“عصرآزادی” از تصمیمات لحظه ای مجلس درباره قانون خرید خدمت سربازی گزارش می دهد؛ مصوبه های عجیب

یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس می گوید شاید ما تعمداً قیمت خرید سربازی را بالا گفتیم که جوانان بروند و خدمتشان را انجام دهند!

 ? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

خرید خدمت سربازی موضوع پر اهمیت جامعه مشمولان غائب است؛ راهکاری که داشت به فراموشی سپرده می‌شد که با اعلام خبری از سوی کمیسیون تلفیق بودجه، بارقه امید را در دل مشمولان غائب برانگیخته و واکنش های زیادی را به همراه داشته است.

خرید سربازی بعد از سه سال توقف بار دیگر در حال برگشت به بودجه است اما مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید، عجیب و قابل تامل بوده و بیانگر افزایش هزینه تا ۲۴۰۰ درصدی نسبت به آخرین دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ است!

دیروز اما، یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه مصوبه قبلی با واکنش‌هایی در جامعه مواجه شده بود گفت: این طرح مغایرتی با اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشت که پس از تذکر در کمیسیون تلفیق برای اصلاح آن اقدام شد.

علیزاده افزود: مصوبه خرید خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق اصلاح شد که بر اساس آن متاهلان با دو فرزند، بدون پرداخت هزینه یا جریمه، کارت معافیت دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کمیسیون تلفیق اولویت افراد بالاتر از ۳۰ سال مصوب شد اما احتمال دارد که در صحن مجلس و بر اساس نظر ستاد نیروهای کل مسلح به ۳۵ سال افزایش یابد.

▪️بخش قابل توجهی از نفرات یگان‌های رزمی به ویژه رزم زمینی از پرسنل وظیفه است

بحث و کشمکش میان موافقان و مخالفان خدمت سربازی چند سالی است که میان کُنشگران اجتماعی و دستگاه‌های مسئول در حوزه سربازی بیشتر از گذشته شده است و طرفین هر کدام دلایل و توجیهاتی در اثبات به حق بودن مواضع خود دارند.

کُنشگران و فعالان اجتماعی، خدمت سربازی را سدّی در مقابل آینده و فعالیت‌های جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان می‌کنند که آنها را در دو سال از مقطع طلایی عمرشان از پرداختن به فعالیت‌های کاری، تحصیلی، ازدواج و غیره محروم می‌کند و خواهان برچیده شدن خدمت سربازی و یا حرفه‌ای شدن آن در قالب سربازی حرفه‌ای هستند.

در طرف مقابل اما، دستگاه‌های متولی امر سربازی قرار دارند که خدمت سربازی را امری مقدس برای ادای دین جوانان به کشور می‌دانند و معتقدند که خدمت سربازی جوانان در نیروهای مسلح موضوعی است که ارتباط مستقیمی با امنیت کشور دارد چرا که امروزه بخش قابل توجهی از نفرات نیروهای مسلح در یگان‌های رزمی به ویژه رزم زمینی از پرسنل وظیفه تشکیل شده است.

بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص گردید نظر دولت درباره این مصوبه در کمیسیون تلفیق که در این کمیسیون هم اعلام شده، مخالفت با مصوبه فروش خدمت سربازی بوده چرا که بر خلاف عدالت بوده و صرفاً امکانی را برای اقشار و طبقات مرفه و برخوردار جامعه فراهم می‌کنند تا بتوانند با پرداخت چنین مبالغ هنگفتی از خدمت سربازی معاف شوند.

همچنین پیگیری‌های صورت گرفته از نیروهای مسلح هم نشان می‌دهد که این مجموعه نیز موافق موضوع خرید خدمت سربازی نیست چرا که با در اولویت قرار گرفتن چنین موضوعی انگیزه مشمولان برای اعزام به خدمت کاهش یافته و همین موضوع سبب غیبت متعدد مشمولان و تبعات بعدی آن خواهد شد.

بدین ترتیب باید منتظر ماند و دید مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای خرید خدمت سربازی با وجود مخالفت دولت با این مصوبه و همچنین نظر مخالف ستادکل نیروهای مسلح، در صحن علنی مجلس چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد!

▪️طرح جدید خرید خدمت سربازی نشان دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی نسبت به قبل است!

در سال ۱۳۹۴ دولت مجاز شده بود که کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ۸ سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه زمان غیبت معاف کند، شرایط خرید به این صورت بود که مشمولان زیردیپلم با پرداخت ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق‌لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان معاف می‌شدند.

همچنین طبق قانون، به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از ۶ ماه یک سال محسوب می‌شد و برای مشمولان متأهل نیز پنج درصد و افراد دارای فرزند به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ جریمه کسر می‌شد که این شرایط و اعداد و ارقام فروش طی هر چهار سال ثابت باقی مانده بود فقط از سال ۱۳۹۵ به بعد فروش اقساطی نیز به آن اضافه شد.

اما آنچه که در کمیسیون تلفیق برای بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده اعداد و مبالغ تعیین شده با آخرین بار در سال ۱۳۹۷ فاصله بسیاری دارد؛ به طوری که درصد تغییرات آن به هزاران درصد می‌رسد.

به عنوان نمونه افراد زیردیپلم که در سال ۱۳۹۷ هزینه ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کردند برای سال آینده باید ۲۵۰ میلیون تومان بپردازند که نشان دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی است.

همچنین در مورد افراد لیسانس که پرداخت آنها از ۲۵ به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته رشد ۱۵۰۰ درصدی خواهد داشت.

در مورد گروه‌های پزشکی و بالاتر نیز مثلا افراد متخصص که در سال ۱۳۹۷ سربازی را ۵۰ میلیون تومان خریده بودند در صورت تصویب این پیشنهاد، باید ۶۰۰ میلیون تومان بپردازند که افزایش ۱۱۰۰ درصدی دارد.

▪️این طرح شامل متاهلینی می شود که نتوانسته اند سربازی خود را به پایان رسانند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به نامه ستاد کل نیروهای مسلح در مخالفت با مصوبه کمیسیون برای خرید خدمت سربازی گفت: طرح خرید سربازی هنوز نهایی نشده و احتمال منتفی شدن آن وجود دارد!

حسین بامیری در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای خرید سربازی افزود: این بند به پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مطرح و به تصویب رسید اما هنوز تصمیم گیری در مورد این طرح در کمیسیون تلفیق نهایی نشده است و رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه برای قانون گذاری در مورد اینگونه موضوعات باید با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی انجام شود، اظهار داشت: احتمال دارد این تصمیم منتفی و یا اصلاح شود.

وی اضافه کرد: بر اساس برخی شنیده ها ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال نامه‌ای به مجلس اعلام کرده است که با اجرای این طرح مخالفت است.

بامیری اظهار کرد: مجلس در تلاش است تا این طرح شامل متاهلینی شود که به دلایلی نتوانستند در زیر پرچم دوران مقدس سربازی خود را به پایان برسانند و باید منتظر تصمیم گیری نهایی در این زمینه باشیم.

یک نماینده مجلس در مخالفت با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با خرید خدمت سربازی از این طرح ابراز “خجالت” نمود!

روح الله ایزدخواه در انتقاد از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با خرید خدمت سربازی گفت: از طرح فروش خدمت سربازی ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم زیرا کارآمدی ِحکمرانی عادلانه، با پولی‌شدن‌های تبعیض‌دآلود، حاصل نمی‌شود!

وی افزود: این مصوبه در حالی مطرح بوده که دولت چنین پیشنهادی در لایحه نداشت و تاکنون نیز نسبت به آن واکنش نشان نداده  است،  همچنین در اهم آن نظر ستاد کل نیروهای مسلح مطرح است که اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد حتی با این ستاد هنوز مشورت هم نشده است لذا بر این اساس رای آوردن مصوبه در صحن علنی و بعد از آن نظر شورای نگهبان حائز اهمیت است!

▪️قیمت ها بر مبنای سربازان غائب خارج کشور معادل ۱۵ هزار یورو نوشته‌ شده است!

نخستین بار در آذر ماه سال ۱۳۷۷ برای مقطعی سه‌ ساله به مشمولان خدمت سربازی کشور اجازه داده شد تا با پرداخت مبالغی از خدمت سربازی معاف شوند.

در آن زمان که مبلغ خرید سربازی بین یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، ۳۵۰ هزار نفر مبادرت به خرید سربازی خود کردند.

سالها بعد در ۳۰ آذر ۹۳ نیز دولت اول حسن روحانی پیشنهاد فروش دوره سربازی به مشمولانی را به مجلس داده بود که بیش از ۱۰ سال غیبت داشته و طبق این پیشنهاد می‌توانستند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف شوند.

دولت یازدهم در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای مشمولانی با ۵ سال غیبت را داد، اما ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت و پیشنهاد مدت غیبت ۸ سال را مطرح کرد، کمیسیون تلفیق مجلس نیز در نهایت با پیشنهاد ستاد کل موافقت کرد.

مبلغ جریمه غائبان در آن زمان بر اساس مدرک تحصیلی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شد، برخی نمایندگان نیز به دلیل تبعیض ناشی از توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند.

یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق در اظهاراتی جالب درباره قیمت‌های نجومی خرید سربازی گفت: قیمت ها را بر مبنای سربازان غایب خارج کشور معادل ۱۵ هزار یورو نوشته‌ایم!

یزدی‌خواه در پاسخ به این سوال که آیا در ایران مردم به یورو و دلار حقوق می‌گیرند و دانشجوی دکترا برای خرید سربازی باید ماهی ۲۵ میلیون درآمد داشته باشد لذا این پول را از کجا بیاورد افزود: پرداخت این هزینه اختیاری است!

وی اضافه کرد: شاید ما تعمداً قیمت را بالا گفتیم که جوانان بروند و خدمتشان را انجام دهند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.