مازوت بازی در آسمان تبریز

“عصرآزادی” از افزایش میزان انتشار اکسید گوگرد در هوای تبریز گزارش می دهد؛

✔️ معاون پایش و نظارت محیط زیست آذربایجان شرقی:

در حال حاضر سوخت نیروگاه تبریز مازوت است و مسئولان استانی تلاش می کنند تا سهمیه گاز نیروگاه را افزایش دهند!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخش‌هایی از آن در سال ۱۳۵۷ آغاز به فعالیت کرد و به سال ۱۳۶۵ نیز واحد‌های دیگر آن وارد مدار تولید شد.

استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه برای تولید برق در فصول سرد سال و آلودگی هوای ناشی از آن همواره مورد انتقاد مردم و برخی مسئولان تبریز بوده است که گاه با پاس کاری های همیشگی به فراموشی سپرده می شود کمااینکه اهالی محلات اطراف آن به شدت از این قضیه نگرانند!

در حالی که فعالیت های آلاینده نیروگاه تبریز و ناوگان حمل و نقل فرسوده، روز به روز به آلودگی تبریز می افزاید پالایشگاه تبریز را نیز باید به این جمع اضافه کرد که وضعیت ناسالم هوا برای شهروندان را رقم زده و هیچ دادرسی هم نیست!

▪️میزان اکسیدهای گوگرد در هوای تبریز افزایش یافته که نشانه مازوت سوزی است

جالب اینجاست که علیرغم آلودگی هوای تبریز، خبری از تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا نیست زیرا بر اساس آمارهای منتشر شده، میزان غلظت آلاینده‌ها در روزهای اخیر شاخص آلودگی تبریز ١۶٧ می باشد که این میزان برای تمام گروه‌های سنی ناسالم است و تاکنون خبری از تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تبریز نیست.

شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و همچنین از ۱۵۰ الی ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌هاست در حالی که شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

هر چند عوامل مختلفی در آلودگی هوای تبریز دخیلند اما شهروندان می گویند که دیگر شعار درمانی و اظهارنظرهای صِرف و بدون عمل در این زمینه بی فایده است و نهادهای مسئول از قبیل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز به عنوان متولی اصلی مدیریت زیست محیطی شهر، باید برای انجام حداقل اقدامات مورد انتظار در این زمینه وارد میدان شوند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم در این خصوص گفت: به علت بازگشت سوخت مازوت به مدار مصرف نیروگاه تبریز، شاهد افزایش شاخص آلودگی هوای این شهر هستیم.

رضا فدایی با اشاره به اینکه شاخص هوای تبریز در ۳ روز گذشته ناسالم بوده است افزود: میزان اکسیدهای گوگرد در هوای این شهر افزایش قابل توجهی یافته که نشانه استفاده از مازوت است.

وی اضافه کرد: ذرّات پایین‌تر از ۲.۵ میکرون در هوا به طور عمده مربوط به آلایندگی خودروهاست که این مورد نیز در سطح شهر تبریز قابل لمس است.

فدایی یادآور شد: در حال حاضر سوخت نیروگاه تبریز مازوت است و مسئولان استانی تلاش می کنند تا سهمیه گاز نیروگاه را افزایش دهند!

▪️اراده دستگاه های مسئول در برخورد با منابع بزرگ آلایندگی هوای تبریز نیاز است

مشکل آلودگی هوای شهر تبریز نه مربوط به امسال و نه سال گذشته است بلکه سال هاست مردم این شهر در فصل سرما گریبان گیر چنین مشکلی هستند که ظاهراً قرار نیست به این زودی ها برطرف شود.

مشکلی که حل آن اراده محکم دستگاه های مسئول را در برخورد قانونی با منابع بزرگ آلایندگی هوای تبریز را می طلبد، چیزی که در قانون هوای پاک ابلاغ شده و در لابلای همان بخشنامه ها جا خوش کرده است!

یک کارشناس زیست محیط با اشاره به وضعیت خطرناک آلودگی هوا در تبریز گفت: شاخص کیفیت هوای تبریز در روزهای اخیر در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌های سنی قرار دارد.

م. اسلامی افزود: با توجه به وضعیت خطرناک آلودگی در تبریز، توصیه می‌شود مردم تا حد امکان از خانه خارج نشوند و تنها در صورت ضرورت با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سریعتر به منزل بازگردند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع بیشتر به مردم جهت مصرف بهینه گاز و کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر ادامه داد: در وضعیتی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، توصیه می‌شود تا با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود نیز خودداری به عمل آید.

اسلامی اضافه کرد: ضروری است تا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان که بیشتر تحت تاثیر این شرایط هستند از فعالیت در خارج از منزل جداً خودداری نمایند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود تا زمان پایداری هوای شهر تداوم خواهد داشت صرفه جویی در مصرف انرژی، پرهیز از ترددهای غیر ضروری درون شهری، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و عمل به توصیه‌های زیست محیطی را از راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا دانست.

▪️در صورت اخذ مجوزهای لازم نیروگاه تبریز از مازوت استفاده خواهد کرد

اما معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز با تکذیب اخبار منتشر شده در خصوص مصرف مازوت در این پالایشگاه گفت: پالایشگاه تبریز در سال جاری از سوخت مازوت استفاده نکرده و تمامی سوخت مصرفی آن گاز طبیعی است و اگر روزی فشار این گاز کاهش یابد، در صورت اخذ مجوزهای لازم از مازوت استفاده خواهد کرد که تاکنون این اتفاق پیش نیامده است!

علیرضا آقابگلو افزود: یکی از محصولات پالایشگاه تبریز مازوت است که تقریباً ۲۲ درصد تولید پالایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد، لذا مازوت هم یک ماده‌ هیدروکربنی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود و مصرف‌ کننده‌ های متنوعی دارد که بر اساس سیاست‌های حاکمیتی به‌ عنوان یکی از فرآورده‌های اصلی، به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود تا براساس نیاز و برحسب اولویت در نقاط مختلف کشور استفاده شود.

وی، تولید بنزین یورو  ۵ را یکی از اقدامات پالایشگاه تبریز در راستای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و ادامه داد: در گذشته بنزین تولیدی پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو ۲ بود اما امروزه با کاهش میزان سولفور از ۳۰۰ به ۱۰ ppm، بنزین یورو ۵ استاندارد تولید می‌شود که این موضوع صرفاً موجب کاهش انتشار روزانه ۲.۳ تن ترکیبات اکسید سولفور SOX به هوای کلان شهر تبریز و سایر شهرهای مصرف‌کننده‌ این سوخت پاک شده است.

آقابگلو در خصوص پوشش میزان بنزن در بنزین تولیدی این شرکت با استاندارد یورو ۵ نیز اضافه کرد: در فرآیند استخراج بنزن، میزان بنزن بنزین را از ۴ درصد به زیر یک درصد رسانده‌ایم که روزانه ۵۰ تن از این ماده به جای انتشار در هوای شهرها به‌ عنوان ماده اولیه با ارزش از طریق خط لوله به پتروشیمی تبریز تحویل داده می‌شود.

وی در مورد گازوئیل تولیدی پالایشگاه نیز یادآور شد: ۳۰ تا ۳۵ درصد گازوئیل تولیدی پالایشگاه تبریز بر اساس استاندارد یورو ۵ است که توانسته ایم میزان گوگرد آن را از ۷ هزار به زیر ۱۰ ppm برسانیم و تا اواسط سال آینده نیز تمامی گازوئیل تولیدی شرکت با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد.

آقابگلو متذکر شد: پالایشگاه تبریز اهمیت زیادی به حفاظت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا قائل است و با تمام توان برای تحقق این امر تلاش می‌کند که در اثر اقدامات انجام شده صرفاً از بابت ارتقای کیفیت دو فرآورده بنزین و نفت گاز روزانه از انتشار ۳۷.۳ تن ترکیبات اکسید سولفور به هوا جلوگیری شده است.

معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز بیان کرد: مجموع میزان مازوت تولیدی پالایشگاه تبریز ۳۹۰۰ متر مکعب در روز بوده که تماماً به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحویل و از طریق آن شرکت نیاز انواع صنایع مانند نیروگاه‌ها تامین می‌شود.

▪️به خاطر ترک سه فعل از طرف نیروگاه تبریز درخواست پیگرد انجام شد

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در خصوص آلایندگی هوای تبریز گفت: در اوایل امسال در خصوص آلایندگی هوای تبریز توسط نیروگاه با دادستان تبریز گفتگو شد و به خاطر ترک سه فعل از طرف نیروگاه، درخواست پیگرد انجام شد که علاوه بر آلایندگی، شاهد مصرف بالای آب برای خنک کردن نیروگاه به رغم تنش آبی و کمبود آب در تبریز و عدم بازچرخانی آن و مصرف بیش از حد گاز در این نیروگاه بودیم.

محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه نیمه اول سال این مشکل را به دادستان تبریز منتقل کردم افرود: دادستان نیز از آغاز پیگیری این مشکل خبر داده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس اضافه کرد: آلودگی هوا و شرایط نیروگاه تبریز یکی از موضوعات روز است که از طرف وزارت خانه‌ های نفت، نیرو و کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود.

فرهنگی ادامه داد: بخشی از این موضوع به وزارت کار و رفاه مربوط است زیرا مالکیت نیروگاه در اختیار صندوق بازنشستگی و هولدینگ تحت مدیریت این وزارت خانه است.

وی با اشاره به اینکه به پیگیری از وزرا کفایت نمی‌کنیم اظهار کرد: سوال از وزیر کار را هم درباره نیروگاه تبریز مطرح خواهیم کرد زیرا دستگاه اصلی در این ماجرا وزارت خانه مذکور است.

فرهنگی در خصوص عدم مازوت سوزی در سایر نیروگاه‌ها نیز گفت: هر نیروگاه کشور بحث جدایی دارد به طوری که در بعضی ها، مازوت قابل استفاده نیست و در برخی گاز قابل استفاده نیست و به همین خاطر هیچکدام قابل تطبیق نیست که تصمیم یکسانی گرفته شود که البته نیروگاه تبریز ظرفیت استفاده از هر دو سوخت را داراست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.