دهقان نژاد: مدیران را نمی‌توانیم به کمیسیون‌ها بکشانیم

«عصرآزادی» از جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛

به گفته رییس شورای شهر تبریز ، باسمنج اتاق میهمان تبریز بوده و با تبریز فاصله فیزیکی و عاطفی ندارد !

 

عصر آزادی آنلاین / سی و هفتمین جلسه هفتگی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی، اعضای شورا و شهردار منتخب در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

در بخشی از جلسه علنی این هفته، اعضای شورای ششم شهر تبریز با اکثریت آرا موافقت خود را با  تخصیص مبلغ یک میلیارد ریال برای بازسازی مسجد تاریخی جامع تبریز اعلام کردند.

  بخش شدن منطقه باسمنج با اسناد بالا دستی سنخیت ندارد!

رئیس شورای شهر تبریز در جلسه هفتگی این نهاد مدنی، باسمنج را اتاق میهمان تبریز دانست و این سوال را مطرح نمود که بخشداری کدام آورده را برای باسمنج داشته است؟!

حجت الاسلام رسول برگی با اشاره به اینکه اگر در گذشته نگاه مناسبی به باسمنج می‌شد شاید بسیاری از مشکلات فعلی پیش نمی آمد گفت: در حقیقت، باسمنج اتاق میهمان تبریز بوده و باسمنج با تبریز فاصله فیزیکی و عاطفی ندارند! وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود تصمیمات قوا را نباید زیر سوال برد برخلاف نص صریح قانون است و همه می‌توانند نسبت به تصمیمات نقد داشته باشند!

برگی با ذکر این نکته که واقعاً تعجب‌ آور است برخی از حرف‌ها از سوی برخی‌ها مطرح می شود تاکید کرد: بخش شدن باسمنج، با اسناد بالادستی سنخیت ندارد لذا هم حریم قانونی تبریز را از بین می‌برد و هم به نفع تبریز و باسمنج نیست!

وی اظهار کرد: شهرداری تبریز سال‌هاست در باسمنج سرمایه‌گذاری کرده و تبریز به جز سمت باسمنج، امکان توسعه ندارد لذا این تفکر که تبریز باید یک روستای بزرگ باقی بماند باعث این اتفاقات شده است!

  تعرفه عوارض محلی باید تضمین کننده درآمد شهرداری باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم شهر تبریز گفت: هر ساله تعرفه عوارض محلی درآمد شهرداری را مشخص و ملاک عمل قرار می‌گیرد لذا تعرفه باید قابل دفاع و تضمین کننده درآمد شهرداری، منصفانه و متعادل باشد.

علی نوای باغبان افزود: تعرفه عوارض محلی در ۳۹ ماده و صدها زیرماده تنظیم شده است که شهرداری در ۲۶ ماده درخواست تغییر تعرفه را داشته و باقی تعرفه‌های تغییری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های حمل ونقل، خدمات، برنامه و بودجه، شهرسازی و نیز سرمایه‌گذاری شورای شهر تبریز می‌توانند به تعرفه عوارض محلی ورود کنند.

باغبان تاکید کرد: در جدول پروانه‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش رخ داده و در جرایم ماده ۱۰۰ نزدیک ۳۰ درصد افزایش قائل بوده‌اند.

فریدون بابایی‌اقدم دیگر عضو شورا نیز اظهار داشت: از صاحبنظران در این حوزه دعوت شود تا آنها هم نظراتشان را بگویند.

وی خطاب به “تورج روشنایی” معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز گفت: سهم عوارض صدور پروانه ساختمانی از کل هزینه ساختمانی چقدر است؟

بعد از آن روح اله رشیدی گفت: نیاز است جهت بررسی این موضوع جلسات متعددی داشته باشیم زیرا باید منابع مصرفی را اعلام و درآمد را تعیین کنیم و هزینه ها را پایین بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ هزار پرونده تعیین تکلیف نشده و معلق در هوا مانده است که باید برای آنها فکری کرد.

  درآمدها با اعمال ارزش افزوده به حساب خزانه واریز میشود

سپس شهردار کلانشهر تبریز گفت: چند سال است که دولت چیزی به نام ارزش افزوده اعلام نمی‌کند که چه چیزی به شهرداری می دهد؟

عباس رنجبر افزود: دولت سال قبل ۱۲۰ هزار میلیارد از عوارض درآمد داشته که از این مقدار باید ۸۰ ميليارد به شهرداری پرداخت کنند در حالی که تنها ۲۷ میلیارد پرداخت شده است.

وی با انتقاد از عوارض برخی مناطق تاکید کرد: در منطقه زعفرانیه که متری ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری می شود عوارض ۲۰۰ هزار تومان است لذا برای سال آینده هزینه ها را با افزایش ۲۵ درصدی دیده ایم که اگر درآمدها افزایش نیابد مجبور به کاهش هزینه ها هستیم.

شهردار تبریز در بخش دیگری از جلسه این هفته شورای ششم شهر گفت: شهرداری‌ها در گذشته یک درصد از عوارض کارخانجات و فروش را اخذ می‌کردند که چند سال است این درآمد با اعمال ارزش افزوده به حساب خزانه واریز می‌شود.

عباس رنجبر افزود: در حالی که سال گذشته دولت ۱۲۰ هزار میلیارد دولت از عوارض درآمد داشته و تنها  ۸۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌‌‌ ها پرداخت کرده است.

  جوابی از مترو نیامده و معلوم نیست زیر زمین تبریز چه خبر است؟

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه دستی بکشیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد گفت: خیلی جالب است که راننده استیجاری خودش راننده دارد! به طوری که ۳۰ نفر کارمند و ۱۲ نفر راننده استیجاری در سازمان ترافیک وجود دارد!

روح الله دهقان نژاد خطاب به اعضای شورا و شهردار تبریز افزود: به دور تسلسل افتادیم، برخی وقت ها مدیران را نمی‌توانیم به کمیسیون ها بکشانیم!

وی ادامه داد: هفته گذشته در مورد سازمان ترافیک مطلبی را خواسته بودیم که نیامدند لذا مجبورم برخی مسائل را باز کنم اما اگر قرار باشد برای هر مطلبی انرژی صرف کنیم نمی‌شود اداره کرد.

دهقان نژاد اضافه کرد: مقرر شده اعضای شورا هر مطلبی را بخواهند مدیران شهرداری هفته بعد از آن جواب بیاورند اما اگر نمی‌توانند، بگویند تا تکلیفمان را روشن کنیم.

وی تاکید کرد: از زمان شهردار سابق، مدیری در شهرداری وجود دارد که تا امروز به اداره نیامده است اما حق و حقوق می‌گیرد به خاطر اینکه با یکی از مدیران دوست است!

دهقان نژاد خطاب به اعضا و شورای شهر گفت: در اوایل شورای ششم به قضیه مترو ورود کردیم، همکاران به کمیسیون عمران ارجاع دادند که تاکنون جوابی نیامده است و معلوم نیست زیر زمین تبریز چه خبر است؟

  بیش از ۳۰ هزار پرونده بدون تعیین تکلیف و معلق مانده است!

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم شهر تبریز – گفت: اقدامات فرهنگی در محلات تبریز به‌ ویژه در مناطق حاشیه شهر بسیار کم بوده و صدای مردم در این راستا به گوش کسی نمی‌رسد، حال آنکه برخی سازمان ها و ارگان های استان، شهرداری تبریز را عابر بانکی برای برگزاری مراسم خود قلمداد کرده اند!

روح الله رشیدی با اشاره به اینکه باید جلسات پیوسته‌ای برای موضوع کاهش هزینه ها و ساده سازی فرمول های دفترچه تعرفه داشت تا این موضوع مهم به سرانجام برسد افزود: اول منابع مصرفی را مشخص نموده و سپس وضعیت درآمدی را مشخص کنیم زیرا اگر رویکرد ما انقباضی است اول باید هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

رشیدی اضافه کرد: دفترچه‌ای که قرار است از تعرفه منتشر شود، پیچیده است و باید در سال‌های گذشته ساده‌سازی فرمول‌ها انجام می‌شد لذا بیش از ۳۰ هزار پرونده تعیین تکلیف نشده و معلق در هوا مانده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.