برگزاری جشنواره ملی چله گئجه سی در تبریز

ششمین جشنواره ملی چله گئجه سی (شب یلدا) با حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبریز برگزار شد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، همایش ملی چله گئجه سی (شب یلدا) با حضور هنرمندان و ورزشکارانی از ۱۱ استان و ۲۱ شهرستان از آذربایجان شرقی در سالن ورزشی شهید اقدمی تبریز با حضور رییس فدراسیون ورزش‌های محلی و بومی و مسوولان ورزشی استان برگزار شد.

محمد تقی امیری خراسانی رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور اظهار کرد: این مراسم با هدف احیا و توسعه فرهنگ ملی و مذهبی به خصوص ورزش‌های بومی و محله‌ای برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:خانواده در چنین روزی دور هم جمع می‌شوند و با بیان خاطرات شیرین خود که بیشتر به این بازی‌های بومی و محله برمی گردد به نوعی رغبت جوانان را برای گرویدن به این ورزش‌ها را دو چندان می‌کند.

او با انتقاد از زندگی مدرن جدید که بیشتر به عصر ماشینی و دیجیتالی معروف است، بیان کرد: این نوع زندگی خطراتی را به مردم تحمیل می‌کند که بنیان خانواده و به خصوص تحرک بدنی و انجام ورزس‌های سنتی را از یاد‌ها می‌برد و برگزاری این گونه مراسم‌ها به نوعی عامل بازدارنده این خطرات است.

 رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور در خصوص ثبت جهانی بازی‌های سنتی، بومی و محله‌ای با بیان اینکه در مرحله اول باید این بازی‌ها ثبت ملی شود، اعلام کرد: در سال‌های اخیر از یکهزار ورزش بومی و محله‌ای حدود ۸۷ ورزش ثبت ملی شده و به دلیل زمان بر بودن فرایند ثبت جهانی تنها ۲ رشته ورزشی پهلوانی، زورخانه‌ای و چوگان به ثبت جهانی رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.