“عصرآزادی” از اهم مباحث جلسه شماره ۵۰ شورای شهر تبریز گزارش می دهد؛ نائب رئیس شورای شهر تبریز: رفتار ناشایست با دستفروش خلاف کرامت انسانی‌ بود

شورای شهر تبریز مجوز افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی های تبریز برای سال آینده را صادر نمود

 ? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

پنجاهمین جلسه رسمی و هفتگی شورای شهر تبریز به ریاست رسول برگی و با حضور شهردار و اعضای شورای شهر در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

نکته جالب توجه جلسه این هفته شورای شهر تبریز، اظهارات فریدون بابایی‌اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز بود که مدیرعامل اسبق شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی را شایسته تقدیر دانست.

وی افزود: ایمانلو در ۷ سال گذشته یکی از بهترین مدیران شهر تبریز بود و شبانه‌روز در خدمت شهر و استان بود به طوری که در دوران ایشان پوشش فاضلاب در تبریز دو برابر شد و بخش اعظم این ‌فاضلاب در مناطق محروم و حاشیه‌نشین صورت گرفت.

بابایی اقدم پیشنهاد کرد در جلسه بعدی شورا از مهندس ایمانلو دعوت به عمل آمده و در صحن شورای شهر از زحمات و خدمات ایشان تجلیل به عمل آید!

▪️فرهنگسراها باید به آموزش خانواده‌ها بیشتر وقت بگذارند!

رئیس شورای ششم شهر تبریز با اشاره به اینکه با فروشندگان مواد محترقه باید برخورد جدی صورت گیرد گفت: فرهنگسراها نیز باید به آموزش خانواده‌ها بیشتر وقت بگذارند!

حجت الاسلام رسول برگی علت حادثه اخیر محله یوسف‌آباد را انفجاد مواد محترقه دانست و افزود: چند نفر باید خانه خراب شوند، چند خانواده باید به سوگ فرزندان‌شان بنشینند و چند زندگی باید متلاشی شود تا به خودمان بیاییم؟

وی‌ با طرح این سوالات که مشکل از کجاست؟ از بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی خانواده‌هاست یا نقص قوانین اضافه کرد: سه جوان از یک خانواده در یک لحظه فوت می‌کنند و شنیدن این خبر هم آدمی را به هم می‌ریزد!

برگی تاکید کرد: انتظار داریم نیروی انتطامی و دادستان محترم به صورت جدی وارد موضوع شده و با فروشندگان مواد محترقه و مواد اولیه ساخت مواد محترقه برخورد کنند.

رئیس شورای تبریز با اشاره به اینکه فرهنگسراها به آموزش خانواده‌ها، وقت بیشتری اختصاص دهند گفته است‌ باید له خانواده‌ها آموزش بدهیم. لذ اباید بدانند این قبیل کارها، در اولین گام به خودشان آسیب می‌زنند!

▪️همکاران شهرداری تبریز چنین رفتارهایی با دستفروشان را تایید نمی‌کنند!

رفتار غیرانسانی برخی از نیروهای شهرداری با شهروندان نیز علاوه بر اینکه چهره شهرداری را مخدوش کرد به مبحث اصلی جلسه شورا نیز تبدیل گردید.

نائب رئیس شورای شهر تبریز گفت: ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر برخورد غیراخلاقی یکی از نیروهای شهرداری با یک شهروند معلول دستفروش منتشر شد که خلاف موازین اسلامی بود.

احمدی افزود: این رفتار باعث لکه‌دار شدن کرامت انسانی، جریحه دار شدن احساسات مردم و مخدوش شدن چهره شهرداری و نیروهای خدوم شهرداری گردید.

وی اضافه کرد: در کنار برخورد جدی و سریع با عوامل این رفتار ناپسند، دلایل بروز این قبیل رفتارها بایستی ریشه‌ یابی شود تا شاهد تکرار این قبیل رفتارهای زشت و غیرانسانی نباشیم.

احمدی با اشاره به اینکه در گزینش و آموزش باید تجدیدنظر شود تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم یادآور شد: همکاران ما در شهرداری چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کنند!

▪️انتصاب بستگان اعضای شورا در عنوان مدیریتی شهرداری باید به اطلاع شورا برسد

در ادامه جلسه این هفته، آیین‌نامه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تبریز مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

در ماده ۹ این آیین نامه آمده است: کسانی که عضو هیئت مدیره واحدهای تابعه شهرداری تبریز و شرکت‌های انحصاری هستند به هیچوجه حق دریافت مبلغی از این عضویت ندارند که این ماده با موافقت اعضای شورای شهر تصویب گردید.

ماده ۱۰ این آیین نامه نیز تاکید می کند شهرداری موظف است ظرف ۶ ماه از ابلاغ این مصوبه، مشخصات کامل مدیران شامل حقوق و مزایا را در سامانه منتشر کرده و بروزرسانی کنند.

علی نوای باغبان نیز در این لحظه گفت: بهتر است این اطلاعات را در خصوص تمام کارکنان شهرداری تبریز منتشر کنیم.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: منظورمان از مدیر، کدام مدیران است؟ همچنین در کدام شهر ایران این اتفاق قبلاً رخ داده است؟

روح الله رشیدی نیز با اشاره به اینکه در قانون منظور از مدیران، کسانی است که توسط شهردار منصوب شده‌اند اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران چنین کاری را انجام داده است!

حجت الاسلام زعفرانچیلر با اشاره به اینکه وقتی اطلاعات تمام کارکنان منتشر شود شکاف پرداختی بین مدیر و کارمند مشخص می‌شود گفت: اگر فقط اطلاعات مربوط به مدیران را منتشر کنیم این شکاف مشخص نمی‌شود!

بدین ترتیب، ماده ۱۰ نیز با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

بند ۱۱ آیین نامه نیز تاکید دارد که انتصاب بستگان اعضای شورای شهر تبریز در عنوان مدیریتی در شهرداری تبریز و شرکت‌های تابعه باید به اطلاع شورا برسد که این بند نیز با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

ماده ۱۳ نیز مضمونی دارد که در صورتی‌ که مدیران تا دو سال پس از پایان خدمت در شرکت‌ های تجاری یا غیرتجاری در جایگاه مدیریت یا هیئت مدیره باشند یا صاحب بیش از ۵ درصد سهام باشد شهرداری اجازه ثبت قرارداد ندارد.

شهرام دبیری در این خصوص گفت: چرا باید کسی که خودش بازنشسته شده و عضو شرکت دیگری است را به دلیل سابقه در شهرداری از همکاری محروم کنیم؟!

اما این ماده نیز با رای موافق ۵ عضو شورا و مخالفت ۸ عضو شورا به تصویب نرسید!

▪️مدیران از کارهای نمایشی و افتتاح‌های آخر سال اجتناب کنند!

یک عضو شورای ششم شهر تبریز با اشاره به اینکه تنها روایتی که می‌تواند انقلاب را پیش ببرد روایت بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری است گفت: اصلی‌ترین مسئله شهرداری، اقتصاد شهری است اگر امروز بودجه شهرداری نسبت به شهرهای همتراز کاهش یافته باید به گذشته برگردیم.

احد صادقی مقبره، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش درآمدهای پایدار را از اولویت ها دانست و گفت: سیستم حسابرسی شهرداری‌ها نیاز به اصلاح دارد لذا باید سیستم‌ها آنلاین به حوزه‌های عملکردی متصل شوند.

وی با اشاره به اینکه در سامانه، عملکرد مدیران در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد اضافه کرد: مدیریت شهری امروز که روزهای بیماری خود را طی می‌کند و هزینه‌های آن از جیب مردم تامین می‌شود کارتخوان دیگر سازمان‌ها نباشد!

صادقی تاکید کرد: امیدواریم دیگر شاهد کارهای نمایشی و افتتاح‌های سال آخر که مدیران بعدی را با مشکل مواحه می‌کند و بودجه را به هدر می‌دهد، نباشیم!

وی اظهار کرد: شهرداری تبریز، پروژه‌های قابل لمس برای شهروندان مانند آسفالت ریزی محلات و معابر و احداث پارک‌های محله‌ای را در اولویت قرار دهد.

▪️افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی‌های تبریز نسبت به سال جاری تصویب شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز  با اشاره به اینکه شهرداری لایحه‌ای مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی نرخ تاکسی‌ها برای سال ۱۴۰۱ در تبریز را ارایه کرده است گفت: بخشی از افزایش‌ها، تابع تورم و افزایش هزینه‌هاست.

علیرضا نوای باغبان افزود: پیشنهاد شهرداری در کمیسیون، بررسی و این افزایش قیمت منطقی ارزیابی گردید، البته برای افزایش بیش از این هم، جا بود اما طرف دیگر بحث شهروندان هستند باید توان آنها هم لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز نیز گفت: هم اکنون ۳۹۰ مسیر تاکسی در تبریز وجود دارد که علاوه بر دو نوع دیگر نرخ ساعتی و نرخ‌ بر اساس کیلومتر است.

به گفته وی، وزارت کشور ۲۶ آیتم برای محاسبه هزینه تاکسی‌ها اعلام کرده که تاکسیرانی تبریز در ارزیابی اخیر خود که آذرماه انجام گرفت ۱۰ آیتم را لحاظ کرده و هزینه‌های نگهداری یک تاکسی را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزیابی نموده است.

یک عضو هیئت رئیسه شورای شهر تبریز در این لحظه گفت: در دو هفته اخیر شاهد افزایش قیمت تاکسی‌ها هستیم که این افزایش ظاهراً تصمیم سازمان نیست!

احمدی افزود: درست است که رانندگان تاکسی زحمت می‌کشند اما پرداخت کننده هم شهروندان هستند لذا تاکسیرانی از افزایش خودسرانه قیمت‌ها جلوگیری کنند چرا که این امر، موجب بروز اختلاف بین مسافر و راننده می‌شود.

روح‌الله رشیدی دیگر عصو شورای شهر تبریز نیز گفت: یکسری تعارضات هست که یکی از آنها ایستگاه‌های تاکسی بوده و مورد دیگر هم، پرداخت نقدی کرایه تاکسی‌ هاست.

وی افزود: پوشش مسیرها مورد دیگر است به طوری که در برخی از مسیرها تاکسی وجود ندارد و در برخی‌ از مسیرها تاکسی‌های زیادی توقف می‌کنند.

در پایان این بخش از جلسه، اعضای شورای شهر با اکثریت آرا افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی‌های تبریز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری را تصویب کردند.

▪️عدم حمایت شهرداری از مدیران خود کاری غیراخلاقی است!

یکی از اعضای جوان شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه این یک کار غیراخلاقی است که ما دو مدیر را از دانشگاه آزاد به شهرداری تبریز آورده و آنها را به حال خود رها کنیم گفت: متاسفانه اینکه از این دو مدیر حمایتی نکنیم و آنها را به حال خود رها کنیم کم کاری شهرداری است!

روح الله دهقان نژاد افزود: بر اساس اظهارات دکتر جوانپور، از طرف دانشگاه آزاد هیچگونه مشکلی در رابطه با ماموریت آقایان جوانعلی‌آذر و نواداد وجود ندارد.

حجت الاسلام رسول برگی نیز در این لحظه گفت: شهردار تبریز در پاسخ نامه ای که در این خصوص نوشتم اعلام کرده اند که آقای جوانعلی آذر خودشان باید این مسئله را حل کنند.

وی اضافه کرد: خانم غفوری هم سوالات کتبی را مطرح کرده‌اند که باید شهردار تبریز روز چهارشنبه به آن پاسخ دهند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.