“عصرآزادی” از وضعیت صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی و افق آن گزارش می دهد؛ دروازه صادرات از تبریز می گذرد

مدیرکل گمرک تبریز می گوید میزان درآمد وصولی گمرکات آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه سال جاری شش هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد دارد!

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مزایا و ظرفیت های آذربایجان شرقی برای تبدیل به دروازه صادراتی ایران فراوان است که برخورداری از ظرفیت های مناسب حمل و نقل هوایی، داشتن گمرکات کافی با زیرساخت های مناسب دارای استانداردهای بین المللی، وجود منطقه آزاد ارس، وجود کارخانه ها و واحدهای صنعتی، ظرفیت های معدنی، صنعتی، خودروسازی، صنایع غذایی و غیره از جمله آنهاست!
در ۱۰ ماهه امسال نیز حدود چهار هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان تسهیلات معادل ۳۶.۵ درصد به واحدهای صادراتی پرداخت شده است که خوشبختانه آذربایجان شرقی پس از واحدهای صادراتی استان های تهران و اصفهان بیشترین دریافتی تسهیلات را داشته است.

▪️صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در سال جاری ۴۲ درصد افزایش یافته است

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: صادرات از گمرکات استان امسال با حفظ روند رشد صادرات به یک هزار و ۲۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش یافته است به طوری که در این مدت، دو میلیون و ۲۵۵ هزار تن کالا بین گمرکات آذربایجان شرقی و کشورهای جهان مبادله شده است.
لیلی اورنگی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری یک میلیون و ۹۰۷ هزار تن کالا به ارزش یک هزار و ۲۳۹ میلیون دلار از سوی گمرکات آذربایجان شرقی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزش ۴۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرک تبریز تاکید کرد: مهمترین کشورهای مقصد صادراتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب ترکیه با ۵۶۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۶۸ میلیون دلار، عراق با ۴۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۹۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۶ میلیون دلار، افغانستان با ۹۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶۳ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۵۶ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار بودند.
اورنگی، مواد پلاستیکی، محصولات فولادی، میوه های خوراکی، فرآورده های غلات، مس و مصنوعات مسی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای و شیرینی و شکلات را از مهمترین اقلام صادراتی گمرکات آذربایجان شرقی در مدت مذکور قلمداد کرد.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به تسهیل و تسریع در روند ترخیص کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید افزود: عمده‌ ترین کشورهای طرف معامله واردات از گمرکات استان را ترکیه با ۲۵۶ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۹۷ میلیون دلار، آلمان با ۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰۲ میلیون دلار، چین با ۱۵ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۲ میلیون دلار و ژاپن با دو هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیون دلار می باشد.

▪️حاکمیت باید از نقش تصدی گری فاصله گرفته و به تسهیل گری بپردازد!

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی از افزایش ۳۲ درصدی صادرات در این استان در مدت سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به ۴۰ درصد برسد زیرا صنعت در آذربایجان شرقی، خودساخته و متکی به بخش خصوصی و دارای پیشینه درخشان است.
صابر پرنیان با اشاره به مشکلات بخش صنعت آذربایجان شرقی افزود: بحث تامین مالی و سرمایه در گردش از مهم ترین مشکلات صنعتگران در سال های اخیر است، لذا تامین منابع، موضوع بازاریابی و فروش، حفظ بازار و تجارت خارجی از دیگر دغدغه های جدی سرمایه گذاران در این بخش است.
وی با بیان اینکه صادرات آذربایجان شرقی به بیش از ۱۱۸ کشور جهان انجام می شود اضافه کرد: در تولید برخی محصولات افزایش چشمگیر داشتیم و تداوم تولید در گروی شناسایی بازار هدف خارجی است.
پرنیان یادآور شد: راهبرد سازمان، حمایت از تولید و سرمایه گذاری است و باید با رویکرد مانع زدایی و شناسایی بازارهای هدف، فعالیت های اقتصادی رو به جلویی شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: حاکمیت باید از نقش تصدی گری فاصله گرفته و به تسهیل گری بپردازد زیرا دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محور، سعی در تخصیص مناسب اعتبار برای پیشبرد اهداف اقتصادی دارد.
رئیس سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: در آذربایجان‌شرقی شورای عالی سرمایه گذاری شکل گرفته و به صورت مصمم جلسات کاری با هدف مانع زدایی از مشکلات پیش پای صنعتگران و تولید کننده ها تشکیل می شود.
پرنیان با بیان اینکه در حوزه معدن در رتبه چهارم واحدهای صنعتی قرار داریم تاکید کرد: سال آینده تلاش خواهیم کرد تا این وضعیت را یک رتبه ارتقا دهیم.
وی با اشاره به آغاز فعالیت سامانه ملی صدور مجوز در چند ماه آینده گفت: در سالیان گذشته یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور، روند پیچیده و طاقت‌ فرسای اخذ مجوزهای این حوزه بود که با آغاز فعالیت این سایت، گام مهمی در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار برداشته می شود.

▪️صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری بخش خصوصی آذربایجان شرقی است

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز هم در خصوص لزوم ورود جدی بخش خصوصی به مقوله صادرات گفت: بخش خصوصی باید به این باور برسد که صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری این بخش بوده و در این زمینه لازم است تا نسبت به متحد کردن صادر کنندگان، تدوین برنامه جامع صادراتی، عدم محدودیت مقاصد صادراتی به چند کشور و تلاش برای گسترش بازارها و ورود به بازارهای جدید اقدام شود.
سید یوسف حسینی افزود: در مقطع فعلی مشکلات عدیده ای در حوزه صادرات وجود دارد که به عنوان مثال، در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، کالای صادراتی با نرخ آزاد تامین می شود ولی در بازگشت ارز هم باید به قیمت سامانه نیما عرضه شده و هم هزینه ای غیر رسمی به واردکننده و استفاده کننده از ارز بازگشتی داده شود.
وی اضافه کرد: در بخشنامه ها و بسته سیاستی بازگشت ارز، استثنائاتی برای چنین مواردی در نرخ و شرایط بازگشت پیش بینی نشده که این موضوع را از طریق شورای گفتگو و بخش خصوصی آذربایجان شرقی و حتی تهران پیگیری خواهیم کرد.
حسینی در پایان اطهارات خود، افزایش بی رویه هزینه حمل کانتیتر در حمل دریایی از سوی شرکت کشتیرانی را مانعی در توسعه صادرات استانهای دور از پهنه های آبی همچون آذربایجان شرقی قلمداد نمود.

▪️دغدغه های صنعتگران آذربایجان شرقی در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود

در یک نگاه گذرا به آنچه که بر بخش اقتصادی استان می گذرد می توان دریافت که دغدغه های صنعتگران آذربایجان شرقی در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود زیرا تحریم های داخلی در کنار تحریم های خارجی موانع جدی پیش پای صنعتگران گذاشته و مجموعه ای از تشریفات و کاغذبازی های اداری دست و پاگیر مانع از فراغت بال فعالان این عرصه است.
آن طور که کارشناسان حوزه صنعت می گویند فرسودگی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی و صنایع نیز از دیگر مشکلات این حوزه است که کار تولید باکیفیت جهت صادرات را دوچندان می کند لذا برای خرید ماشین آلات خارجی با مشکل مواجه بوده و بانک ها و بخش های دولتی هم باید برای رفع این مشکل ‌همت کنند.
متخصصان بخش صنعت و تجارت آذربایجان شرقی معتقدند با توجه به پایین بودن قیمت تمام شده محصولات و اشباع بازار داخلی، باید با برنامه ریزی مناسب، به تسهیل مسیر صادرات کمک شود اما وقتی کار به مرحله اجرا می رسد از پیشرفت مراحل تولید محصولات درجه یک خبری نیست!
بدین ترتیب می توان گفت در بسیاری از کشورها از جمله همسایه غربی ما – ترکبه – مقوله صادرات، محور اصلی توسعه بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا باعث حضور آن کشور در بازارهای بین المللی می شود.
در حقیقت، تولیدات داخلی و صادرات آنها یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند لذا ضرورت و اهمیت حضور کالاهای ساخت کشور در بازارهای جهانی از مهمترین عوامل توسعه کشور است.
پس آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از معدود استانهای صنعتی کشور حرفی برای گفتن دارد و با دارا بودن بخش خصوصی فعال، می تواند در حوزه تجارت موفق عمل کرده و رتبه درخشان صادراتی سال های گذشته را بازیابد به شرطی که اندکی تسهیل گری به وجود آید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.