“عصرآزادی” از وضعیت نوسان دار بازار طلا و سکه کشور گزارش می دهد؛ چشم انداز طلا در گرو تصمیمات اقتصادی

به اعتقاد کارشناسان، بانک مرکزی در بحث قیمت‌ها می‌تواند اثرگذار بوده و با کنترل قیمت ارز، بازار سکه و طلا را هم کنترل کند اما نمی تواند اثر مسقیم بر قیمت آنها داشته باشد!

 ?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

این روزها تقاضاهای آنچنانی برای سکه فروکش کرده و‌ به سبب نوساناتی که وجود دارد مشتریان برای خرید منتظر آرامش و ثبات بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تقاضا چند درصد کاهش پیدا کرده که تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر سکه، قیمت خود را به قیمت طلا نزدیک کرده است.

در حال حاضر سیاست‌ها و عملکرد بانک مرکزی عرضه و تقاضا را آرام در کنار هم پیش می‌برد اما نوسان‌ها و به‌ ویژه نوسان نرخ ارز هم تاثیرگذار است و رشد مجدد حباب سکه در پی افزایش قیمت سکه و طلا نیز به همین علت است!

آن طور که معلوم است مردم انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه ندارند، بازار طلا فعلاً سوددهی ندارد و اکنون اکثر سرمایه‌های مردم در بانک‌ها دپو شده و افراد منتظر وضعیت کلان اقتصادی هستند، به همین دلیل فعلاً بازار طلا راکد است!

▪️در مقطعی از مردم خواستند سکه ثبت‌نام کنند که نتیجه آن بر همگان مشخص گردید!

فعالان حوزه طلا و سکه در این خصوص معتقدند: ما به عنوان صنعتگران طلا تمایل داریم که مردم مصنوعات طلا را خریداری کنند لذا گردش کار فعالان این صنعت از همین سمت است. آنها می گویند سرمایه ما اگر چرخش نداشته باشد سودی هم نخواهد داشت لذا اگر مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هر زمان که پول داشتند، مصنوعات طلا خریداری کنند ضرر نخواهند کرد.

این عده توصیه می کنند که در بحث طلای آب‌ شده که شامل شمش طلای ۱۷ عیار است ورود نکنند زیرا شناخت آن نیاز به اطلاعات فنی جامع طلا دارد؛ بنابراین بهتر است مردم به سمت خرید مصنوعات طلا که از ظاهر نیز اصالت آن مشخص است و می‌توان آن را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خرید، حرکت کنند.

به گفته آنها، چنانچه در این حالت مشکلی هم پیش آید، علاوه بر اینکه توسط مشتری قابل پیگیری است اتحادیه نیز می‌تواند به آنها کمک کند، ضمن اینکه از مصنوعات طلا می‌توان استفاده کرد اما طلای آب شده استفاده زینتی هم ندارد.

به اعتقاد آنها، در مورد سکه هم می‌توان گفت که سکه هم طلاست و قابل شناسایی خواهد بود و مردم می‌توانند برای خرید آن و سرمایه‌ گذاری اقدام کنند.

به اعتقاد کارشناسان، بانک مرکزی در بحث قیمت‌ ها می‌تواند اثرگذار باشد و با کنترل قیمت ارز، بازار سکه و طلا را هم کنترل کند اما نمی تواند اثر مسقیم بر قیمت طلا داشته باشد، بلکه بیشتر بر بازار سکه تسلط دارد زیرا خودش سکه ضرب می کند و این کار از عهده افراد حقیقی خارج است.

طبیعتاً در مقطعی، از مردم خواستند سکه ثبت‌نام کنند که نتیجه آن هم بر کسی پوشیده نبود و اتفاق‌هایی پیرامون آن رخ داد، این موارد از جمله همان نگاه‌هایی است که برای حصول یک نتیجه مناسب، بایستی پیش از اجرای یک تصمیم، کاملاً در مورد آن فکر شود و مشورت‌های لازم با کارشناسان و اقتصاددانان صورت گیرد.

▪️در حال حاضر نمی‌توان چشم انداز روشنی درباره تثبیت قیمت های طلا و سکه داشت

آنچه فعلاً برای نرخ طلا در کشور ما مقرر است تابع نرخ ارزی است که بانک مرکزی تعیین می‌کند.

کارشناسان بازار طلا و سکه معتقدند نمی‌توان چشم انداز روشنی درباره قیمت این فلزات گرانبها داشت زیرا اخبار متنوع درباره مذاکرات وین، تصمیمات اقتصادی دولت و غیره باعث شده تا وضعیت بازار طلا مانند هر بخش دیگری شکننده باشد!

یک فعال بازار طلا در مورد آینده بازار طلا در سال جاری گفت: سال گذشته نرخ طلا افزایش بسیار بالایی را طی کرد که به کرونا و نوسانات شدید اقتصادی در کل جهان مربوط می‌شد اما در پایان سال، شرایط قیمت طلا بهتر شد که مجدداً به نرخ انس جهانی و بهبود اوضاع اقتصادی مربوط می‌شد اینگونه که در روزهای پایانی سال ۹۹ و اسفند ماه بازار مقداری با ثبات رو به رو شد و قیمت انس جهانی با توجه به تولید واکسن در سطح جهانی و بهتر شدن اوضاع اقتصادی جهان با کاهش روبرو شد و البته در ایران هم متأثر از شرایط جهانی و به دلیل افت نرخ ارز، قیمت طلا با ریزش قابل توجهی روبرو شد.

رضا مهدوی ادامه داد: اما اکنون و با توجه به شرایطی که در جهان و در کشورمان به وجود آمده تصور می‌ شود امسال نرخ ارز بر همین ثبات بماند که تأثیر مستقیم آن بر قیمت طلا خواهد بود لذا مشخص شدن نتیجه مذاکرات از جمله اتفاقات سیاسی هستند که ممکن است شرایط بازار را در اواخر سال تغییر دهد چون معمولاً هر نوع خبری، بر جو روانی بازارها به خصوص طلا و ارز تأثیرگذار است.

وی افزود: این اخبار باعث کاهش یا افزایش در عرضه و تقاضا را فراهم می‌آورد و اینچنین وضع یک بازار برهم می‌ریزد بنابراین نمی‌توان پیش بینی خاصی برای آینده بلند مدت طلا داشت اما آنچه فعلاً می‌توان احتمال داد تا پایان امسال است که بر همین روال پیش خواهد رفت.

▪️قیمت جهانی انس طلا به دلیل تنش‌های سیاسی تا حدودی افزایش پیدا کرده است

یک کارشناس طلا درباره علت نوسانات شدید قیمت طلا در چند روز اخیر گفت: قیمت این کالا در کشور تابع دو فاکتور قیمت جهانی طلا و قیمت مبادله ارز در داخل کشور است که این دو عامل سبب محاسبه قیمت طلا در داخل کشور می‌شود.

شهرام مرصعی ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی انس طلا، به دلیل تنش‌های سیاسی تا حدودی افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آن قیمت داخلی ارز نیز دچار نوساناتی است به صورتی که قیمت‌ها در هفته گذشته دچار نزول و سپس از هفته گذشته تاکنون مجدداً به قیمت‌های یک ماه قبل خود بازگشته است.

وی افزود: طبیعتاً هر چقدر ناامنی‌های محیطی افزایش پیدا کند تاثیر خود را در قیمت‌ ها مخصوصاً برابری ارز و قیمت طلا نشان خواهد داد بنابراین صعود قیمت طلا عجیب نیست و انتظار این موضوع وجود داشت.

مرصعی در خصوص تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در قیمت طلا خاطرنشان کرد: هر کدام از بزرگواران که ریاست بانک مرکزی را بر عهده می‌گیرند یکسری سیاست‌های شخصی را برای سیاست‌های پولی کشور برنامه‌ریزی می‌کنند و متاسفانه در نهایت شاهد آن خواهیم بود که پاسخ مطلوب اخذ نمی‌شود!

وی اضافه کرد: بعضی از سیاست‌گذاری‌ها به صورت تاکتیکی عمل می‌کند و به صورت کوتاه‌ مدت تاثیر خود را نشان می‌دهد اما در بلند مدت چیزی جز حرکت سینوسی رو به بالا و گاهی ملایم‌تر نشان داده نمی شود.

مرصعی تاکید کرد: تمام این اتفاقات متاثر از سیاست‌ های کلان کشور همچون سیاست‌های پولی و مالی است؛ مسئول سیاست‌ های پولی بانک مرکزی است و قاعده موضوع به این شکل است که باید به صورت مستقل عمل کند و نباید تابع سیاست‌ های مالی دولت باشد!

وی اظهار کرد: دلیل مشخص و معلوم عدم مطلوبیت این سیاست‌گذاری‌ها، عدم استقلال سیاست‌ های مالی و پولی است و بگذریم از این موضوع که آیا اشخاصی که در راس هرم سیاست‌ های پولی هستند، توانمندی لازم برای سیاست‌ گذاری دارند یا خیر، اما فرض ما بر توانمندی این افراد است و به دلیل تابع بودن و رفتار مستقلانه نکردن، شاهد عدم مطلوبیت سیاست‌گذاری‌ها هستیم.

▪️وقتی قیمت سکه به نسبت نرخ دلار گران‌تر در می‌آید به علت عامل تقاضاست

در همه جای دنیا قیمت طلا، بر اساس حاصل‌ ضرب قیمت اونس جهانی طلا در نرخ ارز رسمی در بازار محاسبه می‌شود و اعمال سلیقه اشخاص در آن وجود ندارد، سپس با تقسیم عدد حاصل شده بر میزان مثقال طلا، قیمت هر مثقال طلا به دست می‌آید.

به گفته کارشناسان، قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می‌کند و سلیقه افراد و تعیین سودهای غیرمعقول نمی‌تواند بر قیمت‌ گذاری اثر داشته باشد گاهی اما ممکن است که در برخی موارد عنوان ‌شود وزن مشخصی از طلا در یک کشور نسبت به کشور دیگر ارزان‌تر یا گران‌تر از عدد محاسبه شده معامله می‌شود.

این موضوع دیگر به میزان عرضه و تقاضا در آن کشور مرتبط خواهد بود اما در اصل همان طور که اشاره شد قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می کند.

افراد طبق سلیقه خود نمی‌توانند قیمت‌ گذاری کنند و یک گرم طلا را به طور مثال اگر یک میلیون تومان قیمت دارد، ۹۵۰ یا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بفروشند.

قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می‌کند و سلیقه افراد و تعیین سودهای غیرمعقول نمی‌تواند بر قیمت‌گذاری اثر داشته باشد لذا در مورد قیمت سکه نیز که فلز طلا و از جنس طلاست، از چنین فرمولی برای محاسبه قیمت استفاده می‌شود اما گاهی قیمت سکه دارای حباب یا به نسبت نرخ دلار، گران‌تر در می‌آید که به علت عامل تقاضاست.

گاهی ممکن است تقاضا از میزان عرضه پیشی‌ گرفته یا تقاضای مردم قطعات کوچکتر سکه همچون نیم، ربع یا سکه‌ های گرمی باشد لذا با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در سکه تمام که وزنی حدود هشت گرم و ۱۳۳ سوت دارد و بر این اساس قیمت طلا این روزها در محدوده ۱۳ میلیون تومان است؛ بنابراین قیمت سکه نیز تا حدودی به همین میزان عرضه و تقاضا وابسته خواهد شد.

چنانچه عرضه نتواند پاسخگوی تقاضای ایجاد شده باشد حباب شکل خواهد گرفت لذا ممکن است مردم تقاضای خرید هر قطعه‌ای از سکه را داشته باشند اما عرضه متناسب با آن تقاضا وجود ندارد، در نتیجه حباب ایجاد شده و قیمت سکه بالا می رود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.