“عصرآزادی” از اهمیت تکمیل اتوبان تبریز – نوردوز و افق های روشن آن گزارش می دهد؛ تبریز به اوراسیا و قفقاز می اندیشد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی: بزرگراه تبریز – خواجه برای تسهیل تردد با کشورهای همسایه و با تأمین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران به مرز نودوز متصل می‌شود

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

احداث اتوبان تبریز – نوردوز که بیش از یک دهه از مطرح شدن آن توسط علیرضا منادی نماینده ادوار قبلی و فعلی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس می گذرد دارای عواید بسیاری برای آذربایجان شرقی می باشد.

با بهره‌ برداری از این پروژه مهم، دروازه‌های خروجی شهر تبریز به پنج دروازه خواهد رسید که ارتباط مستقیم کهن شهر تبریز با یک کشور خارجی دیگر را نیز برقرار می‌کند.

با تکمیل اتوبان تبریز – نوردوز همچنین، مردم ساکن شهر تبریز ظرف مدت ۷۰ دقیقه خود را به مرز نوردوز واقع در نقطه صفر مرزی ایران و ارمنستان خواهند رساند تا به امور خود رسیدگی نمایند.

دسترسی مردم منطقه به بازارچه‌های مرزی مشترک از دیگر نقاط بارز و مزیت‌های این اتوبان است به‌ طوری که با بهره‌برداری از آن، شهر تبریز به پل ارتباطی ایران و ارمنستان تبدیل ‌شده و مردم این شهر می‌توانند هر روز با آسایش و آسودگی خاطر به بازارچه‌های مرزی رفت‌ و آمد داشته باشند.

▪️بخش اعظمی از مشكلات حمل و نقل و ترانزيت ايران و قفقاز حل خواهد شد

ایجاد سیاست های تشویقی برای بخش خصوصی از جمله مواردی است که مورد تاکید مسئولان قرار دارد تا با ورود سرمایه گذاران، بار این پروژه ها از روی دوش دولت برداشته شده و تعداد کثیری از آن ها هر چه سریعتر تکمیل شود.

در این زمینه مسئولان آذربایجان شرقی با جدیت وارد عمل شده اند تا هر چه زودتر گره کور این پروژه های نیمه تمام را بگشایند اما معلوم نیست با وضعیت دشوار اقتصادی و بی برنامگی موجود، پروژه ها کی به بهره برداری برسند!

احداث اتوبان تبريز – نوردوز از جمله پروژه هاي مهم و حياتي در بخش راه و ترابري كشورمان است كه با توجه به مسير مواصلاتی، افق گردشگري آن بيش از ابعاد اقتصادي جلوه نمايي مي كند.

اين پروژه ملي اگر در مدت زمان بندي شده به بهره برداري برسد مي تواند بخش قابل توجهي از مشكلات مربوط به حمل و نقل جاده اي و ترانزيت ايران و حوزه قفقاز را حل و فصل كند چرا كه هم اكنون يكي از موانع و مشكلات ناوگان ترانزيتي كشور براي حمل كالا به ارمنستان و حتی گرجستان، جاده هاي نامناسب مسير مزبور است.

مهمترين ويژگي اين پروژه علاوه بر مزيت هاي اقتصادي، جاده اي، صادراتي و حمل و نقل، خاصيت اقليمي و جغرافيايي اين طرح است كه با توجه به قرار گرفتن در یک مسير بسيار مناسب آب و هوايي و نوع توپوگرافي منطقه مي تواند از نظر گردشگري نيز قابل توجه و حائز اهميت باشد.

مسير عبور اتوبان تبريز – نوردوز كه از شهرستان هاي ورزقان و كليبر در منطقه شمال غربي آذربايجان شرقي تعيين شده است يكي از نقاط بكر طبيعي آذربايجان به شمار مي رود كه از نظر چشم اندازهاي طبيعت گردي مي تواند يكي از بزرگراه هاي بسيار ديدني و جذاب كشور محسوب گردد.

▪️واگذاری به بخش خصوصی راه چاره برای گریز از نیمه تمام ماندن پروژه های بزرگ است

یک کارشناس راه با اشاره به اینکه احداث این بزرگراه می تواند علاوه بر اتصال کشور به کشور همسایه سبب رهایی روستاهای آذربایجان شرقی از بن بست شود گفت: با بهره برداری از آن تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان به راه های اصلی متصل خواهند شد و به دنبال آن راه پیشرفت و توسعه برای کل شمال غرب کشور باز می شود.

حسین بی مقدار ادامه داد: در واقع، این بزرگراه بابی جدید برای شهر تبریز است زیرا این پروژه عظیم به منزله پنجمین دروازه شهر تبریز محسوب خواهد شد و سبب ایجاد ارتباط بین شهر تبریز و یک کشور خارجی می گردد که به طور یقین برکات زیادی خواهد داشت.

وی افزود: شرکت گاز و برق با تعبیه لوله‌های گاز و تیرهای برق در حریم این محور، روند تسریع طرح‌ را با مشکل مواجه کرده‌ بودند که جابجایی آن ها بسیار زمانگیر و هزینه بردار بود.

بی مقدار اضافه کرد: از طرف دیگر، روند تملک اراضی نیز وقت زیادی گرفت اما این محور پس از گذشت سال ها به پیشرفت خوبی رسیده که پس از پایان بخش اول اتوبان، احداث بخش های دیگر آن هم شتاب خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه تمام عمرانی در آذربایجان شرقی و از سویی بالا بودن اعتبار تکمیل این پروژه ها و کمبود منابع دولتی، آنچه راه چاره برای گریز از این تعداد پروژه به نظر می رسد واگذاری آن ها به بخش خصوصی است که همواره بر آن تاکید ویژه ای شده است.

▪️خلاء کریدوری شهرهای شمالی آذربایجان شرقی از طریق این مسیر برطرف می گردد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی در این باره گفت: بزرگراه خواجه – ورزقان با هدف تکمیل شبکه راه‌های کشور و استان و برای تسهیل تردد با کشورهای همسایه با تأمین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران به مرز نودوز متصل می‌شود.

جواد رحمتی با اشاره به زیرترافیک رفتن قطعات 2، 3 و 4 بزرگراه خواجه – ورزقان، ادامه این اتوبان به مرز نودوز را در توسعه آذربایجان شرقی و اتصال مسیرهای ترانزیتی کشور به کشورهای اوراسیا، بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: بخش قابل‌ توجهی از قطعات یک تا 5 این پروژه به طول ۶۰ کیلومتر اجرا شده است و ۵۲ کیلومتر باقی‌مانده از ورزقان تا مرز نودوز با برآورد اولیه ۲ هزار میلیارد تومان توسط مجتمع مس سونگون و شرکت ملی مس ایران تأمین مالی خواهد شد.

وی اضافه کرد: نقشه‌های اجرایی مسیر توسط مشاور در دست بررسی است که پس از تأیید نهایی در مراجع ذی صلاح این پروژه از طریق برگزاری مناقصه به پیمانکار صلاحیت‌ دار واگذار خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی در خصوص اهمیت بزرگراه ورزقان به نودوز تاکید کرد: در شهرستان‌ های شمالی آذربایجان شرقی از لحاظ کریدورهای کشوری خلاءهایی وجود دارد که از این طریق برطرف شده و مرکز استان با فاصله کم به مرز متصل می‌شود.

وی اتصال خطوط راه‌ آهن به شهرستان ورزقان و از آنجا به مرز ارمنستان را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند نقش توسعه‌ای در آذربایجان شرقی داشته و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه رونق بخشد.

▪️بزرگراه تبریز – نوردوز نقش اساسی در توسعه متوازن شهرستان ایفا خواهد کرد

ادامه اتوبان تبریز – ورزقان تا مرز نوردوز و اتصال مرکز آذربایجان شرقی از طریق شهرستان ورزقان به مرز، یکی از مطالبات مردم استان و منطقه بود که خوشبختانه این مهم پس از پیگیری‌های لازم با تصویب در مجمع عمومی شرکت ملی مس اجرایی خواهد شد.

آن طور که کارشناسان معتقدند در مرحله نخست، مجمع شرکت مس مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه اختصاص داده است به طوری که تعدادی از قطعات این پروژه تا ورزقان که طی سال‌های گذشته با تامین مالی شرکت مس آغاز بود از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است و طبق برنامه زمانبندی قطعات ۲، ۳ و ۴ تا پایان امسال به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

فرماندار ورزقان با اشاره به وجود ظرفیتی مهم چون سد حاجیلارچای در این شهرستان گفت: ایجاد شهرک‌ های گلخانه‌ای و شیلاتی با بهره‌گیری از تخصیص آب سد حاجیلارچای، ظرفیتی مهم در شهرستان خواهد بود که در کنار احداث بزرگراه، ورزقان را در مسیر توسعه جهشی قرار خواهد داد.

محمدباقر خانی با تأکید بر لزوم واگذاری امتیاز سرمایه‌گذاری در قالب شهرک‌ های مذکور به سرمایه‌گذاران صلاحیت‌دار افزود: اجرای بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نودوز نقش اساسی در توسعه متوازن شهرستان داشته و ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تسهیل خواهد نمود.

وی، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری و حفظ و احیای بناهای تاریخی را از دیگر اقداماتی دانست که می‌تواند در توسعه بیش‌ از پیش شهرستان نقش ایفا نماید که در این راستا موافقت شرکت ملی صنایع مس ایران نیز برای حفظ و احیای آثار تاریخی از جمله سنگ‌نگاره‌های قوشاداش، کتیبه سغندل و آغجه قلعه اخذ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.