واکسن موردنظر شما در دسترس نمی باشد!

“عصرآزادی” از کمبود فعلی تامین واکسن آسترازنکا در سطح کشور گزارش می دهد؛

✔️ یک مسئول حوزه درمان در تبریز:

قرار بود محموله‌ای را از ژاپن دریافت کنیم که با تاخیر مواجه شده و فعلاً در خصوص تامین آن طی روزهای آتی قولی به شهروندان نمی‌دهیم!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها تهیه واکسن یادآور یا همان دُز سوم برای خود داستانی شده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد با افزایش تقاضا برای تزریق واکسن “آسترازنکا” به‌عنوان دُز سوم در تبریز، تهران و تعداد زیادی از مناطق مختلف کشور، این واکسن در اکثریت مراکز واکسیناسیون به اتمام رسیده و حجم واردات آن نیز به‌حدی نیست که جوابگوی تمام متقاضیان باشد!

آن طور که متخصصان می گویند شهروندان می‌توانند واکسن‌های برکت، سینوفارم و پاستوکووک پلاس را به‌عنوان دُز سوم تزریق نمایند اما برخی ها کماکان قصد تزریق واکسن آسترازنکا را دارند و باید برای رسیدن به واکسن کرونای مورد هدف خود، فعلاً صبر پیشه کنند و زیاد هم مطمئن نباشند!

وزارت بهداشت و درمان هم اخیراً اعلام کرده است که تا یک هفته آینده محدودیت موجودی واکسن آسترازنکا رفع و محموله جدید در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی استانها قرار می‌گیرد.

او تاکید کرده افرادی که برای دُز سوم واکسن، تاکید به دریافت آسترازنکا دارند باید حدود یک هفته صبر کنند اما معلوم نیست آیا این تامین واکسن در موعد مقرر انجام خواهد شد یا نه!!

▪️حجم واردات واکسن آسترازنکا از ابتدا هم از واکسن سینوفارم بسیار کمتر بود!

 

شاید شما هم از آن دسته از افراد هستید که قصد تزریق دُز سوم واکسن کرونای خود با برند آسترازنکا را دارید لذا باید بدانید این واکسن فعلاً با کمبود مواجه بوده و بسیاری از پایگاه های واکسیناسیون، آن را در اختیار ندارند!

علت اصلی کمبود واکسن آسترازنکا این است که حجم واردات واکسن آسترازنکا به کشورمان از ابتدا هم از واکسن سینوفارم بسیار کمتر بود؛ به نحوی که بر اساس آمارهای رسمی گمرک، از ۱۵۰ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۰۸ دُز واکسن کرونا وارد شده به کشور، تنها ۱۳ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۱۰ دُز مربوط به واکسن آسترازنکا است.

چند روزی است که برخی مراکز واکسیناسیون کشور با کمبود واکسن آسترازنکا مواجه شده اند و افراد در هنگام مراجعه برای دریافت این واکسن بخصوص برای تزریق نوبت سوم واکسیناسیون خود، با فقدان واکسن آسترازنکا در پایگاه ها مواجه می شوند.

البته با توجه به این که حجم واکسن آسترازنکا وارد شده به کشور به شکل محسوسی کمتر از واکسن سینوفارم است لذا کمبود واکسن آسترازنکا در ایران از گذشته هم قابل پیش بینی بود!

افرادی که در دو دُز اول واکسیناسیون خود از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند می توانند برای دُز سوم نیز از همین واکسن استفاده کنند و اتفاقاً توصیه وزارت بهداشت به شهروندان این است که وقتی دو دُز از واکسن تولیدشده با استفاده از ویروس غیرفعال از جمله سینوفارم استفاده کرده اند بهتر است برای دُز سوم نیز از همان واکسن تزریق نمایند.

اگر افراد به دلیل در پیش داشتن سفر خارجی یا به هر دلیل دیگر می خواهند برای نوبت سوم واکسیناسیون از واکسن آسترازنکا استفاده کنند باید فعلا صبر کنند، زیرا برنامه ریزی برای واردات محموله جدید واکسن آسترازنکا انجام شده و امید است این محموله تا یک هفته وارد کشورمان شود.

▪️واکسن آسترازنکا با تأییدیه بین‌ المللی و عوارض احتمالی همچنان مورد اقبال است

مطرح شدن ماجرای ممنوعیت واردات واکسن کرونا از دی ماه سال جاری، بازتاب‌های بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌های گروهی داشته و موجی از نگرانی در میان مردم برای تزریق واکسن خارجی برای دُز سوم پدیدار گشته است چرا که با وجود توصیه‌ها مبنی بر تزریق واکسن متفاوت برای دُز سوم، بخش قابل توجهی از کسانی که در گذشته سینوفارم تزریق کرده‌اند اصرار به تزریق آسترازنکا دارند اما موجودی این واکسن در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون صفر شده است و در دسترس نیست!

هر چند که دستورالعمل معاونت وزارت بهداشت علاوه بر آسترازنکا برای تمام واکسن‌ها و از جمله پاستوکووک پلاس هم بوده اما، به‌ نظر می‌رسد که آسترازنکا به‌ عنوان واکسنی با تأییدیه بین‌ المللی بیشتر مورد اقبال است.

سازمان جهانی بهداشت و همسو با آن وزارت بهداشت یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با اُمیکرون را تزریق دُز سوم واکسن‌های کرونا ۳ ماه پس از تزریق دُز دوم عنوان کرده‌اند و حتی سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داد تزریق واکسن‌ها در دُز سوم متفاوت از دو دُز قبل باشد تا منجر به افزایش ایمنی شود؛ در حالی که بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور، واکسن سینوفارم بر پایه ویروس کُشته ‌شده است!

به گفته مسئولان تا چند روز دیگر محموله‌های جدید واکسن آسترازنکا وارد کشورمان خواهد شد و افرادی که تمایل به تزریق این واکسن برای دُز سوم را دارند باید اندکی صبوری کنند زیرا با ورود محموله‌های جدید این واکسن به سرعت توزیع و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

▪️کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت واردات واکسن‌های خارجی به کشور عنوان نشده است!

 

اما رئیس سازمان غذا و دارو درباره خبر منتشر شده در مورد ممنوعیت واردات واکسن گفت: به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی عنوان نکردم.

بهرام‌ دارایی افزود: پیش از این بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام که وظیفه ما تامین دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن است و از طریق مسیر واردات و یا تولیدات داخلی این تامین صورت می‌گیرد.

به‌گفته او هم‌ اکنون تولیدات واکسن‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور است و کشورمان در این زمینه واردات ندارد، اما به هیچ‌ عنوان این مسئله به معنی ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی نیست.

دارایی اضافه کرد: برخی کشورها واکسن‌هایشان را به ما اهدا می‌کنند، در سبد کوواکس هم میلیاردها دلار پول از سوی ایران پرداخت شده است اما در زمان لزوم، واکسن‌ کمتری را دریافت کرده‌ایم و واردات این واکسن‌ها هم ادامه خواهد داشت.

متخصصان بیماری های عفونی تاکید دارند سرعت انتقال ویروس اُمیکرون بالا بوده و برای همین، تزریق واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید – ١٩ مهم است و افرادی که یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دُز دوم و کسانی که هر دو دُز واکسن را زده‌اند برای دریافت دُز سوم به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند، آنها همچنین از واکسن نزده‌ها هم تقاضا دارند برای تزریق واکسن کرونا سریعاً اقدام کنند.

کارشناسان بهداشتی اعلام کردند رعایت پروتکل‌ ها و تزریق کامل واکسیناسیون تنها راههای پیشگیری از همه‌گیری بیشتر اُمیکرون و خطرات ناشی از آن است لذا مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و تزریق واکسن، سویه جدید را جدی بگیرند.

آنها به طور مکرر تاکید دارند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به ویژه با سویه جدید اُمیکرون و شاید سویه‌های دیگر ضروری است تا محافظت‌های لازم از سوی مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

▪️در خصوص تامین واکسن آسترازنکا طی روزهای آتی قولی به شهروندان نمی‌دهیم!

وضعیت در استانها نیز در حد قابل قبولی قرار ندارد به طوری که رئیس گروه پیشگیری بیماری‌ های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم‌ با اشاره به اینکه میزان واکسن آسترازنکا موجود بسیار محدود است گفت: لذا برای تکمیل دُز دوم افرادی که دُز اول این واکسن را تزریق کرده‌اند، استفاده می‌شود اما فعلاً برای دُز سوم تزریق نمی‌شود!

سیمین خیاط‌ زاده در خصوص کمبود واکسن آسترازنکا افزود: اکنون واکسن آسترازنکا که از سوی کشورهای دیگر اهدا شده بود به اتمام رسیده و قرار بود طی هفته‌ جاری از سوی ژاپن محموله‌ای را دریافت کنیم که با تاخیر مواجه شده است و لذا در خصوص تامین آن طی روزهای آتی قولی به شهروندان نمی‌دهیم!

وی ادامه داد: افرادی که آسترازنکا و یا اسپوتنیک تزریق کرده‌اند باید آسترازنکا، اسپوتنیک یا پاستوکووک پلاس و افرادی که پاستوکووک تزریق کرده‌اند باید پاستوکووک پلاس تزریق کنند. که سیاست دولت استفاده از واکسن‌های تولید داخل است.

خیاط زاده اضافه کرد: در حال حاضر برای تزریق دز سوم، واکسن‌های برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و پاستوکووک پلاس که قابلیت تزریق برای دُز سوم اغلب واکسن‌ها را دارد، موجود است.

رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: افرادی که واکسن سینوفارم، برکت و بهارات تزریق کرده‌اند می‌ توانند واکسن هم نوع یا آسترازنکا و پاستو کووک پلاس را تزریق نمایند.

وی متذکر شد: به تمام شهروندان توصیه می‌کنم حتماً واکسن خود را تکمیل کنند؛ احیاناً اگر فردی بوده که تاکنون هیچ دُزی را تزریق نکرده است در صورت گسترش سویه‌ اُمیکرون در کشور احتمال ابتلای آنها بیشتر خواهد بود.

خیاط زاده در پایان تاکید کرد: شهروندان منتظر واکسن خاصی برای تزریق کردن نباشند چرا که تمام واکسنها در صورتی که سه دُز آنها تکمیل شود تاثیر بالایی دارند تا بتوانند در برابر انواع سویه‌ها محافظت کنند همچنین فاصله‌ گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نیز فراموش نکنیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.