نیاز امروز جامعه دانشگاهی: تعامل علوم و فلسفه

مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز دومین ویژه نامه خود را به زبان فارسی درباره «تعامل علوم و فلسفه» منتشر کرد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، دکتر محمد اصغری، سردبیر مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز، ضمن اشاره به انتشار شماره نخست این ویژه نامه به زبان انگلیسی که در پاییز 1400 منتشر شد، درباره اهمیت این نوع ویژه نامه تأکید دارد که نیاز امروز جامعه دانشگاهی به دیالوگ علمی و در نتیجه تعامل علوم با یکدیگر بستر بسیار مناسبی برای حل بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه امروز بشری است.

دکتر اصغری در ادامه می افزاید: تمامی رشته ها یا علوم دانشگاهی همچون مرغان داستان سیمرغ عطار نیشاپوری هستند که به دنبال سیمرغ راستین هستند و این سیمرغ راستین به عنوان حقیقت تنها با همکاری و دیالوگ و تعامل با یکدیگر تحقق پذیر است. تک تک رشته های دانشگاهی در گروه های آموزشی و تک تک متخصصان و اساتید این رشته ها به منزله مرغان این داستان می توانند با بینش و تفکر فلسفی و توام با اندیشه کل نگرانه خود به تحقق این سیمرغ جامه عمل بپوشانند. به سخن دیگر، امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان، محققان و پژوهشگران با همکاری یکدیگر به صورت رشته های «بین رشته ای»(interdisciplinary ) برای رسیدن به اهداف بزرگ در قالب پروژه های پژوهشی کلان در جهت رفع مشکلات جامعه گرد هم می آیند و برای ساختن یک ایده یا تبدیل ایده به پدیده و در نهایت برای ساختن یک سیمرغ علمی و دانشگاهی همکاری می کنند. انتشار این دو ویژه نامه در راستای تحقق چنین امری صورت گرفته و این مجله با اتخاذ رویکرد بین رشته ای در قالب انتشار ویژه نامه های مختلف در شماره ها و سالهای آتی در مسیر تحقق این موضوع گام بر می دارد.

سردبیر مجله در ادامه می افزاید که استقبال نویسندگان از این مجله بطور کلی و از انتشار ویژه نامه های مختلف گسترده بوده و حتی گاهی برای کاستن از فشار کاری داوران و هیئت محترم تحریریه مجبور بودیم برای مدت دو ماه وقفه برای ارسال مقاله در نظر بگیریم. سردبیر افتخاری این ویژه نامه را دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعنی شریف بر عهده دارند. لازم به ذکر است که شماره 36 این مجله نیز ویژه نامه تعامل علوم و فلسفه بود که به زبان انگلیسی با مشارکت نویسندگان سرشناس از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در پاییز 1400 منتشر شد.
دکتر اصغری می گوید: انتشار ویژه های نامه تعامل علوم و فلسفه در دو شماره 36 و 37 مجله با همکاری دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت و ایشان لطف کردند سردبیر افتخاری این شماره ها را بر عهده گرفتند و در داوری مقالات و معرفی این ویژه نامه برای نویسندگان داخلی و خارجی سهم بسزایی داشتند که در اینجا لازم می دانم از زحمات ایشان تنهایت تشکر را داشته باشیم.
ایشان با اشاره به محتوای این شماره می افزایند که رابطه علوم مختلف و فلسفه امری است که هر استاد و دانشجویی با اندکی تعمق در حوزه تخصصی خود به آن پی می برد و سوالات برخاسته از این تعمق عمدتاً فلسفی بوده و تقریباً اکثر مقالات این شماره به انحای مختلفی پاسخی به این گونه سوالات هستند.
سردبیر مجله می گوید: در این شماره مقالات مختلفی درباره رابطه و تعامل علوم و فلسفه از رشته های مختلف دانشگاهی از دانشگاه های سراسر کشور منتشر شده است. موضوعات مختلف در این شماره حول رابطه علوم و فلسفه درباره موضوعات مختلف منتشر شده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احیاء توجّه فیزیکدانان به فلسفه در دهه‌های اخیر

نقش و اهمیت متافیزیک برای علم،

نسبیت عام و فلسفه

آیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟

رهیافت‌های فلسفی هایزنبرگ در شکل ‎گیری مکانیک کوانتومی با تعبیر کپنهاگی

نظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر می‌کشند؟

تأمل در سرشت پزشکی: ضرورت‌ها، رویکردها و چالش‌ها

تحلیل علّیت در برخی مباحث فلسفه زیست‌شناسی

ارزیابی انتقادی تقلیل‌گرایی در مدل‌های وحدت علم نیگل و اپنهایم-پاتنم

علم و سنت: به سمت یک جامعة علمی کثرت‌گرا

نئوداروینیسم؛ طبیعت‌گرایی در برابر شواهد تجربی

جایگاه نگرش الهیاتی و نظریۀ تکاملی در اندیشۀ جان دیویی

بررسی سرشت آگاهی در خلال تفسیرهای هایدگر از فوسیس و پسوخه و انتقادهای وی از علم‌گرایی

رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی

مطالعه و بررسی معناشناسی از منظر زبانشناسی با رویکرد فلسفی

مهارت تفکر انتقادی در ادبیات کودک

واکاوی مبانی هستی‎شناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن

گفتمان بصری پست مدرنیستی در آرای لیواتار با نگاهی به آثار دوشان

موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت

” صنعت فرهنگ” آدورنو و نسبت آن با موسیقی معاصر ایرانی

تلویزیون به مثابه شاعر، در بوته نقد افلاطونی

زیباشناسی گردشگری بر اساس نگرش کانت به طبیعت در نقد قوه حکم

آگاهی پدیداری، چالشی برای فیزیکالیسم
دکتر اصغری درباره جایگاه این مجله در رتبه بندی مجلات می گویند که این مجله تنها مجله فلسفی دو زبانه (انگلیسی و فارسی) ایران است که در جدیدترین رتبه بندی ISC بالاترین ضریب و چارک Q1 دارد و در رتبه بندی وزارت علوم نیز دارای درجه الف بوده و اخیراً نیز اقدام به نمایه شدن در پایگاه بین المللی  WOS و SCOPUS نموده که امید است با نمایه شدن در این دو پایگاه سهم جهانی بیشتری در اشاعه تفکر فلسفی ایفا نماید. این مجله هم اکنون در 27 پایگاه استنادی داخلی و خارجی از جمله DOAJ نمایه شده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.