تحریم‌ها نهایتاً ۲۰ درصد در اقتصاد ایران تاثیرگذار است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تحریم‌ها نهایتاً ۲۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در خصوص راهکارهای تحقق عدالت اظهار داشت: یکی از راهکارهای تحقق عدالت مبارزه با فقر و یکی از راهکارهای مبارزه با فقر مبارزه با اسراف و تجمل‌گرایی است.

 وی افزود: متأسفانه تجمل‌گرایی و اسراف روزبه‌روز بیشتر می‌شود و عده‌ای مردم را تشویق به اسراف می‌کنند و گویا قرار است هرروز لباس جدید و منطبق با مد روز استفاده شود و همین موضوع باعث ایجاد شکاف بین فقیر و غنی می‌شود؛ لذا اجتناب از اسراف موجب جلوگیری از فقر و در نتیجه موجب تحقق عدالت می‌شود.

وی همچنین با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت: این بانوی بزرگوار اسوه‌ی معرفت، بصیرت و صبر بود و پرستاران عزیز نیز با الگو گرفتن از این بانو، شبانه‌روز زحمت کشیده و از خواب و استراحت خود می‌زنند و بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و در ایام کرونا نیز فداکارانه نشان دادند که نام پرستار چقدر آرام‌بخش است و پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده‌اند که «هر کس نیاز یک بیمار را رفع کند (چه این نیاز رفع شود و یا رفع نشود) آن فرد کمک‌کننده و پرستار مانند روزی است که از مادرش متولد شده‌است و هیچ گناهی ندارد».

امام جمعه تبریز با تبریک فرارسیدن روز دانشجو در تشریح ویژگی‌های دانشجویان انقلابی یادآور شد: دانشجویان باید پرسش‌گری کرده و صاحب اندیشه باشند و هویت خود را نیز شناخته و مسئولیت‌پذیر باشند؛ دانشجویان باید با تسلط به زبان‌های مختلف دنیا خود را از اخبار دنیا خود را به‌روز کرده و با داشتن قلمی توانا، سخنی شیوا و بیانی صریح به بیان راهکار برای حل مشکلات جامعه بپردازند.

وی ادامه داد: دانشجویان باید جایگاه و احترام معلمین و اساتید خود را حفظ کنند و با تلاش در جهت تقویت علمی خود، برای مستقل شدن کشور قدم بردارند و مراقب باشند که نظام از داخل آسیب نمی نبیند؛ دانشجویان ایده‌های بسیار خوبی دارند و فقط کافی است بنشینیم و با آن‌ها صحبت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تبریز در خصوص مذاکرات وین گفت: شکل‌گیری یک توافق موقت، مطلوب آمریکا از این مذاکرات است؛درحالیکه این توافق موقت اهداف ایران را دربر نمی‌گیرد و علاوه‌بر این‌که باعث تخفیف‌های تحریمی می‌شود و نه لغو کامل تحریم، مخالف قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی نیز است.

وی بیان کرد: ایران سه سند را آماده و ارائه کرده‌است که همه این سه سند طبق برجام و قواعد حقوقی است؛ به‌ طوری‌ که سند اول مربوط به رفع تحریم‌های ناقض با برجام، دوم تضمین اقدامات انجام‌شده و سوم راستی‌آزمایی است که سند سوم منوط به پذیرش سند اول و دوم است و پافشاری ایران به این سند اروپا را به انفعال کشانده و آمریکا را نیز عصبی و بین کشورهای اروپایی اختلاف ایجاد کرده‌است.

وی همچنین متذکر شد: رویکرد ایران مذاکره برای توافقی مستمر بر سر رفع یکپارچه تحریم‌ها به‌همراه تضمین و راستی‌آزمایی است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: دولت به‌صورت جدی در پی رفع تحریم‌ها است و تمرکزش را نیز بر این‌موضوع قرار داده‌است اما فرهنگ‌سازی برای کار جهادی و مدیریت جهادی همراه با عقلانیت در مدیران و مسئولان، اصلاح ساختارهای معیوب مخصوصاً اصلاح ساختار بودجه مبتنی بر شفافیت، تدوین قانون برای اصلاح فضای کسب‌وکار که توسط وزیر کار انجام‌شده و لازم‌الاجرا است، فروش اموال مازاد دولت که درآمد هنگفتی برای دولت ایجاد خواهد کرد و همچنین شفاف‌سازی میزان حقوق و مزایای دولت برای بهینه‌سازی نظام پرداخت باید مد نظر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر مقام امنیتی کشور امارات به جمهوری اسلامی ایران گفت: امارات بعد از رسوایی و بدنامی در جریان عادی‌سازی روابط خود با رژیم غاصب صهیونیستی در صدد برقراری نوعی موازنه و جبران است و قرابت با ایران تا حد زیادی می‌تواند از بدنامی امارات در بین مسلمانان و کشورهای عرب بکاهد.

وی تاکید کرد: امارات نمی‌تواند کشور بزرگی مانند ایران را از حوزه اقتصاد خود حذف کند چراکه بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی امارات مرهون ارتباط با ایران است.

امام جمعه تبریز افزود: آنچه که از مجموعه تحلیل‌ها در چرایی سفر مقام اول امنیتی امارات به ایران بدست می‌آید این است که قدرت ایران و جبهه مقاومت برآمده از روحیه انقلابی و حماسه‌سازی مدافعان حرم غیر قابل انکار و رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی نیز تقویت ارتباطات با همسایگان است و امارات نمی‌خواهد از فهرست کشورهای مورد توجه ایران حذف شود ایران باید ضمن استفاده از این فرصت مراقبت‌های لازم را نیز انجام دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.