرشمار مبتلا به کرونا ناامید شود، فاجعه بزرگی اتفاق می‌افتد و باید این وضعیت ناگوار برای جامعه پزشکی کنترل شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.