از واگذاری اولین خط تلفن ایران درتبریز ۱۲۰ سال پیش تا کیفیت خدمات مخابراتی در ۱۴۰۰

عصرآزادی آنلاین/ ✍?محمد فرج‌پور باسمنجی

•در عصر ارتباطات، عقب ماندگی مخابرات آذربایجان شرقی را مرتفع سازید!؟

در عصر ارتباطات و شاهراه های اطلاعاتی ،مخابرات آذربایجان شرقی لاک پشتی عمل می کند. از تاریخ اختراع تلفن توسط گراهام‌بل حدود ۱۴۶ سال می‌گذرد و در ایران نیز نخستین بار ، دستگاه دولتی ،اولین امتیاز تلفن در بین شهر های ایران را به تبریز واگذار کرد. در تاریخ تاسیس تلفن‌خانه ایران می‌خوانیم؛ در ذیحجّه 1319 هجری قمری ،اولین امتیاز تلفن در تبریز به مدت 50 سال به شرکتی خصوصی واگذار شد تا برای راه‌اندازی تلفن به شعاع 24 کیلومتر اقدام کند. ولی با انحلال شرکت سیدمرتضی مرتضوی (یکی از شرکا) با ضبط اموال شرکت بابت مطالبات خود اداره آن را شخصاً به عهده گرفت و پس از فوت او موْسسه تلفن تبریز و حومه به شرکت سهامی بدل شد.

با این حال اولین تلفن، همزمان با تهران در بین شهرهای ایران، در تبریز راه افتاد و باید مخابرات این شهر کهن و تاریخی با توجه به پیشینه و سابقه رتبه اول و ممتاز کشوری باشد ولی متاسفانه وضعیت خدمات مخابراتی آذربایجان شرقی نسبت به استان های درجه ی یک کشوری عقب مانده و این اعترافیست که برخی کارشناسان حوزه‌ی ارتباطات به آن اذعان میکنند .خدمات اینترنت استان به کندی پیش میرود و نارضایتی اکثر شهروندان را به دنبال دارد و قطع و وصل مکرر آن در این عصر کرونایی و آنلاین شدن آموزش های مجازی، خانواده ها را کلافه کرده است.

خدمات تلفن همراه آن در برخی نقاط استان با مشکل مواجه شده و به اصطلاح عامه آنتن خط نمی دهد. علاوه بر آن ،تکریم ارباب رجوع چندان در واحد های مخابراتی استان صورت نمی‌گیرد .کافیست به ۱۱۸ زنگ بزنی دو ببینید که حتی در برداشتن گوشی بدون سلام اگر دوشماره را همزمان بخواهید قطع می‌کنند و یا به یکی جواب میدهند و حتی بانک اطلاعاتی آن ها کامل نیست.

اخیرا وقتی به ۱۱۸ زنگ می‌زنند، گوینده به صورت اتوماتیک اعلام می‌کند اگر تلفن های ضروری را نیاز دارید عدد ۱ و اگر میخواهید به پاسخ‌گو متصل شوید، عدد ۲ را بگیرید که موجب اتلاف وقت و هزینه و سردرگمی مخاطبان می‌شود.

نویسنده این سطور برای گرفتن تلفن دانشگاه هنر اسلامی چند بار به ۱۱۸ زنگ زدم و شماره هایی که میدادند همه اشتباهی بود از سوی دیگر خدمات امور مشترکین آن تعریف خاصی ندارد ، مردم وقتی به قطعی تلفن ثابت زنگ می‌زنند، روزها طول میکشد تا نتیجه بگیرند و خرابی تلفن هم تعریف چندانی ندارد و متاسفانه بدون اطلاع با کمترین بدهی تلفن، آن را یکطرفه کرده یا قطع میکنند و حتی بدهی کمتر از ۱۰ هزارتومان را به جمع آوری آن ربط می‌دهند. بدون اجازه ی صاحب امتیاز تلفن ، اینترنت را برای فردی دیگر فعال میکنند و بدون اطلاع مشترکین به بهانه‌ی طلب نچندان قابل توجه ، خط دیگری را که بدهی دارد، تمام تلفن های موجود به نام مشترک را قطع می‌کنند. وقتی به موبایل فردی زنگ میزنند درحالی که در صفحه‌ی گوشی مشخص است ، فورا پیامکی به گوشی همراه ارسال میشود که شما یک تماس بی پاسخ دارید و برای آن مبلغی کسر میکنند؛ درحالی که این کار بیهودایست و فقط برای مخابرات سود آور است. حتی بدون اطلاع مشترکین تلفن همراه، پیامک های تبلیغات گوناگونی دریافت میشود از کاشت مو تا داروهای ناتوان طبی و فهرست آلبوم های خوانندگان مجاز و غیر مجاز و….

در روزهای گذشته اگر به بخش های خبری شبکه استانی نگاه کنید مردم برای خرید خط تلفن ثابت، مشکلات زیادی دارند گزارش تلویزیون تبریز، شکوائیه صاحبان مغازههایی را در شهر بناب نشان میداد که از عدم واگذاری تلفن ثابت به مغازه هایشان اعتراض داشتند و میگفتند مخابرات بهانه می‌آورد که ظرفیت انشعاب جدید وجود ندارد و یا در همین دیوار به دیوار تبریز در روستای باغ یعقوب جاده خاوران، ۲۰ سال پیش تعداد محدودی تلفن ثابت واگذار کرده‌اند و اکنون با گسترش این روستا نیاز مبرم به تلفن ثابت برای استفاده از مودم خواسته‌ی اهالی بوده که علی رغم مشارکت مردمی به این خواسته روستاییان عمل نشده است . به نظر میرسد ارائه خدمات مخابراتی در آذربایجان شرقی با چالش های زیادی مواجه است؛ از یک طرف بدنه کارشناسی آن به دلیل بازنشستگی خالی شده و از سوی دیگر قدرت چانه زنی مدیران آن برای اخذ اعتبارات لازم و خرید و نصب تجهیزات‌ مطابق با تکنولوژی های به‌روز، بسیار کند بوده و اکثر مردم از ارائه خدمات مخابراتی در مقابل دریافت هزینه های گزاف گله‌مند اند و شایسته است در عصر ارتباطات و شکل گیری بزرگ راه های اطلاعاتی، نهادهای نظارتی ملی و محلی برای‌ تحقیق از این نابسامانی های موجود اقدام کنند و ضروریست تحقیقات مستند لازم را انجام دهند و علاوه بر آن نمایندگان استان نیز به رتبه ی نچندان قابل قبول مخابرات استان توجه لازم و کافی مبذول نمایند تا بخشی از این عقب ماندگی ها و خدمات ابتر و غیر کیفی موجود، سامان یابد و از مدیر جدید مخابرات استان نیز انتظار می‌رود، با بررسی های دقیق معضلات و نواقصات برای رفع مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی اقدام شایسته نماید و با چانه زنی با وزارتخانه متبوع خود، به خدمات رسانی کیفی و رفع نواقصات موجود سریعا اقدام نماید و خادمیت خود و کارکنان را در خدمت به مردم شریف استان نشان دهد.

جهت مزید اطلاع خوانندگان درباره عملکرد استانی مخابرات آذربایجان شرقی باید گفت: در پی ارزیابی معاونت‌های ستادی شرکت مخابرات ایران از مخابرات مناطق در سال ۹۹، مخابرات منطقه سمنان با امتیاز ۹۰،۷۶ موفق به کسب رتبه نخست کشوری در بین مخابرات مناطق در کشور شد.

این ارزیابی در پایان هر سال از سوی معاونت‌های شبکه، تجاری، مالی، امور مشتریان، توسعه سرمایه انسانی، راهبرد توسعه و کسب و کار، فناوری اطلاعات، تنظیم مقررات، پشتیبانی و زنجیره تأمین و ادارات کل ارتباطات و امور بین‌الملل، امور مجلس، بازرسی و نظارت و هماهنگی خدمات ارتباطات سیار و دفتر مدیرعامل، دفتر حقوقی، شرکت املاک و حسابرسی داخلی شرکت مخابرات ایران از مخابرات مناطق انجام می‌گیرد.

 در ارزیابی به‌عمل آمده در سال ۱۳۹۹ مخابرات مناطق سمنان، یزد و خراسان جنوبی، به ترتیب حائز رتبه‌های نخست تا سوم شدند و آذربایجان شرقی در رتبه های نه چندان خوب قرار گرفته است این در حالی است که ارزیابی درآمدی شرکت های مخابراتی استان ها نشان می‌دهد که در برخی از سال ها شرکت مخابرات آذربایجان شرقی بعد از تهران و اصفهان بیشترین درآمد و سود را واریز به خزانه کرده است در حالی که خدمات دهی آن با توضیحات نویسنده‌ی این سطور در حد و قواره‌ی استان مهمی چون آذربایجان شرقی نبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.