تداوم آلودگی هوا در تبریز

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: هوای کلان شهر تبریز امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

حسن عباس نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین شاخص کیفیت هوای امروز تبریز برابر با ۱۱۴ بوده و برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی صرفه جویی در مصرف انرژی، پرهیز از ترددهای غیرضروری درون شهری، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و عمل به توصیه‌های زیست‌محیطی را از راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوای تبریز دانست.

عباس نژاد تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از فعالیت در خارج از منزل خودداری کنند.

وی افزود: در سال جاری، هوای تبریز ۶۵ روز پاک، ۱۷۳ روز قابل قبول، ۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

شاخص آلودگی از ۰ تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰هوای سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و همچنین از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمام گروه‌ها و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز در فصول سرد سال به دلیل بروز پدیده وارونگی و نیز مشکلات دیگر از قبیل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی و افزایش تردد با وسایل نقلیه شخصی با معضل آلودگی هوا روبرو است.

در زمان حاضر افزون بر ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی شخصی در سطح خیابان های تبریز تردد می کنند و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی آن فعال هستند.

گفته می شود توسعه خطوط قطار شهری همراه با فرهنگ سازی برای استفاده حداقلی از وسایل نقلیه شخصی در کنار اتخاذ تدابیر لازم برای کاستن از دامنه آلایندگی صنایع می تواند در کاهش آلودگی هوای تبریز موثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.