توليد 8603 تن انواع آبزيان در استان آذربايجان شرقی

شهرستانهای سراب و مراغه دو شهرستان پيشتاز در امر شيلات در آذربایجان شرقی

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقی از توليد 8603 تن انواع آبزيان (گرمابی، سردابی و خاوياری) طی سال گذشته از سطح 12 هزار و 201 هکتار مزرعه در استان خبر داد و افزود: از اين تعداد، 2733 تن شامل انواع ماهيان از منابع آبی استان صيد شده است.

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس قاسم جعفروند در جلسه قرارگاه امنيت غذايی استان آذربايجان شرقی ضمن تبریک 21 نوامبر روز جهانی ماهیگیری و آبزی پروری ، با بيان اين‌که شهرستانهای سراب با صيد 1311 تن ماهی و مراغه با صيد 1300 تن ماهی دو شهرستان پيشتاز در امر شيلات هستند، اظهار کرد: طی سال 99، بالغ بر دو تن آرتميا، 52 تن ماهيان خاوياری، 650 هزار قطعه زالو و 13 ميليون و 75 هزار قطعه ماهی زينتی در استان توليد شده است.

وی با اشاره به وضعيت شهرستانهای استان در توليد انواع ماهيان، افزود: در سال گذشته 5426 تن ماهی سردآبی و 3177 تن ماهی گرمابی در استان پرورش يافته که شهرستان مراغه با صيد 1280 تن ماهی سردابی و خداآفرين با صيد 1070 تن ماهی گرمابی رتبه نخست استان را در اين زمينه دارند.

وی با بيان اينکه ظرفيتهای توسعه آبزی پروری استان بدون لحاظ محدوديتهای موجود بالغ بر 17 هزار و 46 تن توليد انواع آبزيان است، ادامه داد: براساس هفتمين برنامه پيشنهادی شيلات استان به سازمان شيلات کشور در خصوص نيازسنجی و پيش بينی توليد، در سالجاری با تخصيص 107 ميليارد ريال اعتبار به اين بخش، کل توليدات بخش شيلات استان از8600 تن به 9200 تن در سال خواهد رسيد.

مهندس جعفروند با بيان اين‌که براساس اين برنامه، توليد سالانه بخش شيلات استان در سال 1404 به 12 هزار و 500 تن می رسد، گفت: از جمله‌ طرحهای در دست اجرای اين حوزه شامل شهرک شيلاتی پاياب سد حاجيلار چای ورزقان با ظرفيت توليد 1500 تن ماهی سردآبی، پرورش آرتميا در حاشيه درياچه اروميه در شهرستان عجب شير با ظرفيت توليد 20 تن بيوماس و چهار تن سيست و يک مجموعه کشت و صنعت با توليد 125 تن قزل آلا، 125 تن ماهی گرمابی و125 تن خاوياری است.

وی ادامه داد: از طرحهای ديگر بخش شيلات استان نيز می توان به طرحهای پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرين با ظرفيت توليد 2000 تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهيان سردآبی با ظرفيت توليد 1440 تن قزل آلا و پرورش ماهی خاوياری در حاشيه رود ارس با ظرفيت توليد 100 تن گوشت ماهی خاويار اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص مهمترين مشکلات و چالش‌های بخش آبزی پروری استان، تشريح کرد: نظام نامه آبزی پروری موجود در آبهای داخلی که دوره آزمايشی آن در سال 93 به اتمام رسيده است، دارای مشکلات بسياری بوده و نوسانات شديد قيمت نهاده‌ها و افزايش قيمت تمام شده نيز بهره برداران اين حوزه را با چالش‌هايی مواجه کرده است.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقی با انتقاد از عدم توجه وزارت نيرو به مفاد ماده 24 آئين نامه اجرايی قانون حفاظت و بهره‏برداری از منابع آبزی مبنی بر تخصيص سهم آبزي‏پروری از تاسيسات آبی احداثی خود، افزود: نبود بخش تحقيقات شيلات در مرکز تحقيقات استان و عدم وجود کارشناس تکثير و پرورش آبزيان در سطح استان جزو مهمترين مشکلاتی است که بخش شيلات استان با آن درگير است.

وی با اشاره به ساير مشکلات اين بخش، اظهار کرد: آذربايجان شرقی با وجود اين‌که دارای هيچ دريايی نيست اما يکی از استانهای دارای ظرفيت در بخش شيلات محسوب میشود که سرمايه گذاران می توانند با ورود به اين حوزه هم در گسترش توليدات آبزيان استان سهيم باشند و هم به سودهايی در اين حوزه دست يابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.