افزایش ۵۲ درصدی صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش ۵۲ درصدی ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، غلامعلی راستی روز شنبه در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی با تاکید بر برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه صادرات غیرنفتی، گفت: توسعه صادرات غیرنفتی در تعامل با کشورهای همسایه، گسترش دیپلماسی تجاری، اصلاح تراز تجارت خارجی، هماهنگی سیاست های تجاری و ارزی مرتبط با توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش رقابت پذیری صنعتی کشور، پیوستن به زنجیره ارزش بین المللی صادرات محور از مهمترین موضوعات مورد تاکید ریاست جمهوری است.

وی با تحلیل بخشی از عملکرد صادراتی استان در هفت ماهه سال ۱۴۰۰، افزود : سازمان صمت آذربایجان شرقی در راستای توسعه صادرات غیر نفتی نسبت به تدوین برنامه و هدف گذاری توسعه صادرات در سال جاری اقدام کرده است و به طور منظم با رصد و بررسی عملکرد صادرات غیرنفتی استان و تحلیل وضعیت و جایگاه آن در جهت ارتقاء عملکرد صادرات اقدام می کند.

سرپرست سازمان صمت استان با اشاره به آمار صادرات استان براساس اطلاعات ارسالی سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار داشت: آذربایجان شرقی در سال جاری با ۸۸۷.۸ میلیون دلار صادرات، سهم ۳.۳۰ درصدی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، روسیه ، هند و چین از جمله مقاصد مهم صادراتی استان نام برد و اظهار کرد: مواد پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی از عمده گروه های کالایی صادراتی استان هستند.

راستی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در هفت ماهه امسال به رغم محدودیت های مرزی به دلیل شیوع کرونا حائز رتبه ۶ کشوری در زمینه صادرات شده است، گفت: با توجه به هدف گذاری صادراتی ۴۵ میلیارد دلاری کل کشور در سال ۱۴۰۰ سهم هریک از استان ها برای پوشش میزان صادرات در تحقق هدف گذاری صادراتی کشور از سوی سازمان توسعه تجارت ایران تعیین شده است .

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام کرد: سهم هدف گذاری شده برای این استان در بخش صادرات در حدود یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار می باشد.

وی بر ترغیب تولید کنندگان و صادر کنندگان استان برای انجام صادرات محصولات مربوطه از گمرکات استان جهت تحقق اهداف صادراتی، رصد مستمر صادرات آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف و شناسایی موانع و مشکلات و تلاش در جهت رفع آنها با تلاش مضاعف تمامی دستگاههای متولی، ترغیب دبیران میزهای استانی کشورها و میزهای ملی کالایی به فعالیت بیشتر با برگزاری جلسات مستمر فعالین اقتصادی مربوطه و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه صادرات تاکید کرد.

راستای توضیح داد: تسریع در پیگیری توسعه زیر ساخت های صادراتی مندرج در برنامه توسعه صادرات توسط دستگاه های متولی نظیر پیگیری تجهیز ناوگان حمل و نقل کالا ، پیگیری راه اندازی دستگاه ایکس ری توسط گمرکات استان و ایجاد ارتباط مستمر و موثر با رایزنان بازرگانی مستقر در کشورهای مقصد صادراتی از مهمترین برنامه های پیش بینی شده جهت تحقق اهداف صادراتی تا پایان سال جاری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.