“عصرآزادی” از مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ اعتماد به شرکت های دانش بنیان برای عبور از تنگنای مشکلات

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیست و دومین مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن آذربایجان شرقی در تبریز با حضور مسئولان استانی و معاون وزیر صمت برگزار گردید.

نکته جالب توجه اینکه در جریان این مراسم دفتر توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با مدیریت خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در شهر استانبول ترکیه به صورت سمبولیک رونمایی گردید.

در این مراسم نماینده اتاق بازرگانی شهر دنیزلی ترکیه تاکید کرد که هفته گذشته که مراسم افتتاح شعبه خانه صنعت معدن و تجارت ایران را در استانبول برگزار کردیم برای رونق ارتباطات تجاری و بازرگانی با ایران تلاش خواهیم کرد.

بصری کاونگ اظهار کرد: برای حفظ پیوند برادری بین ایران و ترکیه تلاش بیشتری خواهیم کرد زیرا تعاملات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و گردشگری دو کشور همواره قابل تحسین بوده است.

▪️برای عبور از تنگنای مشکلات باید به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنیم

استاندار آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه زمان گفتار درمانی تمام شده است گفت: وقتی عارضه‌ ها مشخص شده و شاخص‌ ها گویای مشکلات هستند مجموعه‌ای چابک و کارآمد باید وارد شده و موانع را مرتفع کند.

عابدین خرّم با اشاره به اعلام شعار سال از سوی رهبر انقلاب افزود: این شعار برای مسئولان شعار نیست، بلکه تکلیف است و همه باید برای پشتیبانی و رفع موانع تولید کمر همت ببندیم.

وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت و معدن استان نظیر ارزش افزوده پایین و فرسودگی صنایع ادامه داد: یکی از راهکارهای اساسی برای حل این مشکلات، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه واسط صنعت و دانش هستند و اگر بخواهیم از این تنگنا عبور کنیم حتماً باید سراغ شرکت‌های دانش بنیان برویم.

خرّم با بیان اینکه جوانان نخبه، دارای انگیزه تحول در نظام مهندسی صنعت هستند اضافه کرد: مکتب مهندسی معکوس در صنایع دفاعی متعلق به ماست و با توسل به این مکتب باید بهره‌وری را در صنعت بالا ببریم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تحول اساسی در صنایع پایین‌ دستی با هدف افزایش درآمد سرانه گفت: اگر صنایع بالادستی را به‌ طور کامل فعال کنیم در اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم سهم بسزایی دارند؛ به عنوان مثال راه‌اندازی نفلین سینیت می‌تواند برای بیش از ۲۵هزار نفر شغل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نیازمند یک جهش در حوزه صنعت و معدن هستیم افزود: همدلی و هم راستایی همه بخش‌ها ضروری است و نگاه‌های ما حتماً باید فراملی باشد لذا این قول را می‌دهیم که همه مسئولان استان، مأموریت رفع موانع کسب‌وکار را بر عهده داشته باشند.

▪️ارتقای ظرفیت واحدهای نیمه فعال با ظرفیت پایین در اولویت قرار دارد

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: برای تداوم روند افزایشی تولید راه اندازی واحدهای راکد و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت ۸۰ درصد و ارتقای ظرفیت واحد های نیمه فعال با ظرفیت پایین، در اولویت اقدامات قرار دارد.

مهدی صادقی نیارکی افزود: ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در هفت ماه امسال انجام شد که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد از نظر ارزش ریالی و ۱۵ درصد به لحاظ میزان وزن افزایش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: رشد ۴۸ درصدی ارزش صادرات در ۷ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته نوید بخش تحقق هدف گذاری افزایش حداقل ۵ میلیارد دلاری صادرات امسال نسبت به سال ۹۹ می‌باشد.

صادقی یادآور شد: رشد تولید از محورها و راهبردهای اصلی توسعه کشور است و بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۵.۵ درصد و بر اساس اعلام بانک مرکزی ۶.۱ درصد افزایش در این حوزه اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت که ۴۰ روز پیش ابلاغ شده بود تا موانع صادرات برطرف شود پنج میلیارد دلار تعهد وزارت صمت بود که محقق شده است.

▪️موانع بخشنامه‌ای تولید که به طور متناقض ابلاغ می شود باید برطرف گردد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده تبریز اسکو و آذرشهر گفت: موانع بخشنامه‌ای تولید که پشت سر هم و متناقض ابلاغ می شود، باید برطرف گردد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی افزود: رفع موانع و پشتیبانی از تولید به عنوان شعار سال باید مورد تاکید بیشتر قرار گیرد اما بخشنامه‌‌‌های اداری و گمرکات دو عامل مانع تولید در آذربایجان شرقی هستند به طوری که ماشین آلات خطوط تولید در گمرکات کشور معطل می‌مانند.

وی با اشاره به وحدت و همدلی قوا در رفع موانع تولید اظهار کرد: قوه قضاییه از تولید حمایت می‌کند اما برخی تصمیمات غلط تعزیرات مشکل ایجاد کرده که باید فکری به این موضوع بکنیم.

تاج الدینی یادآور شد: مجلس در کنار دولت و قوه قضاییه حامی‌تولید است.

▪️بیشتر مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری داخل کشور از خود تحریمی است

معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: سربازان اقتصادی کشور تولید کنندگان هستند و همان طور که در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام، سربازان خط مقدم بودند، اکنون نیز سربازان اقتصادی،یعنی تولید کنندگان در خط مقدم دفاع از اقتصاد و استقلال کشور تلاش می‌کنند.

سعید عمرانی افزود: ۸۰ درصد مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری در داخل کشور قابل رفع است؛ ما گرفتار خودتحریمی‌ هستیم و با رفع این مشکل بسیاری از گره‌‌‌های اقتصادی گشوده می‌شود.

وی اضافه کرد: یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد منابع دنیا در ایران قرار دارد؛ بر این اساس باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی برای توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم.

▪️امسال ۳۲۰ واحد صنعتی جدید در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در استان ما بیش از چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی دارای مجوز هستند که از این تعداد چهار هزار و ۱۹۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۱۲۷ هزار و ۹۵۰ نفر در حال فعالیت هستند که صنایع غذایی، آشامیدنی، چرم، صنعت، کانی، معدن زمینه فعالیت آنها است.

غلامعلی راستی افزود: در هشت ماه امسال ۳۲۰ واحد صنعتی جدید با سه هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای چهار هزار و ۹۰۲ نفر راه اندازی شده است که رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه رتبه معدنی آذربایجان شرقی با ۸.۲ میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور اول است اضافه کرد: ۷۳۸ معدن در استان وجود دارد که بیش از ۵ میلیارد تن آن مربوط به معدن نفیلین سینیت سراب است.

راستی تاکید کرد: ۲۰ درصد ظرفیت معدنی مس ایران و یک درصد مس جهان در آذربایجان شرقی وجود دارد که باید از آن نهایت استفاده را به عمل آورد.

▪️حمایت نیاز بخش تولید و کارآفرینی آذربایجان شرقی است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: بخش خصوصی آذربایجان شرقی در جنگ اقتصادی و تحریم کار بزرگی کرد.

یونس ژائله افزود: با تلاش بخش خصوصی در هفت ماه امسال از ۵۴ درصد رشد صادراتی در آذربایجان شرقی برخوردار شدیم اما بخش صنعت و تولید استان باید از حمایت و پشتوانه بیشتر برخوردار باشد.

وی ادامه داد: پشتیبانی بانک‌ها یکی از مهم ترین حمایت هاست اما تاکنون در آذربایجان‌ شرقی منابع ذخیره شده به خصوص منابع بانک‌‌‌های خصوصی در خارج از استان می‌شود.

ژائله اضافه کرد: از ماه جاری قرار شده ۷۰ درصد این منابع در آذربایجان شرقی هزینه شود که می‌تواند این منابع به بخش تولید بازگردد.

وی یادآور شد: بهبود فضای کسب و کار یکی از زمینه‌‌‌های لازم برای ارتقاست اما استعلاماتی که از ۲۲۰ واحد صنعتی و تجاری آذربایجان شرقی انجام شده، نگران‌ کننده‌ است.

ژائله اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی باید در یک جهت و راستا حرکت کنند زیرا در یک سنگر قرار دارند و با جذب سرمایه گذار در استان این هم راستایی باید ثمر دهد؛ مسئولان باید حمایت مناسبی از واحدهای تولیدی و صنعتی در استان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه مناسب با صنعتگران و کارآفرینان در آذربایجان شرقی لازم است تا در جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم موفق باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.