جنگ بد است

“عصرآزادی” از مشکلات فرا روی اقتصاد در تهاجم روسیه به اوکراین گزارش می دهد؛

✔️ یک عضو اتاق بازرگانی ایران و اوکراین می گوید طی ۱۰ ماهه امسال تجارت خارجی ما با اوکراین ۲۵۷ هزار تُن معادل ۱۶۲ میلیون دلار بوده و نباید مناقشه با روسیه موجب کاهش این مهم گردد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

تهاجم گسترده نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین، همه تحولات جهانی از جمله مذاکرات ایران و غرب بر سر احیای برجام را تحت‌الشعاع قرار داد و پرسش‌های زیادی را در افکار عمومی دامن زد که سهم متغیر انرژی و امنیت غذایی در معادله بحران اوکراین چه می شود؟!

این روزها مردم می خواهند بدانند که پوتین از حمله به اوکراین چه هدفی را دنبال می‌کند؟ جایگاه اوکراین در ژئوپلیتیک جهانی کجاست؟ اوکراین چه اشتباهاتی کرد که کار به اینجا رسید؟ درس‌های بحران اوکراین برای کشورمان چیست؟ این بحران چه تاثیری بر سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در وین دارد؟!

▪️نقش اوکراین در تامین غلات جهان شرایط مبهمی را پیش‌ رو قرار داده است!

 

در پی تهاجم روسیه به اوکراین از هفته گذشته سازمان‌های بین‌المللی درباره چالش‌های جهانی این جنگ هشدار داده‌اند زیرا حمله روسیه به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ ترین منابع تامین‌کننده انرژی و مواد غذایی جهان و همچنین نقش مهم اوکراین در تامین غلات و برخی منابع غذایی دیگر شرایط مبهمی را پیش‌ روی بسیاری از کشورها قرار داده است!

بامداد اولین پنجشنبه اسفند ماه و پس از هفته ها گمانه‌­زنی، نیروهای روسیه به فرمان رئیس­‌جمهوری این کشور، به اوکراین حمله کردند و پوتین در تشریح دلایل این حمله، آن را بر اساس مادۀ ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای دفع تهدیدات ناشی از اوکراین و ناتو علیه روسیه اعلام کرد.

پرزیدنت روسیه سه روز پیش از آغاز حمله به اوکراین، با صدور یک فرمان استقلال دو استان شرقی لوهانسک و دونتسک از اوکراین را به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین طی اظهاراتی با انتقاد از بی‌ توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

او هشدار داد مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد و خواستار توقف نظامی‌ سازی اوکراین گردید.

رصد دقیق جنگ روسیه و اوکراین، گفتگو با طرف‌های درگیر و توجه به واقعیات موجود در عرصه بین‌الملل، سبب شده است تا کشورمان در موضعی مستقل، به دور از هیجان و مبتنی بر منافع ملی خود، از یک‌ سو جنگ را راه‌حل هیچ بحرانی نداند و از سوی دیگر ماجراجویی در مرزهای حساس را مُحرک بحران کنونی ارزیابی نماید.

▪️موضع ایران در قبال بحران اوکراین نه جنگ، نه سلطه، فقط صلح است!

 

همزمان با آغاز جنگ در اوکراین، وزارت امور خارجه کشورمان با دقت و حساسیت این بحران را مورد رصد قرار داده است به طوری که وزیر امورخارجه معتقد است بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما توسل به جنگ را راه‌ حل نمی‌دانیم گفت: برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌ حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است!

علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – هم در واکنش به رویدادهای اوکراین، اصول اساسی مواضع ایران در قبال بحران اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت: دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزآینده و تحریک‌ آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا قابل درک است لذا پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفتگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ ها ضروری است.

سعید خطیب­‌زاده – سخنگوی وزارت خارجه – هم گفت: ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در درگیری‌ های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.

با این اوصاف، واقعیت این است که ایران سال­‌هاست حضور و بلندپروازی­ آمریکا در منطقه را یکی از مهمترین دلایل بحران و آشوب در غرب آسیا می­‌داند و بر اساس همین دیدگاه هم، تکرار این حضور و ماجراجویی­‌ها در شرق اروپا را عامل بحران امروز روسیه و اوکراین می داند.

اعتماد به آمریکا در هر سطحی از روابط، در دکترین ایران با اما و اگرهای بسیاری روبرو است و آخرین تجربه رابطه ایران با آمریکا در پرونده هسته­‌ای و موضوع اقتصادی تحریم­‌ها نشان داده است که حتی در چنین سطحی هم نمی­‌توان به کاخ سفید اعتبار داد و اعتماد کرد.

در جنگ آغاز شده میان اوکراین و روسیه، ایران با حفظ موضع مستقل خود، از یک سو توسعه­‌ طلبی­‌های ناتو و آمریکا را در شرق اروپا به عنوان مُحرک آغاز جنگ ارزیابی می­‌کند و از سوی دیگر جنگ را راه­‌ حل هیچ بحرانی نمی­‌داند زیرا به عنوان کشوری که ۸ سال طعم زهرآلود جنگ تحمیلی را چشیده، بیش از هر کشور دیگر متوجه تبعات و نگران دغدغه­‌ مندی مردم است.

▪️بروز جنگ موجب اختلال سرمایه گذاری در بخش کشت فراسرزمینی شده است

 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و اوکراین در رابطه با تبادلات تجاری ایران و اوکراین گفت: به دلیل غنی بودن خاک اوکراین، ایران سرمایه گذاری مختلفی در بخش کشت فراسرزمینی در این کشور انجام داده است به نحوی که یکی از سیاست های ما، تولید محصولات کشاورزی از جمله غلات در این کشور است.

سیدرضا نورانی با بیان اینکه بروز جنگ در اوکراین باعث شده تا سرمایه گذاری ما در بخش کشت فراسرزمینی دچاراختلال شود افزود: امیدواریم این موضوع در اسرع وقت با پایان مناقشات برطرف گردد.

وی با اعلام اینکه تجارت دوجانبه ای با اوکراین داریم ادامه داد: در بخش صادرات، ما محصولات کشاورزی پوشاک و اقلام دیگری به این کشور صادر و از اوکراین برخی از محصولات از جمله غلات را وارد می نماییم.

نورانی با تاکید بر اینکه در ۱۰ ماهه امسال تبادلات تجاری ایران و اوکراین افزایش پیدا کرده است اضافه کرد: در سال ۹۹ واردات ما از اوکراین حدود ۱۹۸ هزار تن به ارزش ۵۶ میلیون دلار بود و این روند در ۱۰ ماهه امسال به ۱۷۴ هزار تن معادل ۱۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صادارت نیز در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو شده ایم به نحوی که در این مدت ۷۶ هزار تن به ارزش ۵۰ میلیون دلار صادرات به این کشور داشته ایم لذا اقلام صادراتی ما به این کشور شامل ماهی، پسته، انگور، شیلات، مواد غذایی و اقلام شیمیایی و معدنی می باشد.

این عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و اوکراین یادآور شد: در مجموع، طی ۱۰ ماهه امسال تجارت خارجی ما با کشور اوکراین ۲۵۷ هزار تن معادل ۱۶۲ میلیون دلار بوده است و نباید مناقشه با روسیه موجب کاهش این حجم از تجارت گردد.

▪️حمل هر نوع بار در شرایط ناامن روسیه و اوکراین صرفه اقتصادی ندارد!

 

یکی از مسئولان اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشورمان از احتمال ایجاد مشکل در واردات نهاده‌های دامی و غلات به ایران در پی حمله روسیه به اوکراین خبر داد.

کسری لشکری ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت و کُندی ارسال محموله‌های نهاده‌های دامی و غلات پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت: بسیاری از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در شرایط فعلی نمی‌توانند به قراردادهای خود عمل کنند و ارسال محموله‌ها به بعد از شرایط جنگی موکول خواهد شد.

وی ادامه داد: ذرّت مورد نیاز داخلی ما تاکنون از کشورهای برزیل، روسیه، اوکراین و رومانی تامین می‌شد، اما با توجه به جنگ میان دو کشور از چهار کشور و با توجه به این که در حال حاضر فصل برداشت ذرت در برزیل نیست، ایران بدون تردید با چالش و کمبود نهاده ذرت در ماه آینده مواجه خواهد شد.

لشکری افزود: جنگ بین روسیه و اوکراین، هزینه سوخت و حامل‌های انرژی و به‌ تبع آن هزینه حمل محموله از سوی کشتی‌ها را بالا می‌برد و حمل بار در این شرایط برای تجار صرفه اقتصادی ندارد!

وی همچنین از دشوارتر شدن شرایط ایران با توجه به تحریم بودن کشتیرانی و صنعت بیمه کشورمان خبر داد و اضافه کرد: تُجار ریسک صادرات به ایران را با توجه به اینکه بیمه امکان جبران خسارت آنها را ندارد در شرایط جنگی قبول نمی‌کنند، چرا که ممکن است محموله آنها مورد تهاجم طرف‌های جنگی قرار گرفته و سرمایه آنها از بین برود.

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور، منابع موجود را تامین‌ کننده نیاز تنها یک ماه آینده کشور اعلام کرد و یادآور شد: چند تُن نهاده در بنادر وجود دارد که به دلیل عدم تخصیص ارز، تاکنون ترخیص نشده‌اند!

لشکری تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی، ایران سالانه به واردات ۷ میلیون تُن ذرت دامی نیاز دارد که این نهاده در سال ۱۳۹۹ با وارداتی حدود ۸۶ درصد در بین سایر نهاده‌های دامی بیشترین حجم واردات را داشته است.

بدین ترتیب، پیچیدگی روابط روسیه با غرب و ناتو، بررسی دلایل آغاز این جنگ و نیز پیش­‌بینی تبعات آن را دشوار می­‌کند اما آنچه در این بحران از سوی دولت کشورمان پیگیری می­‌شود تثبیت حداکثری منافع ملی با تاکید بر دیپلماسی صلح است که باید در روند اقتصادی داخلی خللی وارد نکند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.