مردم سهند منتظر تحقق وعده مسئولان

“عصرآزادی” از نگرانی مردم شهر جدید سهند درباره عوارضی تردد به تبریز گزارش می دهد؛

✔️ رئیس شورای شهر جدید سهند:

با نصب بنرهای اخذ عوارضی بار روانی مضاعف به مردم تحمیل شده که باید منابع هزینه‌کرد بخش خصوصی از محل پرداخت بودجه شهرهای جدید تامین گردد

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

چند روزی است نصب بنر، تابلوهای برق، کابل‌ کشی و دوربین برای نصب ایستگاه الکترونیکی عوارضی در اتوبان تبریز – شهر جدید سهند آغاز شده و مردم ساکن این شهر جدید منتظر تحقق وعده‌های مسئولان برای حذف عوارضی یا تکمیل نواقص این اتوبان جدیدالاحداث می‌باشند.

نبود روشنایی و عدم آنتن دهی موبایل از جمله نواقص اصلی اتوبان تبریز – سهند ذکر شده و برخی از نواقص مربوط به استانداردهای جاده، موجب تصادف‌های پیاپی در این مسیر پرتردد می گردد!

فرماندار شهرستان اسکو در واکنش به این قضیه تاکید کرده هنوز نرخ عوارض از طریق وزارت راه و شهرسازی تعیین و ابلاغ نشده و پس از ابلاغ رسمی و طی فرایند‌های قانونی به دریافت عوارض اقدام می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران سهند هم در واکنش به اعتراضات مردمی نسبت به برقراری عوارضی در اتوبان تبریز – سهند گفت: حذف عوارض آزادراه غیرممکن نیست اما به این راحتی هم نیست چراکه مبلغ آن بسیار بالا بوده و فقط می‌تواند از طریق اعتبارات ملی تامین شود.‌

نکته جالب توجه اینکه دریافت عوارضی از مردم به مدت “۱۷ سال” در قرارداد احداث آزادراه سهند – تبریز با مشارکت بخش خصوصی امضا شده است لذا مبلغ کل قرارداد آزادراه ۲۶۳ میلیارد تومان است که ۴۰ درصد از آن سهم دولت بوده و ۶۰ درصد سهم سرمایه‌گذار بخش خصوصی می باشد.

▪️نباید پروژه آزادراه تبریز – سهند با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام می‌رسید!

به دنبال استقرار عوارضی در اتوبان تبریز – سهند گویا مردم با ایجاد یک پویش، تردد از این آزادراه را تحریم کرده‌اند!‌

گفته می‌شود مبلغ عوارضی برای مسیر رفت و برگشت ۱۳ هزار تومان است و ساکنان سهند و اسکو بر این عقیده‌اند نه‌ تنها این مبلغ زیاد است بلکه به‌ دلیل فقدان روشنایی و نبود خدمات‌ رسانی هنگام بارش برف، اخذ عوارض نابجاست.!

طبق تحقیقات میدانی، در حال حاضر اکثر شهروندان برای تردد به سهند و اسکو از جاده قدیم تبریز – آذرشهر استفاده می‌کنند که آن هم موجب بروز ترافیک گردیده و وعده های مسئولان را زیر سوال برده است!

منتقدان می‌گویند آزادراه تبریز – سهند جاده‌ای محدود است که در آن تردد بین استانی رخ نمی‌دهد و اصلاً نباید با مشارکت بخش خصوصی این پروژه به سرانجام می‌رسید که اکنون پول پیمانکار را به جای دولت، از جیب مردم پرداخت کنند!

یک عضو شورای شهر سهند در این خصوص گفت: افتتاح آزاد راه تبریز – سهند بعد از سالها تلاش، خبر خوشحال کننده ای برای جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر جدید سهند بود.

حسینی افزود: آنچه بعد از افتتاح این پروژه ذهن مردم سهند به ویژه حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهرنشین را مشغول کرد بحث پرداخت عوارض تردد در این آزادراه است که به جدّ مورد سوال مردم شده است!

وی اضافه کرد: مردم در این خصوص چشم امیدشان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی این حوزه انتخابیه است و نمایندگان مجلس در این خصوص باید فکر اساسی کرده و مجوز حذف عوارض را قبل از ایجاد عوارضی از هیئت دولت با پرداخت سهم سرمایه گذار از منابع ملی دریافت کنند که این کمک بزرگی به شهروندان شهر سهند که اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند خواهد بود.

▪️باید با ایجاد تفاهمی معقول با پیمانکار پروژه آزادراه این عوارضی برداشته شود

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار عدم اخذ عوارض از اهالی شهر جدید سهند شد.

علیرضا منادی سفیدان در این خصوص طی نامه‌ای به رئیس دولت سیزدهم از وی خواسته به موضوع اتوبان تبریز – سهند که با مشارکت بخش خصوصی پس از سال‌ها معطلی احداث شده ورود پیدا کند!

در این نامه آمده است: پیرو مکاتبه اعضای محترم شورای اسلامی شهر جدید سهند مبنی بر نگرانی از دایر نمودن باجه‌‌های عوارض جهت اخذ عوارض از اهالی شهر جدید سهند که عمدتاً ساکنین مسکن مهر که از حیث اقتصادی قشر ضعیف جامعه بوده و برای اشتغال و امور روزمره مجبور به تردد به تبریز می‌باشند.

منادی در ادامه این نامه آورده است: مستدعی است دستور فرمایید سازمان برنامه و بودجه کشور شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ایران در تامین تعهدات بخش خصوصی هماهنگی و اقدام لازم را صورت دهد تا اخذ عوارضی از اهالی حداکثر تا ۵ سال آینده اجتناب شود!

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی هم گفت: عوارضی اتوبان تبریز – سهند باید بررسی شود تا با ایجاد تفاهم معقولی با پیمانکار مربوطه، این عوارضی برداشته شود.

محمدحسین فرهنگی در خصوص عوارضی اتوبان تبریز – سهند افزود: به دنبال تفاهم معقولی با پیمانکار این طرح هستیم و از مسئولان شهر سهند و فرماندار اسکو می‌خواهیم که این تفاهم را با پیمانکار طرح، پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: در صورت جلب رضایت پیمانکار، رایزینی‌های مربوطه با شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد تا جایگزینی بر عوارض تعیین شود اما اگر به هر دلیلی با مبلغ پایین قرار بر اخذ عوارضی شود در اواسط اتوبان باید نصب شود تا تنها افرادی که به سهند یا بالعکس سفر می‌کنند عوارضی پرداخت کنند.

▪️هنوز فرآیند قانونی اخذ عوارض در آزادراه تبریز – شهر سهند طی نشده است

آزادراه تبریز – شهر جدید سهند سال گذشته در حالی با اما و اگر‌های بسیاری به دست وزیر راه و شهرسازی وقت افتتاح شد که بسیاری از کارشناسان بر نواقص موجود در این پروژه تاکید می‌کردند و آن را برای تردد مناسب نمی‌دانستند!

حالا سرمایه‌گذاران این طرح با وجود نواقص متعدد همچنان درصدد راه اندازی سامانه اخذ عوارضی در این آزادراه هستند!

با اینکه اخذ عوارض در آزادراه ها یکی از متداول ترین اقدامات برای بازگشت سرمایه ساخت به حساب می‌آید اما مشکلات حل نشده مسیر تبریز – سهند یکی از اصلی ترین دلایل اعتراض شهروندان سهند به این اقدام به شمار می رود.

فرماندار شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگاران با تکذیب خبر مربوط به شروع اخذ عوارضی آزاد راه تبریز – سهند و مبلغ اعلام شده از طریق رسانه ها گفت: هنوز فرآیند قانونی اخذ عوارض آزادراه مذکور طی نشده و نرخ عوارض هم از طریق وزارت راه و شهرسازی تعیین و ابلاغ نشده است چرا که باید نرخ عواضی توسط وزارت مذکور رسماً ابلاغ و پس از طی فرآیندهای قانونی نسبت به دریافت عوارض اقدام گردد.

بابک رضی منش در مورد مبلغ احتمالی عوارضی آزاد راه تبریز – سهند افزود: در سال ۱۳۹۹ نرخ عوارضی سه هزار تومان تعیین شده بود ولی در سال جاری مصوبه قیمت جدید عوارض آزادراه از طریق وزارت راه و شهرسازی تعیین و اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه برای ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ درصد تخفیف عوارض اعمال خواهد شد اضافه کرد: برای شهروندان سهند نیز تخفیفات ویژه در نظر گرفته شده است که به محض ابلاغ مصوبه به صورت کامل از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

▪️پیمانکار پروژه فعلاً نواقص اتوبان را تکمیل و طبق قرارداد تحویل نداده است!

 

رئیس شورای شهر سهند در ارتباط با نصب اطلاعیه اخذ عوارضی در اتوبان تبریز – سهند گفت: با توجه به اینکه این آزادراه با مشارکت شرکت عمران و بخش خصوصی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است ولی نواقص اتوبان از جمله روشنایی آن هنوز تکمیل نشده که دلیل آن افتتاح عجولانه اتوبان در دولت قبلی بود.

علی‌اصغر علیزاده افزود: چون پیمانکار مربوطه فعلاً نواقص اتوبان را تکمیل و طبق قرارداد تحویل نداده است، اخذ عوارضی وجاهت قانونی ندارد و در اتوبان‌های دیگر شهرها مشابه شرایط اتوبان سهند هزینه‌های مربوطه از طریق بودجه شهرهای جدید انجام پذیرفته و اخذ عوارض از مردم ضرورت ندارد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حذف عوارضی اتوبان گفت: از آقای طاهرخانی معاون وزیر و از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم با توجه به اینکه اکثریت مردمی که از این اتوبان استفاده می‌کنند از توانایی مالی بالایی برخوردار نبوده و ساکن مساکن مهر می‌باشند برای حذف عوارضی اقدام کرده و از حق مردم سهند دفاع کنند.

علیزاده در مورد وضعیت اقتصادی مردم در شرایط تحریم و تحمیل هزینه اضافی به آنها در شرایط فعلی اضافه کرد: در بُرهه زمانی کنونی با نصب بنرهای اخذ عوارضی بار روانی مضاعف به مردم تحمیل شده و از شرکت عمران شهر سهند درخواست داریم منابع هزینه‌کرد بخش خصوصی را از محل پرداخت بودجه شهرهای جدید تامین کنند؛ همان طور که نصف هزینه‌های اتوبان توسط خود شرکت عمران تامین شده است.

رئیس شورای شهر سهند اشاره‌ای به وظیفه قانونی نمایندگان استان در قبال مردم سهند هم کرد و افزود: با توجه به اینکه اکثریت مردم شهر سهند سرریز جمعیتی شهر تبریز می‌باشند انتظار داریم تمام نمایندگان استانی به خصوص ۶ نماینده حوزه انتخابیه به‌ طور مستقیم به این مسئله ورود کرده و دغدغه‌های مردم سهند را رفع نمایند.

وی در ارتباط با نواقص اتوبان اضافه کرد: نواقص اتوبان که از جمله آن می‌توان به روشنایی آزادراه، نبود خط تلفن همراه، دوربین‌های کنترل سرعت اشاره کرد با وجود گذشت یک‌سال از افتتاح اتوبان فعلاً اقدامی انجام نگرفته و زمان مشخصی هم برای تکمیل ایرادات مسیر تعیین نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.