“عصرآزادی” از آنچه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان “صمت” آذربایجان شرقی گذشت گزارش می دهد؛ لزوم حرکت صَمت به سَمتِ بخش خصوصی

به گفته معاون وزیر صمت، آذربایجان شرقی در زمینه احیای واحدهای صنعتی به اهداف پیش بینی شده دست یافته و تا پایان امسال بیش از 90 واحد راکد به چرخه تولید بازخواهند گشت

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با حضور معاون وزیر صمت، استاندار آذربایجان شرقی، تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس، روسای ادوار گذشته این سازمان و جمعی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزار شد و صابر پرنیان طی حکمی از سوی وزیر صمت به عنوان رئیس جدید سازمان صمت استان معرفی گردید.

نکته جالب توجه این مراسم، اظهارات رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در خصوص رئیس سابق سازمان صمت استان بود که در هیچ کدام از اسلایدها به نام او اشاره نشده و تنها به راستی – سرپرست سازمان – بسنده گردید!

محمد حسین فرهنگی در شرایطی پشت میکروفون جهت سخنرانی حاضر شد که عده ای از فعالان اقتصادی، سراغ حبیب امین زاده رئیس معزول صمت استان را می گرفتند!

او در آغاز اظهارات خود، خواستار تعیین تکلیف رئیس معزول گردیده و ابراز امیدواری کرد چناچه تخلف وی محرز نگردید زمینه‌ فعالیت مجدد او مهیا شود تا بتوان از ظرفیت فنی وی استفاده نمود!

▪️در معرفی تولیدات آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه نقص داریم

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه نیازمند تغییرات ماهوی در حوزه مدیریتی هستیم گفت: دولت سیزدهم با شعار عدالت‌ محوری، فساد ستیزی و مردم‌ داری به عرصه اجرایی کشور آمده است و هر مدیری که سیاست‌ها، اهداف و شعارهای این دولت را قبول ندارد، نباید مسئولیت بپذیرد.

عابدین خرّم با اشاره به اینکه وضعیت مناسبی در حوزه اشتغال و تولید ناخالص داخلی نداریم افزود: بخش عمده‌ای از اشتغال به صنایع و بنگاه‌های زودبازده مربوط است که باید این صنایع را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اولویت‌های صنعت استان از جمله تقویت صنایع پایین‌دستی، حرکت به سمت فناوری و صنایع دانش‌ بنیان و نوسازی صنایع ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌ عنوان حلقه واسط، این نقیصه را برطرف کرده و با استفاده از علم روز، بتوانیم تولیدات خود را در بازارهای منطقه عرضه کنیم.

خرّم با تأکید بر اهمیت صادرات در رشد شاخص‌ های اقتصادی اضافه کرد: فعال‌سازی دیپلماسی مرزی از اولویت‌های اصلی ماست و صنعت ما هم باید پیشاهنگ و پیشتاز این عرصه باشد.

وی با بیان اینکه در معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات استان به کشورهای همسایه نقص داریم تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیت دیپلماسی تجاری برای شکل‌دهی بازارهای جدید و حضور موثر در موافقت نامه‌های تجاری منطقه‌ای تلاش کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، هدف‌ گذاری برای تکمیل واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد، تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری مبتنی بر سند آمایش سرزمین، تسریع در صدور مجوز طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مهم و فعال‌سازی کارگروه‌ ویژه برای توسعه صنایع مادر استان را از دیگر اولویت‌های این بخش برشمرد.

وی در خصوص اولویت‌های بخش معدن نیز با بیان اینکه بخش عظیمی از معادن استان هنوز کشف نشده‌اند، خواستار ارائه برنامه‌ای منسجم و هدفمند برای کشف و بهره‌‌برداری از ذخایر معدنی استان شد.

▪️بخش خصوصی محور توسعه صنعتی، معدنی و تجاری بی بدیل کشور است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین تکریم و معارفه روسای سازمان صمت آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر فرآیند انتخاب مدیران در وزارت صمت بر پایه دانش، تجربه و ظرفیت های منطقه ای، بخش خصوصی کشور را محور توسعه صنعتی ، معدنی و تجاری کشور دانست.

علی رسولیان ادامه داد: صنعتگران و فعالین اقتصادی استان علاوه بر تاثیر گذاری بر اقتصاد استان، ایفاگر نقش بسیار مهمی در توسعه همه جانبه کشور هستند.

وی آذربایجان شرقی را استانی صنعتی و معدنی دانست و افزود: حضور نخبگان تجاری و صنعتی در این استان، فرصت مغتنم و ظرفیتی استثنایی برای رونق تولید، اشتغالزایی و توسعه کشورو استان است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: باید نسبت به بخش خصوصی تغییر نگرش داشته باشیم چرا که زمانی دولت ها موفق می شوند که محوریت توسعه را به بخش خصوصی واگذار نمایند.

وی بر حذف بروکراسی های زائد اداری در مسیر توسعه کشور تاکید کرد و گفت: در دولت سیزدهم و برنامه های وزارت صمت این مسئله با جدیت تا تحقق کامل دنبال می شود.

رسولیان از اصلاح ساختار وزارت صمت با هدف توسعه محوری در این بخش ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در همین راستا حمایت از صنایع کوچک و SMEها در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اثربخشی بسیار بالای کسب و کارهای کوچک و متوسط بر اقتصاد کشور برنامه های ویژه ای برای این بخش مهم پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ارائه ۸۵ نوع خدمت به کسب و کارهای کوچک و متوسط از افزایش 3 برابری این خدمات خبر داد و خاطر نشان کرد: تامین زیرساخت های تجاری با تمامی محدودیت هایی که دولت دارد، وظیفه و تکلیف ماست و در سال جاری در بخش زیر ساخت ها به طور تقریبی 1.5 برابر تامین اعتبار شده و شاخص های زیر ساختی ما حداقل 2 برابر با افزایش روبرو بوده است.

رسولیان با بیان اینکه آذربایجان شرقی نزدیک به 250 طرح در حال اجرا دارد که افزایش جدی نسبت به سال گذشته داشته است از احیای یک هزار و 700 واحد راکد در سطح کشور طی امسال خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی در این زمینه به اهداف پیش بینی شده دست یافته و تا پایان امسال بیش از 90 واحد راکد به چرخه تولید بازخواهد گشت.

▪️استقلال مِس آذربایجان یک سکوی پرتاب برای توسعه آذربایجان شرقی است

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی از بررسی کلیات و جزئیات طرحی در خصوص جلوگیری از تعطیلی بنگاه های تولیدی در مجلس خبر داد.

محمدحسین فرهنگی ادامه داد: طرح جلوگیری از تعطیلی بنگاه های تولیدی، طرح بسیار با ارزشی است که در آن تمام راههای تعطیلی بنگاه های تولیدی بسته شده و در صورت نهایی شدن این طرح یکی از مشکلات دیرینه واحدهای تولیدی رفع می شود.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای وصول مطالبات بانک ها در این طرح پیش بینی شده است افزود: با تصویب این طرح، هیچ مقام قضایی و غیر قضایی اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی را نخواهد داشت مگر در شرایط استثنایی و با مصوبه شورای تامین استان این امر انجام خواهد شد.

فرهنگی همچنین بر ضرورت فعال تر شدن دفاتر مالیاتی تاکید کرد و یادآور شد: استقلال مجتمع مِس آذربایجان یکی از تحولات مهم استانی است که انتظار می رود با پیگیری های مدیران استانی به ویژه صمت آذربایجان شرقی این امر تحقق یابد.

وی، آذربایجان شرقی را استانی معدنی با ذخایر معدنی غنی و ظرفیت های بسیار بالا در این حوزه توصیف نمود و خاطرنشان کرد: استقلال مس آذربایجان سکوی پرتابی برای توسعه استان است که تسریع در مباحث مرتبط با معادن و صنایع معدنی به ویژه ایجاد واحدهای فرآوری و تولید محصولات با ارزش افزوده موجب رشد و ارتقاء بیش از پیش جایگاه استان می گردد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به اهمیت بحث مالیات واحدهای تولیدی، اظهار کرد: اجمالاً توافقی با دولت انجام شده که سقف مالیاتی برای تولید مشخص شود که با تکمیل و جمع بندی کلیه مسائل این حوزه، درصدی خاص برای مالیات نهایی و اعلام خواهد شد.

فرهنگی تاکید کرد: تلاش می کنیم تا با پشتیبانی از تولید و رفع موانع، افزایش مالیات به سمت تولیدکنندگان سوق پیدا نکند!

▪️ اکنون نوبت بخش خصوصی است که با کمک دولت، قدرت خود را نشان دهد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: اگر رئیس جدید سازمان صمت استان بتواند واگن‌های از هم گسسته را وصل کرده و زنجیره‌ی تولید را به حرکت در بیاورد، می‌توانیم شاهد تحقق رشد ۸ درصدی در استان باشیم که در این مسیر باید از ظرفیت بخش خصوصی استان نیز استفاده شود.

یونس ژائله افزود: ما به یک برنامه‌ جامع در صنعت کشور نیاز داریم چرا که تاکنون نتوانسته‌ایم با وجود ظرفیت‌های بالا در کشور و استان از این ظرفیت‌ها استفاه کنیم.

وی ادامه داد: اکنون نیازمند همراهی دولت و بخش خصوصی هستیم و با داشتن ارتباط خوب با بخش خصوصی، بسیاری از مشکلات استان قابل حل است.

ژائله اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر مجلس و دولت کاملاً یک دست هستند و در این بین باید موانع راه سرمایه گذاران از بین برود اما متاسفانه مشکلات برخی شهرک های صنعتی همچون شهرک صنعتی شهید سلیمی از سال ها است که پابرجا بوده و هنوز حل نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز یادآور شد: متاسفانه رتبه استان ما در استفاده از صندوق توسعه‌ی ملی اصلا خوب نیست در حالیکه همه‌ استان‌ها سهم خود را از این صندوق دارند که نباید با تنگ نظری و محدود کردن فضا سهم استان ما به سایر استان‌ها داده شود.

ژائله با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های فراوان بخش خصوصی در رشد و توسعه استان در بخش‌های مختلف تاکید کرد: باید از ظرفیت اتاق بازرگانی تبریز استفاده کنیم تا آذربایجان‌ شرقی به جایگاه اصلی خود برسد.

وی با بیان اين که اتاق بازرگانی تبریز قرارگاه اقتصادی استان است اظهار کرد: مشکلات و مسائل داخلی استان را می‌توانیم با کمک یکدیگر حل کنیم لذا اکنون نوبت بخش خصوصی است که با کمک دولت، قدرت خود را نشان دهد که اگر موانع برداشته شود می‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم.

▪️وظیفه سازمان صمت تسهیل گری، تنظیم گری و اولویت بندی اقدامات است

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تکلیف محوری صمت استان، رفع موانع پیش روی کسب و کارهاست گفت: دریافت مدال نوکری و خادمی مردم این استان، افتخاری بزرگ است و شان ما نوکری مردم است.

صابر پرنیان خدمتگزاری به جهادگران عرصه اقتصادی و تولیدی را فرصتی بزرگ برای حرکت در مسیر توسعه استان دانست و افزود: تکلیف همه ما بر اساس منویات مقام معظم رهبری در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و عدم نگاه بخشی و جزیره ای و دستگاهی به توسعه کاملاً مشخص شده است.

رئیس جدید سازمان صمت استان با قدردانی از اعتماد وزیر صنعت، معدن وتجارت به ایشان در انتصابشان این مسئولیت، ادامه داد: در مسیر توسعه صنعتی، معدنی و تجاری آذربایجان شرقی بر اساس برنامه های محوری وزارت صمت با جدیت قدم خواهیم برداشت و در این راه قدردان حمایت ها و نیازمند رهنمودهای نماینده محبوب ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی هستیم.

پرنیان از زحمات و خدمات صادقانه و متعهدانه غلامعلی راستی سرپرست سابق سازمان صمت استان قدردانی نمود و تاکید کرد: با همراهی همکاران تلاشگرمان در مجموعه صمت و همراهی فعالین اقتصادی، تولیدکنندگان، صنعتگران، تجار، اصناف و بازاریان در راه اعتلای استان همه با هم تلاش خواهیم کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، بخش خصوصی را محور توسعه استان نامید و خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان خادم مردم، تسهیل گری، تنظیم گری و اولویت بندی اقدامات است که تعامل بیش از پیش بین دستگاهها و تشکل های خصوصی را می طلبد.

شایان ذکر است صابر پرنیان، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان های تهران و آذربایجان غربی، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال باختری کشور، مدیر نمونه جهادی ملی سال ۹۹، منتخب مدیر نمونه جشنواره شهید رجایی در چندین سال متناوب، مدیر منتخب جشنواره پژوهشی وزارت صمت را در کارنامه خدمتی خود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.