وکیل نباید در محدودیت باشد

گزارش “عصرآزادی” از آنچه که در دیدار رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با خبرنگاران گذشت؛

✔️کانون های وکلای دادگستری نظارت قوه قضاییه را می پذیرند اما دخالت و نقض استقلال کانونها را مخالف با حقوق مردم و قوانین کشور قلمداد می کنند!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

روز هفتم اسفندماه به نام “روز وکیل مدافع و سالروز استقلال کانون‌های وکلا” نامگذاری شده است که اهمیت جایگاه وکیل را نشان می دهد، اما مشکلات زیادی که در راه فعالیت این قشر وجود دارد همه ساله در هفته نخست اسفند ماه نُقل محافل می گردد بخصوص اینکه هر از چند گاهی، موضوع زیر سوال رفتن استقلال کانون های وکلا مطرح می شود که با نشستن پای درد دل مسئولان وکلا می توان به آنها پی برد!

▪️برخی نگرش های منفی جهت‌ دار کانون وکلا را عذاب می‌دهد!

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۱۸۰ وکیل پایه یک دادگستری آذربایجان شرقی پروانه خود را تمدید نکرده اند گفت: زیرا آنها توانایی پرداخت حدود دو میلیون تومان جهت تمدید پروانه را ندارند!

حسن پاشازاده در نشست خود با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگرش های منفی جهت‌ دار کانون وکلا را عذاب می‌دهد ادامه داد: ۳۵ درصد همکاران از وضعیت مناسبی برخوردار هستند اما متاسفانه برخی به علت کم لطفی ها نیازمند کمک به خصوص در زمینه تامین مسکن هستند.

وی در مراسم گرامیداشت هفته‌ ملی وکیل مدافع اظهار داشت: کانون وکلای دادگستری به صورت مجرب و مدرن در سال ۱۳۳۱ براساس لایحه‌ای که مرحوم محمد مصدق طبق تفویض اختیاری که از سوی مجلس شورای ملی وقت داشت، تصویب شد و بعد از آن وکیل دادگستری، وکالت قوه قضاییه و نهاد عدلیه جدا شدند لذا دادسرا، دادگاه‌های انتظامی و ادارات ذیربط تشکیل شده و کارآموز پذیرش و وکیل تربیت کردند.

وی افزود: سابقه کانون وکلا در ۷۰ سال گذشته درخشان بوده و استقلال کانون عامل اصلی این موفقیت بوده است البته با نظارت کاملاً موافقیم ولی با دخالت و نقض استقلال کانون وکلا مخالفیم زیرا دخالت را مخالف حقوق مردم می دانیم!

▪️آذربایجان شرقی همواره جزو سه کانون برتر کشور بوده است

پاشازاده اضافه کرد: اکنون دو هزار و ۴۰۰ وکیل دادگستری در تمام شهرهای آذربایجان شرقی فعال هستند و سالانه توسط سازمان سنجش آزمون کانون وکلا با سهمیه ۳۰ درصد ایثارگر برگزار می شود، لذا بر این اساس امسال نیز ۱۵۰ نفر برای عضویت در کانون وکلا پذیرفته می شوند که البته این تعداد در سال گذشته ۱۰۰ نفر بوده است!

وی یادآور شد: پس از ۱۸ ماه کارآموزی در کانون وکلا و زیرنظر وکیل سرپرست و کمیسیون کارآموزی، کارآموزان دوره می بینند و پس از گذراندن آزمون اختبار و آیین تحلیف پروانه وکالت به آنان اعطا می شود.

پاشازاده با اشاره به اینکه ۲۶ کانون وکلا در سطح کشور فعالیت دارند اظهار کرد: کانون وکلای آذربایجان شرقی همواره جزو سه کانون برتر کشور بوده است به طوری که حتی سطح علمی و نمرات میانگین آزمون کانون وکلای این استان بالاتر از سایر مناطق و حتی پایتخت بوده، بر این اساس سطح علمی بالاتری شرکت‌کنندگان و فارغ التحصیلان کانون وکلای استان برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: انجام امور حقوقی در جامعه باید به صورت تخصصی دنبال شود علت اصلی اطاله دادرسی، ضعف در همین مورد است یعنی اینکه بیشتر قراردادها، فعالیت های تجاری و اجتماعی جامعه بدون مشاوره و بدون حضور وکیل انجام می شود و مشکلات و تخلفاتی را ایجاد که موجب افزایش تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های کشور می‌شود.

▪️اگر برخی فشارهای حاشیه‌ای کاسته شود فعالیت تخصصی می کنیم

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی همچنین از ارائه مشاوره آنلاین و شبانه روزی توسط وکلای کانون وکلای آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این مشاوره هم در ساعات اداری و هم بعد از ساعات اداری به مردم داده می شود لذا افرادی که نیاز به مشاوره رایگان دارند می توانند در داخل استان با شماره تلفن ۳۵۵۴۲۳۱۳ تماس بگیرند.

پاشازاده یادآور شد: علاوه بر اینکه به شهروندان بی بضاعت مشاوره رایگان و وکالت مُعاضِدتی رایگان داده می شود کارآفرینان، نُخبگان و افراد خلاق نیز جزو افرادی هستند که به آنها خدمات رایگان ارائه می شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده کانون وکلای آذربایجان شرقی گفت: اگر از برخی فشارهای حاشیه‌ای کاسته شود قصد داریم وکالت به صورت تخصصی اجرایی کنیم و بر این اساس گواهی های تخصصی به وکلا داده می شود زیرا اکنون زمان رسیدگی به تمام انواع پرونده توسط وکیل منقضی شده است و کار وکالت نیز باید در حوزه‌های تخصصی دنبال شود.

پاشازاده ادامه داد: یکی از پارامترهای نظام قبولی کشور، عادلانه‌ و قانونی بودن نظام دادرسی آن است که دسترسی به وکیل مدافع مستقل، از پایه‌های نظام دادرسی است و نظام دادرسی عادلانه و منصفانه بدون وکیل مفهوم ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌ شرقی افزود: در آن زمان تعداد فارغ‌التحصیلان حقوق کم بود و کانون وکلا مستقیماً متقاضیان را پذیرش می‌کرد اما در سال ۱۳۷۶، قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصویب شد و متقاضیان طبق آزمونی که در نظر گرفته شده بود، پذیرش می‌شدند.

▪️نماینده مجلس ما می‌گوید به وکیل پروانه دهید تا به مرور یاد بگیرد!

 

پاشازاده یادآور شد: هر کارآموزی که وارد کانون می‌شود باید ۱۸ ماه آموزش ببیند و سپس وارد عمل شود، اما متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند که کانون، دفترچه‌ای نوشته و به وکیل می‌دهد متاسفانه حتی نماینده مجلس ما نیز می‌گوید پروانه بدهید و او به مرور یاد می‌گیرد اما این جفا بوده و حرف قرن ۲۱ نیست!

وی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان از هر دانشگاهی که مدرک دارند باید در آزمون استانداردی که سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌کند، شرکت کنند و بعد از پذیرش و گذراندن دوره‌ی کارآموزی پروانه به آنها تعلق گیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: کانون وکلا به‌ عنوان نهاد غیردولتی تنها مرکزی است که سهمیه‌ی ۳۰ درصدی را برای ایثارگران لحاظ کرده است و تمامی کارآموزان زیر نظر کمیسیون کارآموزی و وکیل سرپرست ۱۸ ماه آموزش می‌بینند بنابراین طبق قانون کیفیت که سال ۱۳۷۶ تصویب شد، کانون به مُر قانون کارآموز تربیت کرده و جذب می‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه به مشکلات نظام آموزش عالی هیچ توجهی نمی‌شود و نظام تربیت و آموزش رشته‌ی حقوق، تابع هیچ نظم و انظباطی نیست و ظرفیت جذب دانشجوی حقوق افزایش یافته است، بنابراین کیفیت اُفت می‌کند که نمی‌توان برای هر لیسانس حقوق پروانه‌ وکالت داد و زیان اصلی آن به مردم و دستگاه قضایی وارد می‌شود و مردم را نسبت به نهاد وکالت بدبین می‌کند!

▪️می‌خواهند کانون پرافتخار وکلا را به یک مرکز خاص ادغام کنند!

 

پاشازاده اضافه کرد: ایران هیچ هزینه‌ای برای کانون وکلا نمی‌کند و تماماً توسط خود وکلا و بزرگواران و پیشکسوتانی از این مجموعه هزینه‌ها تامین می‌شوند در حالی که دولت چندین برابر بودجه این کانون را خرج دیگر سازمان‌ها می‌کند!

وی متذکر شد: وقتی نهاد صنفی می‌تواند روی پای خود بایستد چرا باید در بودجه‌ کل کشور، بودجه‌ای را برای قوه قضاییه مشخص کنیم تا مرکز وکلای قوه قضاییه را تشکیل دهد، حتی متاسفانه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که می‌خواهند، کانون وکلا را بعد از ۷۰ سال پرافتخار به این مرکز ادغام کنند تا زیرنظر قوه قضاییه باشد!

رئیس کانون وکلای دادگستری استان بیان کرد: وکیل مدافع اگر در دادگاه و مقابل قاضی کوچکترین ترس و عبایی داشته باشد که بعد این از جلسه، پروانه‌ او باطل می‌شود و امثال این حرکتها، آنوقت دهان خود را بسته و به صورت ظاهری و مسخ شده وکالت را ارائه می‌کند؛ بنابراین با مشورت پیشکسوتان و اساتیدی که در این زمینه علم و تجربه دارند باید واقع بینانه بر مبنای عدد، رقم، آمار و نمودار تصمیم درستی اتخاذ نماییم.

وی تاکید کرد: باید وکیل خانواده در جامعه نهادینه گردد، قراردادی که وکیل می‌نویسد چندان زیاد نیست؛ به‌ عنوان نمونه افراد در قرارداد ازدواج، ۱۲ شرط را امضا می‌کنند اما به هیچکدام توجهی نمی‌کنند و وقتی کار آنها به دادگستری می‌رسد متوجه می‌شوند هیچ یک از این موارد را مطالعه نکرده‌ و با عجله پای آن را امضا نموده اند!

▪️دخالت بیجا و نقض استقلال کانون وکلا مخالف با حقوق مردم است!

 

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: باید در قراردادهای مهم خود از وکیل و مشاور کمک بخواهیم و نهاد وکالت را در بطن جامعه ببریم زیرا کانون وکلا با تمام توان و کمترین هزینه به دنبال خدمت به مردم است و اگر در ابتدای کار و به موقع به وکیل مراجعه کنیم هزینه‌ها زیاد نخواهند بود و دیگر به دادگستری نیاز نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: اخیراً قوه قضاییه خیز برداشته تا استقلال کانون وکلا را از بین ببرد، ما می‌پذیریم که آنها نظارت کنند اما دخالت و نقض استقلال کانون را مخالف با حقوق ملت و قوانین کشور می‌دانیم.

پاشازاده با تاکید بر اینکه تعداد پرونده‌های ورودی بسیار زیاد است و به همین دلیل با وجود مراکز زیاد، رسیدگی به پرونده‌ها بسیار طول می‌کشد گفت: افزایش آمار طلاق، ازدواج سفید، فرار نُخبگان و سایر موارد نشان می‌دهند که نکات حقوقی در جامعه رعایت نشده است لذا اگر وکیل را به‌ عنوان فرشته‌ عدالت در نظر بگیریم نهاد خانواده محکم‌تر شده، کارها درست پیش می رود و متخلف سریعاً به سزای عمل خود می‌رسد!

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در خاتمه یادآور شد: هیچ کشور توسعه یافته‌ای وجود ندارد که در آن وکیل جایی نداشته باشد و کانون وکلا با تمام قدرت، قدم در میدان گذاشته و با استفاده از تجربه‌ تمامی پیشکسوتان و با دارا بودن بالغ بر ۱۵ کمیسیون، خدمت‌رسانی می‌کند.

عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.