برخورد زننده و عجیب سرپرست فرمانداری رفسنجان با یک خبرنگار خبرساز شد؛ حمایت دولت سیزدهم از اصل مطالبه گری

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اخیراً فیلمی از یک جلسه خبرنگاران با سرپرست فرمانداری رفسنجان در فضای مجازی منتشر شد که او در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره طرح انتقال آب شهرستان با لحنی بسیار زننده و دور از جایگاه نماینده دولت می گوید: اگر تکرار کنی توی دهنت می‌زنم!

با انتشار این ویدئوی چند ثانیه ای، افکار عمومی استانهای مختلف با تقبیح این نوع لحن زننده و عجیب فرماندار شهرستان رفسنجان خواستار برخورد با وی شدند.

فعالان رسانه ای سراسر کشور نیز در محافل خبری خود با محکوم کردن طرز برخورد مقام ارشد سیاسی یک شهرستان با اصحاب رسانه پیگیر قضیه شده و از همکار خود حمایت نمودند.

▪️مکث اول

ماجرا از این قرار است که یک خبرنگار محلی اهل رفسنجان استان کرمان در نشست مطبوعاتی علی‌اکبر پورمحمدی سرپرست فرمانداری رفسنجان، از او در خصوص انتقال آب رودخانه این شهرستان به یکی از پروژه‌های بخش خصوصی سوال کرد که با پاسخ غیرمنتظره آقای فرماندار مواجه شد!

بر اساس فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده، این خبرنگار خطاب به پورمحمدی مدعی می‌شود که او به خاطر شُتری که در روز اول ورودش به فرمانداری برایش قربانی شده، از یک فرد معروف و اقدامش در انتقال آب رودخانه این شهرستان حمایت کرده است که فرماندار به او پاسخ می‌دهد: حواست جمع باشد اگر یکبار دیگر تکرار کنید در دهانت می‌زنم!

انتشار این کلیپ واکنشهای مختلفی را در پی داشته است به طوری که ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفته است که در دهان خبرنگار می‌زنید؟؟ قرار بود مردم ولی نعمت مسئولان باشند؛ خبرنگار هم صدای مردم است!

خانه مطبوعات استان کرمان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پیگیری‌های خود در خصوص رفتار فرماندار رفسنجان را تا رسیدن به نتیجه‌ قابل قبول ادامه خواهد داد.

▪️مکث دوم

یک روز پس از این برخورد عجیب، احمد وحیدی وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار کرمان دستور عزل علی اکبر پورمحمدی را صادر کرد.

در اطلاعیه وزارت کشور آمده است: گفتمان دولت مردمی و عدالت محور آیت الله سیدابراهیم رئیسی ایجاب می کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند.

در ادامه این بیانیه ذکر شده که انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از پیش با رویکرد حرفه‌ای خود به ویژه در طرح پرسش، مسئولان را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور یاری دهند.

علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – نیز در واکنش به رفتار فرماندار رفسنجان با خبرنگار این شهرستان گفت: دوران‌ بد‌زبانی با خبرنگاران‌ گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.

▪️مکث سوم

اگر به عمق این قضیه نگاه کنیم در می یابیم که پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان همواره با مخالفت کارشناسان و متخصصان همراه بوده است که در این جلسه نیز مطرح گردید.

متخصصان امر ایجاد نیاز آبی کاذب، هزینه‌ سنگین بهره برداری و نگهداری مسیر انتقال آب و ایجاد بحران‌های زیست محیطی در شهرها و مناطقی که در مسیر خط لوله انتقال آب قرار دارند را دلایل مخالفت با این پروژه‌ها عنوان می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که انتقال آب که در دنیا نیز تجارب موفقی نداشته است باید آخرین راهکار مقابله با بحران آبی باشد لذا ترمیم شبکه آب شهری، ترمیم قنات‌ها، محدود کردن کشاورزی و پلمب کردن چاه‌های غیرمجاز راهکارهایی است که برای مقابله با معضل کمبود آب استان کرمان مطرح شده است و خبرنگاران نیز به خاطر مردم درگیر این مسئله شده اند!

▪️مکث آخر

علاوه بر این، بی احترامی و اهانت در گذشته به خبرنگار توانمند استان بوشهر در حاشیه سفر یک مقام کشوری و امثال آن در آذربایجان شرقی و سایر مناطق موجب تأثر و تألم خاطر مردم و به ویژه اصحاب سخت‌کوش رسانه را به وجود آورده که موج همراهی و حمایت‌های مردمی از آنها نشان دهنده عمق ارتباط و تعهد اصحاب رسانه به موضوعات و رفع مصائب مردم است.

بی شک آنچه رخ داده، کوچک‌ترین خدشه‌ای در عزم و اراده فعالان عرصه رسانه و خادمان مردم ایجاد نخواهد کرد و مجاهدان عرصه اطلاع رسانی و روشنگری با تمام توان در میدان جهاد تبیین و مطالبه‌گری به وظیفه خود عمل خواهند کرد لذا باید مسئولان امر ضمن دلجویی از اصحاب رسانه موضوعات پیش آمده را تا مواجه برابر آئین‌نامه انضباطی با افراد خاطی در هر مقام دنبال نموده و تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از تکرار چنین رفتارهایی به‌ کار بگیرند.

اینگونه اتفاقات موضوع تازه‌ای نیست و بارها و بارها خبرنگاران رسانه‌های مختلف از سوی مسئولان استانی و یا همراهان مسئولان کشوری در شهر خودشان مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اند که اینگونه هتک حرمت به خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید با اتخاذ تدابیر قضایی و قانونی یک بار برای همیشه برچیده شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.