تبریز در شوک برکناری شهردار

“عصرآزادی” از اهم مباحث جالب جلسه استیضاح عباس رنجبر گزارش می دهد؛

✔️ شهردار برکنار شده تبریز می گوید مبارزه با فساد هزینه دارد که من دادم و برخی ها چون لیست هایشان پُست نگرفتند ساز مخالفت با من را کوک کردند!

 

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

عباس رنجبر، شهردار تبریز پس از ۱۷۰ روز از سمت خود برکنار گردید تا حرف و حدیث هایی که درباره علت این عمل شورای ششم شهر تبریز مطرح می گردد بر قوّت خود باقی بماند.

او‌ که با رای ۹ نفر از اعضای شورای ششم شهر تبریز انتخاب شده بود در یک جلسه فوق العاده و در کمترین زمان ممکن از سِمَت خود برکنار گردید اما فرمانداری تبریز اعلام کرد که استضیاح شهردار مورد بررسی هیات تطبیق قرار خواهد گرفت.

رنجبر به واسطه ۹ رای رسول برگی، یاسین بجانی، علی نوای باغبان، فریدون بابایی اقدم، پرویز هادی، روح الله دهقان نژاد، شهرام دبیری، سیدکاظم زعفرانچیلر و حکیمه غفوری از ساختمان شهرداری ابوریحان خداحافظی کرد.

او در بخشی از نطق دفاعی خود که دارای نکات جالب توجهی بود خطاب به حکیمه غفوری تنها عضو زن شورای ششم تبریز گفت: سفارش انتصاب داشتید و من انجام ندادم، صد رحمت به شورای سابق! اعضای سابق باز برای کسی درخواست پُست و سمت می کردند که سابقه استخدامی و مدیریتی داشت، شما برای کسی درخواست سمت کردید که تازه جذب شده است!

پس از پایان تایم استیضاح عباس رنجبر و با رای ۸ نفر از اعضای شورا، مهدی یوسفی به عنوان سرپرست شهرداری تبریز انتخاب گردید که در فعالیت در مناطق شهرداری را در کارنامه خود دارد تا به هر ترتیب تبریز فعلاً بدون شهردار نماند!

برکناری شهردار سابق تبریز در فضای مجازی و بین مردم بازتاب‌های منفی گسترده‌ای داشته و شهروندان تبریزی نسبت به این اقدام شورای ششم شهر انتقادات شدیدی دارند!

یکی دیگر از روزهای تاریخی و پرحاشیه شورای همیشه در حاشیه شهر تبریز برگزار شد و تو گویی که حاشیه در پوست و گوشت ادوار شورای شهر تبریز ریشه دوانده است!

چه آن زمان که دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا بر مَسند قدرت بودند و همواره دعوای جناح ها و دو دستگی بود چه اکنون که طیف انقلابی و اصولگرا بر مسند قدرت در شورا تکیه زده است.

گویا قرار نیست شورای شهر تبریز برای شهر تصمیم بگیرد و دعواهای شخصی و فردی همواره بر پارلمان شهر تبریز چتر باز کرده و به زودی هم قرار نیست چترش را ببندد تا آفتاب خدمت بر این شهر بتابد.

استیضاح کنندگان تلاش کردند تا بی کفایتی شهردار را به رخ بکشند در حالی که بعد از دفاعیات شهردار تبریز اکثریت حاضرین در جلسه، وی را تشویق کردند و جو حاکم بر تالار شورای شهر تبریز عادی نبود و نباید از کنار آن ساده گذشت!

بی شک این میدان برای اعضای جوان شورا میدان کسب تجربه است ولی بی تردید تلاش برای اَنگ زدن به دیگران و تلاش برای تطهیر خود چه از سوی موافقان و چه از سوی مخالفان قابل قبول نیست زیرا تبریز خادم می خواهد و مردم آن از سخنران و سخنور بیزار هستند.

طی هفته گذشته برخی جریان های مسموم در شهرداری تبریز دوباره جان گرفته و قطعاً در روزهای آینده با تغییرات مدیران شهرداری شاهد نقش آفرینی شان خواهیم بود و آن زمانی است که دوستان جوان شورایی باید به جای پیشقراول بودن برای حاشیه سازی، مسیر خدمت را در پیش گرفته و درک کنند در پشت پرده ها چه خبر بوده است؟! و شاید آن زمان ایش ایشدن گئچمیش اولا…!

شهردار [سابق] کلانشهر تبریز گفت: من از دهه ۷۰ و آغاز فعالیت هایم با فساد مبارزه کرده ام، با ۳۰ سال سابقه به میدان آمدم، در مقطعی که هنوز هیچ عملکردی نشان نداده بودم اما برخی بر علیه من پرونده سازی کردند و بلافاصله بعد از یک هفته اولین انتصاب پرونده سازی ها و سوال از بنده شروع شد!

عباس رنجبر با اشاره به اینکه به هیچ کدام از فرآیند های مطرح شده اعتراضی ندارم ادامه داد: اعتقاد دارم باید در هر صورت نتیجه بگیریم اما اگر بررسی عملکرد شهرداری منجر به استیضاحم شده است پرونده سازی ها در رابطه با چه چیزهایی بود؟!

وی افزود: ساعت یک بامداد مدیرعامل یک سازمان به من پیام داد باید شبانه ۳۰ میلیون تومان بابت جریانی هزینه پرداخت کنید گفتم نمی‌شود پول بیت المال است بنابراین فرآیند مبارزه با فساد بحث امروز نیست و باید تاوان پس داد و بنده آماده ام!

رنجبر اضافه کرد: رو راست بگوییم اعضای محترم شورا نباید به عزل و نصب ها دخالت کند و بعد از ۲۹ روز سوال طرح شود و بستر استیضاح آماده شود، خانم غفوری به من اعتراض می‌کرد که فلانی را به این سمت منصوب کن!

وی تاکید کرد: باید رُک می گفتند که فلانی از تو خوشمان نمی آید! همه می‌دانند که تبریز در نیمه دوم سال فصل کار نیست، از ۵۴۶ میلیارد تومان تنها ۲۴۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

رنجبر گفت: معتقدم باید با مردم رو راست باشیم و مسائل را درست به مردم انتقال دهیم به طوری که فرآیند پرونده حقوقی در ۴ ماه طی نمی‌شود چرا می خواهید مسایل را لجن مال کنید؟

وی با اشاره به برخی حرف هایی که در رابطه با ملاک انقلابی بودن مطرح می شود خطاب به دهقان نژاد اظهار کرد: شما گفتید پدرم انقلابی بود و نام مرا روح الله گذاشت، افترا زدید به من اما عذرخواهی نکردید، انقلابی بودن به نام نیست باید عملکرد هم نشان دهد، کسی که بر علیه ما حرف هایی می‌زند اما کسانی را فشار می‌آورد تا وارد شهرداری کنم که اگر آنها را به سازمان فرهنگی منصوب می کردم این حرف ها جمع می شد!

رنجبر در اظهاراتی جالب توجه افزود: در حوزه مدیریت پسماند یک مدیرعامل عوض کردیم هر روز ۱۰۰ میلیون تومان از هزینه های شهرداری کاهش یافت، این یعنی چه؟ قبلاً این پول ها چه می شد؟!

وی با اشاره به اینکه بانک شهر می‌خواهد پروژه های خود را به شهرداری بفروشد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم پول را در پنج سال آینده پرداخت کنیم باید دو هزار میلیارد تومان از جیب مردم تبریز به بانک شهر بدهیم، چرا باید این خسارت را قبول می‌کردم؟ این سرمایه‌گذاری نیست.

رنجبر با ذکر این نکته که در مباحث فرهنگی نا انصافی نکنید گفت: جام پرچم و چندین برنامه فرهنگی را برگزار کردیم، کدام یک از اعضای شورا آمدند؟ اگر انتظار دارید یک شبه کار کنم نه، نمی‌توانم، اما با برنامه می توانستیم اقدامات قابل توجهی را اجرایی نماییم.

وی در رابطه با شورا محوری گفت: اینکه می‌گویید شورا محور نیستم شما چرا این سیاست را اجرا نمی‌کنید؟ شما که داخل شهرداری نفر داشتید چرا کسی از شهرداری را به دفاتر خود نیاوردید؟ من مانع توسعه شهر نیستم حاضر هستم فدا شده و شهر را جلو ببرم، به خاطر همین، هفته گذشته گفتم که اگر می‌خواهید استیضاح کنید، خانم غفوری گفتند اگر زمان هم بدهیم باز وضعیت همین است!

رنجبر با ذکر این نکته که همیشه افتخار کرده ام که تبریزی هستم گفت: مقابله با فساد یک مبارزه است، من به عنوان خادم مردم تبریز برای اصلاح وضعیت شهرداری به عنوان بخشی از جامعه مبارزه را شروع کردم و نمی‌خواهم نام ببرم که چه کسانی از من چه خواستند، مقابل زیاده خواهی ها ایستادم!

رنجبر پس از دفاعیات خود در جمع اعضای شورا، صحن را ترک کرده و در بیرون از تالار به سوالات خبرنگاران رسانه های گروهی پاسخ داد.

او در اظهاراتی جالب توجه گفت: چهار عضو شورا به من اصرار داشتند که برخی افراد را در مَسند قرار دهم اما باقی اعضا فقط با انتصابات من مخالف بودند!

رنجبر با اشاره به اینکه برنامه استیضاح امروز (شنبه) نتیجه مبارزه با فساد بود افزود: در خصوص قرارگاه خاتم الانبیا اصلاً بحث فساد مطرح نبود بلکه موضوع آن کاهش هزینه بود به طوری که حتی مدیر مجموعه نیز این کاهش هزینه‌ها را قبول کرد!

شهردار برکنار شده تبریز با ذکر این نکته که مبارزه با فساد هزینه دارد که من دادم تاکید کرد: برخی ها چون لیست هایشان پُست نگرفتند ساز مخالفت با من را کوک کردند!

رنجبر روحیه خود را اهل استعفا کردن ندانست و اظهار کرد: ولی واقعیت این است که تداوم فعالیت با این چنین شورایی به صلاح نیست!

نامه استیضاح شهردار تبریز ۲۴ بهمن امسال با امضای ۹ نفر از اعضا توسط هیات رئیسه شورا اعلام وصول شد و بدون برگزاری جلسه پرسش از شهردار، بلافاصله جلسه استیضاح برگزار شد.

موافقان استیضاح عباس رنجبر دلایلی همچون عدم ارائه برنامه جامع راهبردی در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار شهری، عملکرد عمرانی بسیار ضغیف به‌ طوری که اکثر پروژه‌های مصوب بودجه راکد و متوقف بوده و هیچ تحرکی در پروژه‌های عمرانی مشاهده نمی‌شود، افزایش نارضایتی عمومی در ارتباط با خدمات شهری و محله‌ای مانند روشنایی، آسفالت اساسی و لکه‌گیری معابر و همچنین ترافیک شهری ناشی از پروژه‌های ناتمام، تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و تبلیغی و تحقق کمتر از ۱۰ درصدی بودجه مصوب فرهنگی اجتماعی، اُفت عملکردی و کاهش انگیزه خدمتی کارکنان شهرداری تبریز به دلیل عزل و نصب‌های گسترده و نامناسب مدیریتی و  شورامحور نبودن شهردار ، خودمحوری و یکجانبه‌گرایی در مدیریت شهری را از جمله دلایل اعلامی استیضاح شهردار تبریز اعلام کردند.

شایان ذکر است که به گفته فرماندار تبریز، استیضاح عباس رنجبر و انتخاب سرپرست شهرداری در هیئت تطبیق مصوبات شورای شهر بررسی خواهد شده و طبق مستندات رای داده می شود.

بهروز مهدوی افزود: اگر هیئت تطبیق این مصوبه را تایید نکند موضوع استیضاح شهردار تبریز به هیئت حل اختلاف ارجاع داده می شود.

عکسها: اختصاصی عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.