“عصرآزادی” از بلاتکلیفی مجلس و دولت در ساماندهی بازار سرمایه گزارش می دهد؛ سرمایه های معلق در اندر خم بورس

به گفته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بورس برای خود دولت هم تعریف نشده است و نمی‌داند بورس چیست و می‌خواهد چه بکند!

 ?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

با توجه به خروج پول‌ هایی که نتیجه بی‌اعتمادی  و واهمه بوده و طی دو سال اخیر بین سهامداران شکل گرفته، بازگشت بازار سرمایه در کوتاه مدت انتظار نا به‌ جایی به‌ حساب می‌آید!

از سوی دیگر عملکرد ضعیف حقوقی‌ها و بازار گردان‌ها باعث افزایش شناوری سهم‌ها شده و کار آن‌ها را در راستای حمایت از بازار سرمایه، نسبت به گذشته دو چندان کرده‌ است.

به اعتقاد کارشناسان از لحاظ تکنیکالی، سطح حمایتی از دست رفته و بالای بازار ممکن است پولبک به این سطح به‌ حساب بیاید که کارشناسان پیشنهاد می کنند خریداران تا زمان باز پس‌ گیری این محدوده مقداری صبر پیشه کنند.

در بازاری که نقدینگی صندوق‌های بزرگ به دلیل الزام به خرید اوراق دولتی بسیار ضعیف شده و  بسیاری از خریداران اعتباری بازار مارجین کال شدند و به‌ ناچار به فروش سهام روی آوردند سهامداران هر روز با یک ریسک معاملاتی روبه‌رو هستند چگونه می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌ گذار خارجی رغبتی برای ورود به این بازار از خود نشان دهد؟!

▪️با عبور از فصل بودجه سازمان بورس موارد را پیگیری کند

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این روزهای بورس گفت: دولت با طمعِ برداشت بخشی از سود شرکت‌ها وارد عمل شد و این موضوع ترس سهامداران را به دنبال داشت.

عبدالله مشکانی ادامه داد: اگر مجلس در سود شرکت‌ها دست‌ کاری نکند و قیمت‌های جهانی با اُفت مواجه نشوند بازار از نظر بنیادی ارزنده است لذا رسیدن پی بر ای بازار به این حوالی، بزرگ‌ ترین نشانه برای رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی آنهاست.

وی با تاکید لزوم عدم دست‌ اندازی در سود شرکت‌ ها و عدم افت قیمت‌های جهانی افزود: در این مقطع، نشانه‌ای مبنی بر افت قیمت‌های جهانی دیده نمی‌شود لذا در صورتی که مجلس در سود شرکت‌ها دست‌کاری نکند، جا برای رشد بورس وجود دارد بنابراین استرس‌ها و فشارهای روانی که از ناحیه تصمیم‌ گیری‌ های یک‌باره و غیر کارشناسی بازار را با ترس مواجه می‌کند.

مشکانی به تشریح وضعیت حساس تکنیکالی شاخص کل بورس پرداخت و اضافه کرد: شاخص کل، کف کانال خود را به سمت پایین شکست که این اتفاق نباید رخ می‌داد و دلیل این شکست هم ترس ایجاد شده بود لذا اگر حجم معاملات افزایش یافته و شاخص کل به بالای سطح شکسته شده برگردد می‌توان گفت که این اتفاق، شکست کاذب بوده و بازار می‌تواند منتظر رشد باشد لذا در صورتی که این اتفاق رخ ندهد ترس‌ها در بازار باقی بمانند و خریداران قوی وجود نداشته باشند که احتمال ادامه روند نزولی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: متأسفانه دولت رابطه‌ ای میان سود شرکت‌ ها و درآمد بودجه ایجاد کرده و باید راهی پیدا شود تا شرکت‌ ها با زنجیره‌هایشان وارد بورس کالا شوند تا دولت در آنها قیمت‌ گذاری دستوری و یا تغییر نرخ ایجاد نکند.

مشکانی اضافه کرد: از طرف دیگر فرمول‌ های قیمتی باید معقول باشند تا در کوتاه‌ مدت نیز سهامداران باید به‌ شدت بر روی دستکاری‌های دولت در بازار سرمایه حساس باشند و هر جایی که متوجه دست‌اندازی دولت در سود شرکت‌ها شدند این اجازه را ندهند، در این شرایط می‌توان منتظر عبور از فصل بودجه ماند تا پس از آن سازمان بورس این موارد را پیگیری کنند!

▪️بازار سرمایه از نظر نقدینگی و سیاستی نیازمند توجه جدی است

اعتراض سهامداران از تداوم روند اصلاحی قیمت ‌ها در بازار سرمایه شکلی عمومی ‌‌‌تر به خود گرفته و سهامداران از نمایندگان مجلس و دولت درخواست ورود به بازار را کرده اند.

در یک ماه گذشته بورس ‌‌‌بازان شاهد جلسات متعدد برای حمایت از بازار بوده اند، اما همچنان روند بازار تغییری نکرده است لذا به نظر می‌رسد بورس در حال حاضر بیش از حمایت، نیاز به اصلاح برخی زیرساخت ‌ها و قوانین محدود کننده ‌‌‌ای دارد که در یک بازه زمانی قیمت‌‌‌ سهام را حبابی کرده و در دوره ‌‌‌ای دیگر اصلاح را طولانی و فرسایشی می کند که از جمله این قوانین می توان به حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره کرد.

به هرحال بازار سرمایه در وضعیت فعلی از نظر نقدینگی و سیاستی نیازمند توجه جدی از سوی وزارت اقتصاد است، در صورتی که این توجه انجام نشود و یا بازار به حال خود رها شود نمی توان امیدی داشت بازار یک روند صعودی و متعادل را به دست آورد.

به نظر می رسد دولت باید پیش از هر اقدامی اعتماد به بازار سرمایه را ترمیم کند زیرا در این صورت سهامداران می توانند آگاهانه وارد بورس شده و مطمئن باشند سهام خریداری توسط آنان، در گیر و دار نوسان گیران و حقوقی ها گرفتار نخواهد شد که در این وضعیت می توان امیدوار بود مشکل تقاضا در بورس حل شده و سهامداران نیز علاوه بر خارج شدن از بورس، سود نیز کسب کنند.

نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری در بورس، آموزش دیدن سهامداران خرد و عدم توجه به سیگنال دهی در فضای مجازی می تواند کمک زیادی به سهامداران خرد و تازه وارد به بورس کند.

در صورتی که سهامداران حقیقی الزامات ورود به بورس را رعایت کنند و نگاه بلندمدت نیز به این بازار داشته باشند می توان امیدوار بود که این بازار از سایر بازارهای مالی بازدهی بیشتری داشته باشد.

▪️با وجود متغیرهای سیاسی بر بازار امکان پیش بینی وجود ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که متغیرهای مبهم سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار روی این بازار امکان پیش‌بینی اینده بازار را سلب کرده است.

رضا خانکی با تاکید بر اینکه آینده بازار را نه پیش بینی که باید پیشگویی کرد ادامه داد: به قدری متغیرهای سیاسی موثر بر بازار زیاد است که امکان پیش بینی آینده آن وجود ندارد.

وی افزود: نمی توان گفت توافق سیاسی می شود یا نه و یا اینکه چه سرنوشتی در انتظار بودجه سال آینده است اما به نظر من واکنش این روزهای بازار طبیعی است لذا وقتی بازار یک پارچه مثبت یا یکپارچه منفی می شود یعنی دارد به یک اتفاق بیرونی واکنش نشان می دهد!

خانکی افزود: این اتفاق بیرونی همان مذاکرات سیاسی، کرونا، تغییرات شدید نرخ بهره و غیره است، برای مثال در سال ۱۳۹۹ یکی در دلایل صعود و سقوط یک دست بازار دستکاری بانک مرکزی در نرخ بهره بود، بانک مرکزی یکباره نرخ بهره را از ۲۰ درصد به هشت درصد و دوباره از هشت درصد به ۲۰ درصد تغییر داد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به دامنه نوسان در بازار سرمایه اضافه کرد: در بازار دلار دامنه نوسان وجود ندارد و دلار می تواند در یک روز قیمت خود را پیدا کند اما در بازار بورس دامنه نوسان وجود دارد و باعث می شود بورس قادر نباشد به اتفاقات بیرونی واکنش متعادل نشان دهد بنابراین دچار بیش واکنشی می شود!

وی در مورد حذف دامنه نوسان هم عنوان کرد: سوالی که مطرح می شود این است که حذف دامنه نوسان در چه شرایط و چه زمانی درست است؟ هیچ زمان مناسبی را برای حذف دامنه نوسان پیدا نمی کنیم زیرا دامنه نوسان از ابتدا اشتباه بوده و اثرات بدی روی بازار گذشته است لذا هر زمانی هم حذف شود به بازار آسیب می زند، اگر در روند صعودی حذف شود ممکن است سهم ها گران شوند و بالعکس آن هم صادق است.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در هر حال این آسیب ها برای مدت کوتاه ۱۰ روزه تا یک ماهه است لذا نباید از تجربه همه جهان بترسیم زیرا حذف دامنه نوسان باید برنامه ریزی شود و در یک برنامه یک ساله صورت بگیرد اما مشخص باشد و سلیقه ای نباشد که با تغییر افراد قانون هم تغییر کند!

▪️متاسفانه بورس برای خود دولت هم تعریف نشده است!

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه چرا علیرغم روند نزولی بازار سهام و ضرر هر روزه سهامداران، مجلس اندک واکنشی نشان نمی دهد گفت: نبود برنامه در یک کشور توسط دولت‌ها باعث می‌شود مافیاهایی که در جاهای خوب اقتصادی چنبره زده‌اند، بیشترین نفع و سود را ببرند لذا در بحث بورس هم دولت قبلی یک سری اقداماتی انجام داد که باعث ضرر و زیان به مردم شد و این دولت هم برنامه‌ای برای بورس ندارد.

رضا حسینی قطب‌ آبادی ادامه داد: بورس اصلاً برای خود دولت هم تعریف نشده است و نمی‌داند بورس چیست و می‌خواهد چه بکند! همه دنیا می‌آیند از محل تجمیع سرمایه‌های مردمی و سرمایه‌ گذاران برای پیشبرد امور زیربنایی کشورشان استفاده می‌کنند که هم به سهام‌دار عایدی می‌رسد و هم برای کشور خوب است.

وی افزود: اما ما می‌بینیم که مردم با هر دلیل و انگیزه‌ای زندگی خود را فروخته‌اند و در بورس سرمایه‌ گذاری کردند اما نه خود دولت عُرضه استفاده کردن داشت و نه مردم توانستند سود ببرند و دولت سرمایه‌های آنان را هم به باد داد و موجب نارضایتی، ورشکستگی، اختلافات اجتماعی و خانوادگی آنان شد.

حسینی در مورد برنامه‌های اقتصادی دولت اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای بورس نمی‌بینم که دولت بخواهد نه تنها از ظرفیت بورس بلکه از سایر ظرفیت‌های اقتصادی کشور استفاده نماید همچنین بودجه تنظیم شده برای سال ۱۴۰۱ هم نشان می‌دهد که در سال آینده مردم باید شاهد تورم و افزایش قیمت‌ها باشند و من فکر می‌کنم انقدر فشارها بر مردم زیاد شود که بحث بورس یادشان برود.

وی درباره نقش مجلس در این وضعیت تاکید کرد: مجلس نقش نظارتی و قانونگذاری دارد و باید از ابزار خود، از تذکر و طرح سوال گرفته تا استیضاح در این راستا استفاده کند لذا تذکرات داده می‌شود اما متاسفانه طرح سوالات در نیمه راه خنثی می‌شود و ناکام می‌ماند از آن طرف دولت اعلام می‌کند که ما با مجلس هماهنگ و همراه هستیم اما من کاملاً آن را کذب می‌دانم، اصلاق هم چنین نیست و دولت تاکنون هیچ هماهنگی با مجلس در هیچ زمینه‌ای نداشته است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.