“عصرآزادی” در گفتگو با محسن نریمان از جایگاه اقتصادی و کشاورزی منطقه آزاد ارس گزارش می دهد؛ ارس سکوی صادرات است 

محسن نریمان می گوید برخلاف ادعای برخی ها منطقه آزاد ارس نه تنها فرودگاه واردات نیست بلکه وضعیت افرایش صادرات آن بسیار مطلوب شده است! 

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده 

 مناطق آزاد نقش بسیار مهم و کلیدی به ویژه در کشورهای در حال توسعه می توانند ایفا کنند به طوری که اگر جایگاه اصلی این مناطق لحاظ شود هر یک از مناطق آزاد با مزیت ها و ویژگی های خاص خود می توانند به عنوان پیشران و موتور محرکه اقتصاد کشور بوده و اقتصاد کشور را رو به جلو هدایت نمایند. 

منطقه آزاد ارس Aras Free Zone به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد کشور، به دلیل داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و اولویت دادن به توسعه کشاورزی در آن، در سال‌های گذشته به قطب اصلی گلخانه‌ ای کشور تبدیل شده است. 

سرمایه گذاری در بخش گلخانه ای منطقه آزاد ارس به عنوان مزیت نسبی آن در حوزه کشاورزی در ۷ سال اخیر به اندازه ای موفق بوده که محصولات کشاورزی آن امروز به طور مستقیم به روسیه، کشورهای همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می گردد.  

مدیرعامل منطقه آزاد تجاریصنعتی ارس معتقد است بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ناب اقتصادی منطقه آزاد ارس در قالب اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر بهینه‌سازی فرآیندهای کلان اقتصادی است و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی علاقه‌مند به کار و موفقیت باید در اولوبت باشند. 

▪️افق تجارت ارس در سال های آتی به تراز تجاری یک میلیارد دلار خواهد رسید 

 محسن نریمانبا اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و تحریم ها بر ورود و خروج کالاها از این منطقه آزاد تاثیر گذاشته است گفت: اما به دلیل پتانسیل بالایی که این منطقه برای صادرات و واردات و تعاملی که با کشورهای همسایه وجود دارد موفق شده ایم تراز تجاری ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۶ میلیون دلار برسد که این رقم در مقایسه با سال ۹۹ که ۲۷۷ میلیون دلار بود بیش از ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد! 

وی ادامه داد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ صادرات کالا از منطقه آزاد ارس به رقم ۶۱۵ میلیون دلار و واردات نیز به عدد ۹۹ میلیون دلار رسیده است که باز هم استعداد بالای صادراتی منطقه آزاد ارس را به اثبات می رساند. 

نریمان با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند مناطق آزاد، فرودگاه واردات است افزود: منطقه آزاد ارس نشان داده که بر خلاف این ادعاها، به سکوی صادرات تبدیل شده و وضعیت آن در رابطه با افرایش صادرات بسیار مطلوب شده است. 

وی اضافه کرد: طبق افق برنامه ریزی ها، تجارت ارس در سال های آتی به تراز تجاری یک میلیارد دلار هم خواهد رسید که اگر پاره‌ای از مشکلات کمرنگ و حتی مرتفع گردد این مهم به سرانجام خواهد رسید و طبیعی است که از این راه، زمینه اشتغال، کارآفرینی، رونق اقتصادی و افزایش درآمد سرانه مردم را به وجود خواهد آورد! 

نریمان از فعال بودن بخش های مختلف منطقه آزاد ارس در حوزه صادرات خبر داد و اظهار کرد: انواع خشکبار،، انواع کیسه های پلاستیکی و پروپیلنی، صیفی جات، انواع مصنوعات پلاستیکی، محصولات گلخانه‌ای، شمش فولادی، نخ پلی استر و تولیدات دیگر به کشورهای هدف شامل روسیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، افغانستان، قرقیزستان، ترکیه، آلمان و غیره ارسال می گردند. 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس یادآور شد: در تلاش هستیم تا شرکت‌های فعال صنعتی را افزایش دهیم که تعداد آنها در سال ۹۵ حدود ۱۲۶ شرکت بود و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۴۰ واحد افزایش یافته است، همچنین در کنار آنها شرکت های فعال کشاورزی هم مشغول تولید هستند که در سال ۹۵ حدود ۴۱ شرکت وجود داشت که امروزه به ۶۳ شرکت افزایش یافته است. 

▪️تعداد گردشگران منطقه آزاد ارس گاه از مرز ۱۰ میلیون نفر هم عبور می کند 

 وی با ذکر این نکته که منطقه آزاد ارس در بخش های خدماتی، عمرانی، انبارداری، واردات خودرو و تولیدی معدنی نیز رشد بسیار مناسبی را تجربه کرده است گفت: در مجموع، کُل شرکت های دارای پروانه بهره‌برداری منطقه به ۵۵۲ شرکت رسیده است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ در حال فعالیت هستند. 

نریمان خاطرنشان کرد: همواره شرکت‌هایی هم در حال احداث در منطقه هستند که در سال ۹۹ حدود ۱۷۰ واحد تولیدی در حال احداث بود و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ بخشی از آنها به بهره برداری رسیده و اکنون ۱۳۵ شرکت در حال راه اندازی جهت آغاز به کار هستند لذا از تعداد شرکت های کشاورزی که در سال ۹۹ تعداد ۳۵ شرکت در حال احداث بودند امروزه با توجه به اقبال سرمایه‌ گذاران در این بخش به عدد ۴۸ واحد رسیده است. 

وی اذعان کرد: در منطقه آزاد ارس در حوزه گردشگری هم فعالیت گسترده ای از سوی متخصصان شرکتها انجام می گردد به طوری که با توجه به جاذبه‌های طبیعی و توریستی موجود در آن، گردشگران کماکان این منطقه را انتخاب می‌کنند لذا زیبایی های رودخانه ارس، جنگل های ارسباران، گونه های گیاهی و جانوری بکر، وجود کلیساهای متعدد، آثار تاریخی دوره عباس میرزا و غیره همگی موجب علاقه گردشگران به منطقه آزاد ارس شده است که گاه تعداد گردشگران آن از مرز ۱۰ میلیون نفر هم عبور می کند! 

نریمان‌ تاکید کرد: از آنجایی که ارتباط منطقه آزاد ارس با سرزمین اصلی از طریق جاده و خط آهن شکل می گیرد، ارتباط هوایی صرفاً عامل رسیدن گردشگر به ارس نیست لذا رسیدن به منطقه آزاد با خودروی شخصی به مراتب آسان تر است و بخش عمده‌ای از گردشگران ارس از داخل آذربایجان شرقی تامین می شوند که با توجه به رصد مسافران، تعداد خودروهایی که از مناطق مختلف کشور وارد جلفا می‌شوند قابل توجه است. 

 ▪️بزرگترین گلخانه هیدروپونیک سقف شیشه ای در منطقه آزاد ارس احداث شده است 

 وی اضافه کرد: اقلیم و جغرافیای منطقه آزاد ارس طوری است که بیشتر کسانی که در حوزه کشاورزی به ویژه تولید محصولات گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند این منطقه را محلّی پرجاذبه و مطلوب برای تولید محصولات خود قلمداد می‌کنند و به خاطر این اصل مهم است که بزرگترین گلخانه هیدروپونیک سقف شیشه ای در منطقه آزاد ارس احداث شده است که جزو ۱۰ گلخانه برتر دنیاست و تولیدات آن به کشورهای مختلف صادر می گردد. 

نریمان خاطرنشان‌ کرد: در مجموع ۴۰ هزار تُن صیفی جات شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و غیره در منطقه آزاد تولید و صادر می‌ گردد که باعث شده واحدهای کوچک دیگر هم در این حوزه فعال شوند که تقریباً معادل همین مقدار حجم تولیدات توسط آنها انجام می‌گیرد لذا صادرات بخش کشاورزی ارس در سال گذشته نزدیک به ۱۱۵ هزار تن بود و تا پایان سال جاری نیز به طور چشمگیر افزایش خواهد یافت. 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس تاکید کرد: سعی بر آن است مناطقی همچون خداآفرین در مرز آذربایجان را نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا نسبت به فعالیت در بخش‌های پرورش آبزیان، دامداری، تولید مرغ و غیره هم سرمایه گذاری کنند و به زودی طرح های بدیع تولیدی در بخش دام و آبزیان به سرانجام خواهد رسید که بستر اشتغالزایی را هم به همراه خواهد داشت! 

نریمان منطقه آزاد ارس را صنعتی ترین منطقه آزاد کشور دانست و تاکید کرد: این منطقه در تولید کاتُد مِسی می‌تواند تولید نقره و طلا را به همراه داشته باشد که تعدادی از سرمایه‌گذاران با ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه با رویکرد صادراتی و اشتغال زایی مناسب اقدامات مربوطه را به انجام خواهند رساند که در طول سال جاری ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید داشتیم که طرح‌های آنها تصویب شده و به زودی وارد فاز اجرایی خواهند شد. 

▪️فلسفه منطقه آزاد ارس صادرات محوری بوده و تراز تجاری آن نیز مثبت است 

 موقعیت ژئواستراتژیک ارس، قرارگیری این منطقه در ۶ کریدور بین المللی حمل و نقل، قرارگیری در مسیر جاده تاریخی ابریشم، همسایگی با کشورهای حوزه CIS، بحث حمل و نقل ریلی و جاده ای، دارا بودن تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اوراسیا، نزدیکی به بازارهای ترکیه و اروپا از یک سو و از سوی دیگر مزیت آب و هوایی، جاذبه های گردشگری و برخورداری از پشتیبانی شهر تبریز به عنوان قطب صنعتی کشور و دهها مزیت دیگر را برای ارس می توان نام برد! 

کارشناسان امر با اشاره به هم مرز بودن منطقه آزاد ارس با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، فاصله ۱۲۰ کیلومتری آن با ترکیه به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا و نیز دسترسی آسان به بازار اوراسیا می گویند که صنعت گلخانه ای ارس در صورت توجه ویژه می تواند زمینه ساز اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر و صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال باشد! 

در تبیین ظرفیت های صادراتی منطقه آزاد ارس، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که امروزه اغلب برندهای معروف جهان از کشورهایی همچون ایتالیا، کره جنوبی، چین و ترکیه در این منطقه، واحدهای تولیدی راه اندازی کرده اند و محصولات آنها به بازارهای بین المللی عرضه می گردد. 

بدین ترتیب اگر امسال قضیه بحران کووید – ۱۹ کنترل شده و منطقه با رنگ کرونایی آبی و حتی زرد مشخص شود حضور پرتعداد گردشگران از سراسر کشور در سرزمین ارس دور از انتظار نخواهد بود زیرا این منطقه همواره از گذشته‌های دور مورد توجه بازرگانان و مسافران آسیا ـ اروپا و جاده ابریشم بوده و این اهمیت موجبات رونق صنعت پرورش کرم ابریشم در زمان صفویان و نیز احداث کاروانسرا‌ها و مجموعه‌های اقامتی، خدماتی و بازرگانی را در قرن اخیر در منطقه جلفا به وجود آورده و ارزش بازدید را دارد. 

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.