تخلفات مخفیانه مرگ بار

“عصرآزادی” از جلسه هفتگی شورای ششم شهر تبریز درباره حادثه منطقه عباسی گزارش می دهد؛

✔️مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز:

اگر نیروهای امدادی دیرتر به محل حادثه منطقه عباسی رسیده بودند فاجعه به مراتب بزرگی رخ می‌داد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

جلسه علنی این هفته شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

نکته جالب توجه اینکه، جلسه حول محور حادثه انفجار در منطقه بهشتی و اعمال جابجایی در ردیف بودجه برخی مناطق شهرداری تبریز چرخید و با مباحث متعدد اعضای شورا در این خصوص به اتمام رسید.

▪️برخی ها مدام طبقات را بالا می‌برند و کسی اجازه ورود به ساختمان نمی‌یابد!

 

رئیس شورای ششم شهر تبریز در این جلسه گفت: حادثه انفجار کارپت و تخریب ساختمان ۵ طبقه منطقه عباسی برای ما تجربه تلخی بود؛ یکی از جهت ساخت و سازهای غیرمجاز و دیگری که برای یک پیلوت و یک طبقه مجوز می‌گیرند و مدام طبقات را بالا می‌برند و کسی اجازه ورود به ساختمان نمی‌یابد!

حجت السلام رسول برگی افزود: اتفاقی که هفته گذشته و آن هم در شب یلدا افتاد همه ما را ناراحت کرد و با یک انفجار، چند نفر از هموطنان خودمان را در منطقه عباسی از دست دادیم.

وی اضافه کرد: با این اوضاع و احوال، نمی شود که کسی بدون مجوز و به صورت غیرمجاز ساختمان بسازد و کسی جرات ورود به داخل بنا را نداشته باشد.

برگی تاکید کرد: شهر تبریز از لحاظ تجهیزات سنگین در مواقع اضطراری، بسیار کمبود دارد و باید به هر نحو ممکن تجهیزات لازم برای شهرمان تهیه شود تا پشیمانی به بار نیاورد لذا با آقای استاندار صحبت کردیم تا هر چه سریعتر برای خرید ماشین آلات سنگین اقدام گردد.

وی ضمن تقدیر از آتش نشانان و نیروهای امدادی خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی زحمات زیادی کشیدند و باید دست آنان را ببوسیم و در تبدیل وضعیت آنها همت نماییم زیرا آنها لحظه ای آرام نداشتند و در آن سرمای سوزناک جانانه تلاش کردند.

نماینده فرماندار در جلسات شورای شهر نیز گفت: اکنون به جای علت، باید دنبال معلول برویم.

تقی زاده افزود: کسانی که از شهرداری مجوز دارند تخلف می کنند و کسی هم نظارتی ندارد!

برگی در پاسخ گفت: در چندین محله ساخت و ساز غیر مجاز وجود دارد و از دادستان درخواست داریم حکم تخریب آنها را صادر کند تا برای سایرین هم درس عبرت باشد!

▪️نیروهای آتش نشان چند کیلومتر را به صورت پیاده و از میان ترافیک طی کردند!

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در ارتباط با اتفاقی که در شب چیله افتاد گفت: در حین عملیات، سه عملیات دیگر وجود داشت و نیروهای امدادی بعد از ۷ دقیقه به محل حادثه خیابان بهشتی رسیدند.

علیرضا زبردست ادامه داد: برای این ساختمان یک پیلوت و دو طبقه مجوز گرفته بودند اما یک پیلوت و ۵ طبقه احداث کرده اند لذا ۵ ایستگاه آتش نشانی به صورت مستقیم وارد عمل شدند و علاوه بر آنها از دیگر ایستگاه های آتش نشانی نیز کمک گرفتیم، این در حالی بود که همزمان سه آتش سوزی در تبریز اتفاق افتاده بود که نیروهای آتش نشانی به آنجا هم اعزام شده بودند.

وی با اشاره به لحظه حضور آتش نشانها افزود: حدود ۱۰ هزار نفر در آنجا تجمع کرده بودند که بر اثر این اتفاق نیروهای آتش نشان چند کیلومتر را به صورت پیاده و از میان ترافیک خودرویی طی کردند تا به مسیر برسند!

زبردست تاکید کرد: اگر نیروهای امدادی دیرتر به محل حادثه رسیده بودند فاجعه به مراتب بزرگی رخ می‌داد که علت اصلی حادثه بعد از مشخص شدن اعلام خواهد شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز اظهار کرد: آوار برداری به صورت دستی و مکانیزه انجام شد و کل زمان اتمام عملیات در کمتر از ۱۲ ساعت به اتمام رسید که نهایتاً ۱۵ نفر مصدوم و متاسفانه ۵ نفر نیز جان باختند و منجر به آسیب ۱۴ واحد مسکونی دیگر شد!

وی همچنین به حادثه انفجار گاز در منطقه حکم آباد هم اشاره کرد و گفت: دلیل حادثه حکم آباد نیز بی احتیاطی در اتصال لوله گاز بود که خوشبختانه تلفات جانی نداشت و تنها دو نفر مصدوم بودند که سرپایی مداوا شدند.

▪️علیرغم اراده شورای ششم، مجموعه مدیریت شهرداری هیچ برنامه ای ندارد!

 

رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای ششم شهر تبریز از نبود برنامه جامع و راهبردی در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری کلانشهر تبریز انتقاد کرد.

روح الله دهقان نژاد خطاب به شهردار کلانشهر تبریز گفت: با توجه به رویکرد اعضای شورای ششم مبنی بر توسعه برنامه های شهری با تقویت اقتصاد شهری و افزایش توان مدیریت شهری برای ارایه خدمات بیشتر به شهروندان، افزایش رفاه عمومی شهری و ایجاد درآمدهای پایدار از طریق جذب مشارکت های عمومی و سرمایه گذاری و رونق گردشگری و افزودن بحث گردشگری به وظایف کمیسیون سرمایه گذاری؛ به نظر می رسد شهردار تبریز برنامه جامع و کاملی در این حوزه ندارد که روال کاری ادغام بحث گردشگری در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و تغییرات هیجانی در مدیریت این بخش بر ضعف موجود صحه می گذارد.

وی اضافه کرد: برگزاری ۱۸ جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و دور تسلسل در بررسی مشکلات بخش سرمایه گذاران و عدم همراهی مدیریت این بخش این پیام را می دهد که علیرغم اراده شورای ششم، مجموعه مدیریت شهرداری هیچ برنامه ای در این باره ندارد لذا از آقای شهردار می خواهم تا ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ تذکر نسبت به ارایه برنامه جامع و راهبردی در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری همت کنند.

▪️در حوزه شهرسازی، موضوع شهر دوستدار کودک مورد توجه ویژه قرار گیرد

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌ و کار شورای ششم شهر تبریز گفت: در راستای تحقیق و گردآوری اطلاعات و شناسایی مناطق و تجمیع تجربیات شهرهای دوستدار کودک در جهان و سازماندهی نشست‌ های تخصصی، دبیرخانه جامع شهر دوستدار کودک باید تشکیل گردد.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر در حوزه شهر دوستدار کودک با دو چالش عمده مواجه هستیم که اولین مورد آن فقدان قوانین، چارچوب و استانداردهای لازم در این حوزه است که تشکیل دبیرخانه می‌تواند این چالش را رفع کند.

وی افزود: دومین چالش ما در این حوزه بحث بودجه است که نیاز به برنامه‌ریزی اساسی در این حوزه داریم، چرا که برنامه‌ریزی دقیق ما بدون لحاظ بودجه مربوطه امری بیهوده است.

عضو شورای اجرایی شهر دوستدار کودک اضافه کرد: ۱۵ نظریه شهرسازی در حوزه شهر دوستدار کودک وجود دارد که به چهار حوزه آن توجه ویژه شده است.

وی تاکید کرد: خلاقیت، آموزش، امنیت و بازی، چهار حوزه‌ای هستند که در حوزه شهرسازی با موضوع شهر دوستدار کودک مورد توجه ویژه قرار دارند.

زعفرانچی‌لر یادآور شد: از اولین روزهای عضویت در شورای ششم شهر تبریز با فعالان حوزه کودک در موضوعات مختلف دیدار داشته و با نظرات آنها در مسائلی چون کتابخوانی، آموزش، موسیقی، فرهنگ و دیگر موضوعات آشنا شده‌ام.

وی اضافه کرد: می‌توانیم یک شورای عالی و یک مجمع عمومی برای این موضوع تشکیل دهیم  که دیگر نهادها نیز در  مجمع عمومی در رابطه با حمل و نقل، آموزش، فرهنگ و اجتماع، بهداشت و درمان نظرات و و دیدگاه‌های خود را ارائه کنند.

▪️مقرر شد سازمان پایانه مستقلاً فضای سبز محدوده پایانه‌ها را مدیریت نماید

 

در بخش دیگری از جلسه این هفته، شورای شهر با لایحه شهرداری تبریز مبنی بر صدور مجوز جهت اعمال و جابجایی ردیف‌های بودجه سازمان‌های آرامستان‌ها و پایانه‌های مسافربری موافقت نمود.

علیرضا نوای باغبان در این باره گفت: موضوع اول دوباند نمودن معراج شهدا بود که انگار می‌خواهند حذف شود و برای احداث قبور در موارد بحرانی جایگزین کنند!

حکیمه غفوری هم متذکر شد: برای افزایش قبور، باید راه دسترسی هم داده شود زیرا شهروندان در رفت و آمد به این منطقه با مشکل مواجه می‌شوند.

بدین ترتیب این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به جهت جابجایی بودجه دوبانده نمودن جاده معراج شهدا برای احداث قبور جدید به تصویب رسید.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری تبریز گفت: پایانه بزرگ تبریز در محدوده شهرداری منطقه ۳ قرار گرفته و همه‌ ساله از سوی این منطقه برای توسعه، حفاظت و نگهداری فضای سبز پایانه هزینه می گردد.

احمد زارعی افزود: در سال جاری مقرر شده سازمان پایانه مستقلاً فضای سبز محدوده پایانه‌ها را مدیریت نماید لذا پیشنهاد ما موافقت شورا با جابجایی این مبلغ برای تامین هزینه‌های انجام گرفته در این حوزه است.

پس از این اظهارات و اعلام نظرات موافق و مخالف، اعضای شورای شهر با اکثریت آرا با این جابجایی موافقت نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.