ورود سامانه بارشی از روز پنجشنبه به استان آذربایجان‌شرقی

 رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: سامانه بارشی جدیدی از پنجشنبه وارد آذربایجان‌شرقی می‌شود.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه تا روز یکشنبه هفته آینده به فعالیت خود در استان ادامه می دهد، افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی، فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بروز مه در استان می شود.

وی بیان داشت: با توجه به شدت بارش ها در مناطق گرمسیر استان، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و در مناطق سردسیر، اختلال تردد، لغزندگی و مه گرفتگی جاده ای و کاهش دید افقی به ویژه در راه های مرتفع و کوهستانی دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی از رانندگان خواست، برای تردد در جاده های استان به ویژه مناطق کوهستانی سرعت مطمئن را رعایت کرده و زنجیرچرخ و وسایل گرمایشی با خود به همراه داشته باشند.

امیدفر، توضیح داد: بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشاندهنده جوی پایدار تا اواخر فردا (پنجشنبه) در استان بوده و در برخی نواحی با مه یا غبار محلی همراه است.

وی اشاره کرد: با توجه به پایداری هوا تا اواخر روز پنجشنبه و افزایش غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان به ویژه تبریز ادامه خواهد داشت ولی با ورود سامانه جدید بارشی از میزان این آلاینده ها کاسته می شود.

امیدفر، اعلام کرد: از روز یکشنبه هفته آینده به تدریج جوی پایدار در استان حاکم می شود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.