“عصرآزادی” از نگرانی خانواده ها در مراسم شادمانی چهارشنبه آخر سال گزارش می دهد؛ چهارشنبه سوزی را تحریم کنیم

سخنگوی اورژانس کشور می گوید بیشترین آسیب دیدگان چهارشنبه سوری سال ۹۹ به ترتیب در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و کرمانشاه اتفاق افتاد!

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دلیل مشکل چهارشنبه سوری مُدرن که این روزها از آن یاد می شود، ناکارآمدی سیاست‌ ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول در این زمینه است، مگر چه اتفاقی افتاده که یک جشن ملی تبدیل به یک شب دلهره‌آور همراه با آسیب دیدن و معلول شدن افراد جامعه به ویژه جوانان شده است؟!
چه کار کرده ایم که شبی که باید با شادی، دورهمی خانواده ها و خوردن آجیل و تنقلات و غیره باشد تبدیل به شب صداهای مهیب، پرتاب کردن بُمب دستی و آسیب رساندن به شهروندان شده است؟
تمام اینها به علت رویکرد‌های اشتباهی است که به جای اینکه از روز‌های خاص سال برای شادی بیشتر مردم استفاده شود، رویکرد‌هایی به کار گرفته شد که کافی نبود و سال به سال با اجرای طرح های ویترینی و تکراری بی ثمر در خصوص جمع آوری مواد محترقه و امثال آن تداوم یافت!

▪️چهارشنبه‌ سوری از چند سال قبل به چهارشنبه‌ “سوزی” تبدیل شده است!

چهارشنبه سوری جشنی پر از شور و لذت و شادمانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید اما ندانم کاری عده ای از جوانان و بی تدبیری برخی از مسئولان امر موجب پشیمانی شده و لذت امشب را تلخ می کنند!
چهارشنبه آخر سال که به سنّت دیرینه ما به چهارشنبه‌ سوری معروف است چند سالی است که به‌ دلیل افزایش آمار تلفات جانی و مالی و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زای خطرناک به چهارشنبه‌ “سوزی” تبدیل شده است.
معمولاً عمده افرادی که در چهارشنبه سوری هر سال دچار حادثه می شوند نوجوانان و جوانانی هستند که از خود بیخود شده و در جو هیجانی ترقه بازی و تجمعات شلوغ غرق می گردند.
به گفته کارشناسان، خانواده‌ها در آگاه‌سازی فرزندان در شب چهارشنبه آخر سال که ممکن است عواقب و خسارات مالی و جانی جبران‌ ناپذیری به همراه داشته باشد نقش بسزایی دارند.
یکی از باور‌های نادرست این است که حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد و برای من اتفاق نمی‌افتد، زیرا همیشه مراقب خودم هستم! در حالی که باید بدانیم وقوع حادثه برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز بیشتر حوادث از جمله حوادث شب چهارشنبه‌ آخر سال جلوگیری نمود!
جشن سنتی چهارشنبه‌ سوری که در واقع شب سه‌شنبه آخر سال محسوب می شود سعی بر آن است تا هر چه سریع‌تر خودمان را به خانه برسانیم تا هدف تیر و ترقه‌ها و بمب‌های دستی خانمان‌ برانداز و جانسوز عده‌ای بی ملاحظه قرار نگیریم!
این تصوّر نسل ما از چهارشنبه‌ سوری و مراسم به اصطلاح سنتی آن است، شبی دلهره‌آور با صداهای مهیب و ترسناک که آسایش و لذت یک شب خاطره انگیز را تباه می کند!
امّا وقتی سراغ کتاب‌ها یا صندوقچه خاطرات بزرگترهای فامیل که می‌رویم روی دیگری از چهارشنبه‌ سوری برایمان نمایان می‌شود؛ شبی پررنگ و نور با گرمای جمع خانواده و دوستان که شاید نظیر آن را در سنوات اخیر ندیده ایم!

▪️مسئولان باید در طول سال تفریحاتی را برای نسل جوان در نظر بگیرند!

یک روانشناس، ناهنجاری های رخ داده در شب چهارشنبه آخر سال را ناشی از تخلیه غلط هیجان های درونی جوانان و نوجوانان جامعه ارزیابی کرد.
سعیده السادات حسینی ادامه داد: از نظر فطری باید هیجانات هر فرد به عرصه ظهور برسد اما آنچه باعث تحریک و یا محرومیت این موضوع می شود برخوردهای اجتماع با افراد می باشد.
وی با اشاره به غریزه ذاتی همه افراد با عنوان پرخاشگری افزود: کودکان از بازی های خشن استقبال می کنند به دلیل اینکه آنها با این کار می خواهند استقلال خود را به اثبات رسانده و نشان دهند که محیط اطراف خود را کنترل می کنند.
حسینی تخلیه هیجانات درونی هر فرد را بسیار مهم دانست و گفت: برای هر فرد نوعی از تخلیه هیجانی را با توجه به سبک زندگی او باید در نظر گرفت.
این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: در سن و سال نوجوانی و جوانی تاثیر پذیری از اطرافیان، خجالت کشیدن و اینکه می خواهند در برابر آنها کم نیاورند از دلایل مهمی است که در چهارشنبه سوری شاهد تخلیه های غلط هیجان های درونی می شود که مشکلاتی را به دنبال دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: اختلالی با عنوان آتش افروزی وجود دارد که در آن افراد حتی در زمان هایی که مناسبتی ندارد در پی ایجاد آتش و بازی با آن می باشند لذا اگر در پیشینه این افراد تحقیق کنیم و یا با خانواده های آن ها صحبت داشته باشیم به سادگی می توان درک کرد که رفتار آنها عادی و نرمال نبوده و از یک اختلال روانی رنج می برند.
حسینی در پایان، راه حل جلوگیری از بروز مشکلات در سنت چهارشنبه سوری را ایجاد برنامه های مناسب از سوی متولیان دانست و عنوان کرد: مسئولان باید در طول سال تفریحاتی را برای نسل جوان در نظر بگیرند تا آنها بتوانند هیجانات درونی خود را تخلیه کنند تا تمام این واکنش ها در یک شب مشخص مانند چهارشنبه سوری روی بروز نکرده و شاهد ایجاد مشکلات هر ساله این شب خاص نباشیم!

▪️مراسم چهارشنبه سوری نیازمند یک سیاست جدید است تا دلهره آن رفع شود!

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به مشکلات موجود در پیشگیری و درمان سوختگی برخی جوانان، اتخاذ سیاست‌های جدید را راهکار برون رفت از مشکلات برگزاری چهارشنبه‌ سوری عنوان کرد.
محمدجواد فاطمی با بیان اینکه موضوع چهارشنبه سوری بیشتر یک مشکل فرهنگی و مدیریتی بوده و آموزش و پیشگیری در این مبحث اهمیت دارد گفت: سوختگی و آتش‌ سوزی علاوه بر تمام آسیب‌هایش، عوارض اقتصادی هم به دنبال دارد و باید درباره پیشگیری از سوختگی قانون گذاری کرد، زیرا قانون‌ها کمک می‌کند در این زمینه اقداماتی انجام دهیم که به پیشگیری از سوختگی کمک کند.
وی افزود: این انجمن اصرار و اعتقاد دارد که مهم‌ترین اقدام در این زمینه ابتدا قبول این شب به عنوان یک جشن ملی و سپس برگزاری مراسم ملی همراه با شادی و برنامه‌های متنوع با همکاری ارگان‌های ذیربط مانند اورژانس، آتش‌نشانی، وزارت بهداشت و غیره است لذا مراسم چهارشنبه سوری نیازمند نگاه و سیاست جدید است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد ترس و دلهره از آن وجود دارد!
فاطمی درباره آمار موارد سوختگی در کشور نیز اضافه کرد: به طور کلی سالانه حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار نفر دچار سوختگی شدید می‌شوند که لازم است در بیمارستان بستری شوند و متاسفانه از آمار ذکر شده حدود سه هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۷ هزارنفر هم در حالی وارد جامعه می‌شوند که بین یک چهارم تا یک پنجم آن‌ها معلول هستند و یا به علت نقص عضو و چسبندگی‌هایِ شدید منجر به تغییر شکل عضو، از کار افتاده محسوب می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه سوختگی قابل پیشگیری است تاکید کرد: در واقع مجلس به عنوان یکی از ارگان‌های تاثیر گذار باید قانون‌گذاری کند، سازمان ملی استاندارد قوانین استاندارد تدوین کند، وزارت نیرو، شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید به اجرای آیین‌نامه‌های ایمنی کمک کنند و از این نظر مطالبه‌گر باشند.
فاطمی خاطرنشان کرد: سیستم پیشگیری از سوختگی هزینه دارد و جامعه‌ای که در نیاز‌های اولیه خود مانده باشد، نمی‌تواند در پیشگیری از سوختگی موفق عمل کند، به همین دلیل مردم به دلایل گوناگونی از جمله استاندارد نبودن منزل یا وسایلشان و یا به دلیل مناسبت‌ هایی مانند چهارشنبه سوری می‌سوزند و کسی هم پیگیر مشکل نیست!

▪️رفتارهای آمیخته به هرج و مرج آیین چهارشنبه سوری را تحریف می کند!

رفتار خشونت آمیز و مغایر با عُرف و مَنش جامعه نظیر آنچه که در سالهای اخیر تحت نام “چهارشنبه سوری” شاهد آن هستیم در هیچ کدام از این آیین ها دیده نمی شود.
بهتر است بگوییم کسانی که با منفجر کردن ترقه، بمب های دستی و پراکندن آتش، سلامتی مردم را هدف می گیرند با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند.
آمار حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۹ هم به هیچوجه قابل قبول نبوده و نشان می دهد سهل انکاری برخی از جوانان و نوجوانانی که خواهان جشن و پایکوبی در این شب خاص هستند به یک معضل بزرگ تبدیل شده و دامان سایر شهروندان را نیز می گیرد.
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال ۹۹ گفت: آمار کل آسیب دیدگان ١٨٩۴ نفر بود که در سال ٩٨ این عدد ١۴٩٨ بود، همچنین ٩ نفر در سال ۹۹ جان باختند که در سال ٩٨ تنها ۴ نفر بود!
مجتبی خالدی به آمار آسیب‌ به اندام‌ها نیز اشاره کرد و افزود: ١٣١ نفر دچار قطع عضو شدند که در سال ٩٨ این عدد ١٩٣ بود، همچنین ۵٢٧ مورد آسیب به چشم داشتیم که در سال ٩٨ تعداد ۵١٢ مورد بود و ۵۴۶ نفر نیز دچار سوختگی متوسط و شدید شده بودند که در سال ٩٨ این عدد ٣١٨ بود.
وی با اشاره به استان های رکورددار مصدومیت‌ های شب چهارشنبه آخر سال اضافه کرد: بیشترین آمار آسیب دیدگان در استان‌های تهران با ۵۵٣ نفر، آذربایجان شرقی با ١٨۵ نفر و کرمانشاه با ١۴٠ نفر بود!
سخنگوی اورژانس کشور تاکید کرد: ۴۶ درصد مصدومین بین ۶ تا ١٨ سال بودند، ٨٢ درصد آسیب دیدگان مَرد و ١٨ درصد نیز زن بودند جالب اینکه ٣٠ درصد از آسیب دیدگان را عابران پیاده و نیروهای امدادی تشکیل دادند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.