هم اکنون نیازمند یاری سرمایه گذاران هستیم

“عصرآزادی” از ضرورت ارتقای میزان تولید در آذربایجان شرقی با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

دولت سیزدهم اصلی ترین اولویت خود را در مقطع کنونی بر روی تحقق رشد اقتصادی متمرکز کرده و بر این اساس لازم است تمام منابع و ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در جهت توسعه صادرات، ارتقای بهره‌ وری، جذب سرمایه‎گذاری و در نهایت دستیابی به رشد اقتصادی مورد انتظار ساماندهی شود.

دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی تکلیف برنامه ششم توسعه بود که عملکرد اقتصادی کشور نشان می‌دهد این میزان رشد تحقق نیافته است لذا با تکمیل زنجیره‌ ارزش و تامین این صنایع می‌توان زمینه‌ توانمندسازی و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی استان را ارتقاء بخشید.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم اخیراً اعلام کرده که در سه ماهه گذشته ۶۳ کارخانه و ۸ معدن راکد به چرخه فعالیت بازگشته و میزان صدور مجوزها برای واحدهای جدید نیز ۳ برابر افزایش یافته است!

▪️دعوت از سرمایه گذاران آذربایجانی مقیم خارج موجب رونق تولید می شود

 

آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت استراتژیک خود یکی از مناطق حساس و مهم کشورمان است.

با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر جاده ابریشم و ترانزیت کالا از شرق آسیا به اروپا پتانسیل بسیار بالایی برای به وجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین المللی را دارا می باشد که این امر تنها با سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی و اقتصادی این منطقه مُیسر می گردد.

به نظر می رسد جذب سرمایه های داخلی و خارجی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه های مهم عمرانی، صنعتی و گردشگری آذربایجان شرقی یکی از راهکارهای ضروری برای توسعه استان و شهر تبریز است.

واقعیت این است که نبود رویه واحد و رویکرد حمایتی مسئولان دولتی از جذب سرمایه، عدم حمایت حقیقی بانک های عامل از سرمایه گذارها و عدم تسهیل ساز و کارهای اداری و مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از جمله موانع اصلی سرمایه گذاری در سطح استان بوده است.

دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی آذربایجانی مقیم پایتخت و سایر شهرها و حتی تورک های ساکن خارج از کشور برای آوردن سرمایه های خود به وطن اصلی شان می تواند راهکار موثری برای رونق بخشیدن به سرمایه گذاری در بخش های مختلف باشد؛ امری که متاسفانه طی سالهای گذشته از این ظرفیت غفلت شده و اکنون از مدیران استانی دولت سیزدهم انتظار می رود نسبت به جذب این سرمایه ها اقدام نمایند!

یکی از راه های جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران، ایجاد فضای امن و ارتقای اعتماد سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی می باشد، به همین منظور سه عامل عملکرد دولت، اطلاع رسانی و پاسخگویی به سرمایه گذاران به عنوان عواملی که می توانند بر اعتماد سرمایه گذاران موثر باشد تاکید می شود.

▪️بخش عمده ای از صادرات سالانه آذربایجان شرقی مربوط به بخش تولید است

یک فعال اجتماعی گفت: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان نخست کشور از نظر قدمت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی مادر مانند تراکتورسازی، مس سونگون، ماشین سازی، ایدم، پیستون سازی، بلبرینگ سازی، لیفتراک سازی، پمپیران، چرخشگر، موتورسازان، ریخته گری، ظرفیت های کم مانندی برای کمک به اشتغال زایی و افزایش ثروت دارد که تحقق آن نیازمند حمایت اصولی و منطقی از بخش تولید و صنعت این خطه است.

طاهر خیری ادامه داد: اهمیت توجه به بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی زمانی مشخص می شود که بدانیم بخش عمده ای از صادرات سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلاری استان مربوط به آن است و سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی به بیش از ۳۰ درصد می رسد.

وی افزود: حال، استاندار آذربایجان شرقی و تیم مدیریتی اقتصادی وی با درک اهمیت بخش تولید و صنعت به عنوان پیشران توسعه همه جانبه استان، بر آن شده اند تا با تشکیل گروه های عارضه یابی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ برای رفع یا حداقل کاهش مشکلات آنها اقدام کنند.

خیری اضافه کرد: در این راستا نماینده دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی و معاون اقتصادی وی در هفته های اخیر با حضور میدانی در بیش از ۱۰ واحد بزرگ صنعتی  و تولیدی و درک ملموس تر و عینی تر مشکلات آنها، برای رفع آن در چارچوب های قانونی تعریف شده اقدام کرده اند.

وی تاکید کرد: بدیهی است که فرآیند حمایت از تولید و رفع موانع آن به عنوان شعار سال، روال طبیعی خود را طی می کند به گونه ای که تنها در نیمه نخست امسال ۱۲۱ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند.

▪️میزان صادرات آذربایجان شرقی در ۸ ماهه گذشته یک میلیارد دلار است

حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در سطح آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند و تعداد ۶۸۰ فقره جواز تأسیس نیز اخیراً صادر شده است که در مجموع حدود ۴۸۰۰ واحد فعال صنعتی در استان با اشتغال زایی ۱۳۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند.

برای توسعه بخش صنعت، تعداد ۱۱۰ واحد راکد و نیمه فعال صنعتی استان را که ۲۲ واحد از اینها در خارج از شهرک‌ ها و ۸۸ واحد نیز داخل شهرک‌ها مستقل شده‌اند، به چرخه‌ تولید بازگردانده شوند.

این در حالی است که به‌ زودی یکی از شرکت‌های مستقر در آذربایجان شرقی تولید کامیونت و کامیون را در داخل استان شروع می‌کند.

در این مدت میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است لذا ظرفیت ذخایر معادن استان ۸.۷ میلیارد تُن و رتبه‌ اول ذخایر معدنی متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

از حدود ۷۰ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور ۵۲ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد که راه‌ اندازی معدن نفلین سینیت با ۵.۲ میلیارد تن ذخیره معدنی و کارخانه کاتد مس از جمله مگاپروژه های بخش معدن استان می باشد.

حمایت از سرمایه و سرمایه گذاران باید رویکرد اساسی مسئولان استان باشد زیرا تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و رونق بخشیدن به تولید و صنایع تولیدی سرمایه گذاری است. نقش سرمایه گذاری در توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال بر کسی پوشیده نیست، لذا با توجه به این مسئله دغدغه مسئولان باید هموار کردن سرمایه ها و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این منطقه باشد.

برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاری در استان باید همه موانع پیش رو از جمله بوروکراسی های زائد اداری حذف و پروسه جذب سرمایه گذار نیز کوتاه شود که البته اعطای مشوق های جذاب به سرمایه گذاران، می تواند انگیزه آنان را برای آوردن سرمایه هایشان به داخل استان ارتقا دهد.

▪️استفاده از ظرفیت منطقه قفقاز برای فعالیت‌های اقتصادی یک باید است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز گفت: جذب سرمایه‌گذار مهم ترین و اصلی‌ترین مطالبه مردم و نمایندگان مجلس از استاندار جدید آذربایجان‌شرقی است.

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه جایگاه ژئوپلیتیک آذربایجان‌ شرقی در مرزهای شمال‌غربی کشور بسیار حائز اهمیت است افزود: بهره‌گیری حداکثری از چنین موقعیتی نیازمند ارتباط‌ گیری مؤثر با کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت منطقه قفقاز برای فعالیت‌ های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: بهره‌گیری حداکثری از چنین موقعیتی نیازمند ارتباط‌ گیری مؤثر با کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت منطقه قفقاز برای فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

متفکر آزاد اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ژئوپلیتیک و منابع متعدد آذربایجان‌ شرقی در حوزه‌های مختلف، جذب سرمایه‌ گذاری‌ های داخلی و خارجی متناسب با این ظرفیت‌ها جزو اولویت‌هایی است که باید مد نظر استاندار قرار گرفته و منجر به توسعه استان شود.

وی یادآور شد: توسعه همه‌ جانبه آذربایجان شرقی به ویژه در بخش اقتصادی و جذب سرمایه‌ گذار با توجه به ظرفیت‌ها و شأن استان باید جزو اولویت‌های اصلی مجموعه استانداری در دوره جدید باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: آذربایجان‌ شرقی به لحاظ منابع و زیرساخت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، صنعتی، معدنی دارای جایگاه خاصی است که می‌طلبد از سوی مجموعه استانداری برای بهره‌گیری هر چه بهینه‌تر از این بسترها برنامه‌ریزی مدون و پیگیری جهت حصول به نتیجه صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.