“عصرآزادی” از اهمیت تجارت تبریزی ها در فعالیت های اقتصادی کشور بلاروس گزارش می دهد؛ تجارت پویا از آذربایجان شرقی تا ماگیلیوف

سفیر بلاروس در ایران: در سال ۲۰۲۳ به مناسبت سی‌امین سالگرد آغاز روابط ایران و بلاروس، برنامه‌های ویژه‌ای برای استان‌های آذربایجان شرقی و ماگیلیوف خواهیم داشت!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مسئولان سیاسی و اقتصادی آذربایجان شرقی و بلاروس تصمیم دارند برای کاهش تاثیرات تحریم‌ها بر دامنه همکاری‌ های اقتصادی خود بیفزایند به طوری که سفیر بلاروس در سفر خود به تبریز از پیشنهادات تجار آذربایجانی با کشورش استقبال نمود.

فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در نشست های اخیر خود با سفیر بلاروس در ایران درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشورمان سخن گفته و به منظور کاهش این فشارها خواستار توسعه روابط این استان با مناطق مدنظر بلاروس شده اند.

طبق آمار حدود ۶۵ درصد از فعالان اقتصادی ایرانی که با بلاروس کار می‌کنند اهل آذربایجان شرقی هستند لذا این استان برای تامین کل نیاز میوه و خشکبار بلاروس آمادگی دارد و همکاری مشترک جهت تاسیس شرکت‌هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای گسترش همکاری‌ها بسیار جالب توجه به نظر می رسد!

▪️بلاروس از سرمایه گذاری های قابل توجهی از بنگاه های اقتصادی ایرانی برخوردار است

موقعیت بلاروس بسیار استراتژیک است و این موضوع سبب شده تا ارتباط‌های صادراتی و تجاری با کشورهای دیگر در وضعیت نرمال دیده شود به طوری که از نظر مساحت رتبه ۱۳ در اروپا را دارد.

 در یک دهه اخیر کشور بلاروس در زمینه صادرات گوشت و لبنیات توانست رتبه خوبی کسب نمایند به این ترتیب روال‌های اقتصادی این کشور به درجه عالی رسیده و شرایط اقتصادی آن با ایران بر پایه اقتصاد دیده می‌شود.

این کشور توانسته فضای اقتصادی بسیار دقیق و صحیحی فراهم سازد به طوری که در بخش‌های مختلف به نتیجه خوبی رسیده و اصلی‌ ترین کالاهای صادراتی در کشور بلاروس شامل الیاف شیمیایی و نخ مصنوعی است بنابراین راندمان اقتصادی این کشور در این زمینه به بیش از ۱۶ درصد رشد رسیده است که رقم قابل توجهی است.

بلاروس در زمینه ادوات کشاورزی نیز خوب ظاهر شده و فضای سرمایه‌ گذاری در این مسیر توانسته به طور دقیق و روتین ارزیابی شود لذا آهن آلات از دیگر بخش‌های صادراتی در کشور بلاروس محسوب می‌شوند به طوری که این کشور در سال جدید صادرات آهن آلات را بیش از ۶۳ درصد اعلام کرده است.

بازارهای اصلی کشور بلاروس به ایران و همین طور کشورهای بزرگی همچون روسیه و ژاپن متصل هستند و این موضوع سبب شده تا رفاه اجتماعی در این کشور رتبه ۳ جهانی را داشته باشد!

نگاهی به ظرفیت های ژئواكونومیک و ژئوپولوتیک ایران و بلاروس نشان می دهد كه دو كشور از قابلیت های خوبی برای پاسخ دادن به نیازهای یكدیگر به صورت مكمل برخوردار هستند.

ایران به عنوان یكی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز متعارف جهان، همواره یک منبع مطمئن برای پاسخگویی به نیازهای انرژی همسایگان، دوستان و شركای خود بوده است.

کشور بلاروس نیز در چند سال اخیر از سرمایه گذاری های قابل توجه شهروندان و بنگاه های اقتصادی ایرانی در حوزه های مختلف برخوردار بوده است که تبریز نقش تعیین کننده ای را دارد.

بلاروس به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب اروپا و یكی از نقاط اصلی اتصال طرح احیای جاده ابریشم، از موقعیت استراتژیک خوبی برای منفعت بردن ایران برخوردار است.

علاوه بر این توسعه چشمگیر فناوری اطلاعات در بلاروس، این كشور را به عنوان یكی از قطب های مهم تولید نرم افزار و همچنین خدمات این حوزه در منطقه و جهان مطرح كرده است و طبیعتاً استفاده از این ظرفیت ها برای ایرانی ها نیز در اولویت قرار خواهد داشت.

▪️آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای وارداتی ایران به بلاروس را دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به توانمندی‌های آذربایجان شرقی در صادرات کالاهای انرژی‌بر به بلاروس گفت: در صورت وجود زمینه‌های سرمایه‌گذاری جذاب در بلاروس، آذربایجان شرقی آمادگی سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد.

یونس ژائله با بیان اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی و کشاورزی ایران است ادامه داد: بلاروس دارای صنایع قدرتمندی مانند صنعت نساجی و لبنیات است و آذربایجان شرقی نیز جزو مشتریان برخی مواد اولیه‌ تولیدی در بلاروس به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وجود صنایع مرتبط با تولید خودروهای سنگین در تبریز افزود: به دلیل تجربه‌ زیاد تبریز در بحث تولید خودروهای سنگین، این شهر آمادگی کاملی برای تولید مشترک خودروهای سنگین با بلاروس را دارد.

ژائله تاکید کرد: در صورت فراهم شدن زمینه‌ توسط سفارت و تغییر در نگاه بلاروس، هر دو طرف ظرفیت‌های خاص خود را دارند که برای خروج از بازارهای داخلی از فرصت‌های تجاری به نحو احسن استفاده کنند.

وی، تاسیس شرکت‌هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای گسترش همکاری‌ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان صادرات گرانول از پتروشیمی‌های ایران به کشور بلاروس وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با تاکید بر لزوم یافتن راهکار برای افزایش تجارت میان دو کشور ایران و بلاروس بیان کرد: آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله صادرات خشکبار به بلاروس را دارد بنابراین باید با داشتن برنامه‌ عملیاتی برای توسعه‌ روابط تجاری گامهای اساسی برداشت.

▪️سال ۲۰۲۳ سال دوستی بین دو کشور ایران و بلاروس نامگذاری شده است

سفیر بلاروس در کشورمان نیز گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا، متاسفانه حجم مراودات تجاری بین دو کشور پایین است و امیدواریم شاهد گسترش مناسبات مختلف بین دو کشور در این زمینه باشیم.

دیمیتری کالتسوف با بیان اینکه بلاروس در تولید شیر خشک دارای پتانسیل بالایی است ادامه داد: زیرساخت های مناسبی نیز در صنایع ماشین‌ سازی، شیرینی و شکلات بلاروس وجود دارد.

وی افزود: بلاروس در زمان اتحاد جماهیر شوروی، به کارگاه تولیدی مشهور بود و بعد از فروپاشی نیز، این لقب و توسعه صنایع کشور حفظ شده‌ است.

سفیر بلاروس با اشاره به حضور خودروهای سنگین تولید بلاروس در جاده‌های ایران و فعالیت دفاتر خدمات پس از فروش در تهران اظهار کرد: با توجه به تملید تجهیزات فنی با تکنولوژی بالا در بلاروس، امکان صادرات این تجهیزات به ایران نیز وجود دارد.

کالتسوف با ابراز خرسندی از سفر به تبریز اضافه کرد: در نظر داریم سال ۲۰۲۳ را به مناسبت سی‌امین سالگرد آغاز روابط ایران و بلاروس، سال دوستی بین دو کشور برگزار کنیم و برنامه‌های ویژه‌ای هم برای استان‌های آذربایجان شرقی و ماگیلیوف خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی دارند افزود: توانمندی‌ های اقتصادی آذربایجان شرقی و شرکت‌های بلاروس، مکمل یکدیگر است و ما آماده‌ایم در تأمین نیازمندی‌های صنعتی این استان به ویژه در حوزه تجهیزات شهرسازی و راهسازی همکاری نماییم.

کالتسوف با اشاره به همکاری مشترک ایران و بلاروس در تولید خودروهای سنگین در تبریز تاکید کرد: تولیدات این شرکت یکی از زمینه‌های همکاری است و ما علاقه‌مندیم در نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی آذربایجان شرقی همکاری داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.