روزهای هیجان انگیز و امیدبخش مذاکرات وین

عصر آزادی آنلاین/ دكتر قدیرگلكاريان، 

در حالیکه دورهای پی در پی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای میان کشورمان با 4+1 ادامه دارد، فضای هیجان انگیز برای حصول نتایج مذاکرات هم بیش از پیش حس میشود. هر چند تا به امروز امید چندانی نمی رفت و تصور میشد که به نقطه مشترکی امکان ندارد برسند، اما روایات و نقل قولهای بیان شده از سوی هیئت ایرانی و سایر نمایندگان کشورهای حاضر در روند مذاکرات نشان میدهد که نباید زیاد ناامید بود.

هر چند روز سه شنبه گذشته، نماینده ایالات متحده در محل مذاکرات نسبت به اظهارات خوش بینانه ایران و روسیه در مورد مذاکرات در وین برای نجات توافق هسته ای 2015 ایران ابراز احتیاط کرد و گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تهران با رویکردی سازنده به مذاکرات بازگشته است یا خیر؛ ولی هم زمان نماینده های ارشد مذاکراتی کشورمان و روسیه هر دو دیدگاه‌های امیدوارکننده‌ای درباره مذاکراتی که در جریان است، از جدیت طرفین برای رسیدن به نتیجه مثبت سخن به میان آورده ولی از اینکه مذاکرات بسیار کند پیش میرود، از بیان حقیقت خودداری نکردند. این بدان معناست که روح مذاکرات در مسیر خود قرار گرفته است. زیرا کند پیش رفتن مذاکرات نشان از درایت طرفین به محتوا و سرفصل مباحث است که می خواهند به نحوی به نقطه مشترکی برسند.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم از امکان پذیر بودن توافق مژده داده است. در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم اعلام داشته است که کار گروه کارشناسی در دور هشتم مذاکرات در مسیر پیشرفت غیرقابل انکاری حرکت می کنند. اظهار نظر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم حائز توجه است. او از وجود پیشرفتهایی در دور آخر مذاکرات سخن به میان آورده ولی اظهار نظر قطعی بر محور حصول دستاوردهای مطلوب در مذاکرات را زود هنگام تلقی کرده است.

آخرین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا که از روز دوشنبه گذشته آغاز شده، هیئت مذاکره کننده کشورمان با وجود پیشرفت اندک، بر لغو مجدد تحریم‌ها متمرکز شده است و این مورد را در اولویت قرار میدهد. اینکه هیجان خاصی به جامعه و به خصوص بورس سهام و حتی بازار ارز وارد شده و گوشها تیز و چشمها گشادتر شده تا بدانند چه اتفاقاتی در شرف تکوین است، به اظهارات وزیر خارجه کشورمان مربوط میشود. امیرعبداللهیان، در اظهارات اخیر خود به خبرنگاران که از رسانه ها منتشر شده، ابراز داشته اند که: “مذاکرات وین در مسیر خوبی پیش می رود. ما معتقدیم که اگر سایر طرف‌ها به دور مذاکراتی که تازه آغاز شده با حسن نیت ادامه دهند، دستیابی به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها امکان‌پذیر است.”

این در حالی است که طرفهای دیگر مذاکره کننده در نشستهای اخیر هم اذعان می دارند که تلاش‌های لازم برای مهار فعالیتهای هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها باید در توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک بصورت متعادل مد نظر قرار گیرد. این اظهار نظرها در واقع نکته امیدی است که میتواند ثابت کند که طرفین درک مناسب و مثبتی از رویکرد یکدیگر دارند. خبرگزاری رویترز در گزارش روز پنج شنبه خود اعلام داشته است که مذاکره‌کنندگان اروپایی در آخرین دور مذاکرات پیشرفت‌های فنی برای برآورده کردن درخواست‌های ایران نشان داده اند، لیکن هشدار داده اند که طرف‌ها فقط هفته‌ها فرصت دارند، نه ماه‌ها، تا توافق را نجات دهند.

پیرو همین گزارش خبرگزاری رویترز، سایت خبری یورونیوز نیز با ذکر این مطلب که فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کردند که پیشرفت‌های فنی در دور گذشته حاصل شده است و طرف‌ها اکنون باید کاملاً روی موضوعات کلیدی باقی‌مانده متمرکز شوند. از این رو مقرر شده است که بر روی مسایل اصلی به‌ویژه هسته‌ای و تحریم‌ها تمرکز کنند.در همین راستا، سایت خبری اسپوتنیک روسیه نیز روز چهارشنبه در گزارش تفسیری نوشت که اولیانوف، نماینده روسیه ابراز داشته است که کار گروه تخصصی در حال پیشرفت کاری هستند و وی در حساب توییتری نوشته است که لغو تحریم‌ها به طور فعال در محیط‌های غیررسمی مورد بحث قرار می‌گیرد.

جالب این است که نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم علناً بیان داشته است که “اسرائیل با هر شکلی از توافق هسته ای مخالفت نمی کند، اما قدرت های جهانی باید موضع محکم تری اتخاذ کنند.” البته وی مثل همیشه مانند اسلاف خود بیان داشته است که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد و همه گزینه ها روی میز است. زیرا ایران هسته ای تهدیدی برای اسرائیل است.

نتیجه اینکه، پیامهای مثبت و قابل انتظاری در هفته گذشته به گوش میرسد و اگر گفته های اخیر وزیر خارجه کشورمان را در نظر بگیریم که گفته است، هم در موضوع هسته ای و هم در رابطه با تحریمها، دیگر سند 20 ژوئن کنار گذاشته شده و به سند جدید و مشترکی رسیده اند، این خود پیام آور حقانیت هیجانات موجود در فضای عمومی است. امید که روزهای امید بخش بتواند سرمای زمستانی را گرماتر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.