مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی از چالش های فرا روی تولید دانش‌بنیان سخن گفت؛ تجاری سازی اولویت اصلی فروش محصولات دانش بنیان

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ – تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین – به همت تمام عوامل دخیل در زنجیره حاضر بستگی دارد گفت: در حقیقت تولید با ارزش افزوده بالا و اشتغال تحصیل کرده ها تولیدی است که بر پایه دانش، نوآوری و فناوری استوار شده باشد.
رسول خالقی ادامه داد: تولید دانش بنیان، تولیدی است که از تحقیق و توسعه توام با نوآوری و فناوری نشات گرفته باشد و از طراحی تا بومی سازی محصول، حاصل فعالیت و دانش نیروی انسانی متخصص داخلی باشد لذا این نوع تولید است که می تواند ارزش افزوده داشته باشد، رقابت پذیر باشد و امکان توسعه و بروز رسانی بر اساس نیاز بازار را داشته باشد و در نهایت موجب توسعه اقتصادی شود.
وی افزود: وقتی دانش و نوآوری در جریان تولید دخیل باشد یعنی محصول با دانش و فناوری ارزش بالاتری پیدا کرده و محصول دانش بنیان تولید می شود و برای این نوع تولید و توسعه محصول نیاز به نیروی انسانی متخصص، تحصیل کرده و نخبه وجود دارد.
خالقی اضافه کرد: وقتی دانش وارد تولید یا خدمات شود ارزش افزوده ایجاد می کند و در واقع موجب ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد می شود به همین دلیل و با توجه به نیاز فعلی اقتصادی کشور و ظرفیت نیروی انسانی، دانش بنیان کردن تولید برای کشور یک اولویت است.
مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که تولید دانش بنیان مهمترین گام در انتقال از اقتصاد منبع بنیان به اقتصاد دانش بنیان است یادآور شد: با تحقق اقتصاد دانش بنیان یکی از معضلات اقتصادی یعنی عدم بهره وری محقق خواهد شد.
خالقی تاکید کرد: واحد تولیدی یا سرمایه گذاری که دنبال ایجاد یا توسعه خط تولیدی می باشد بدون تردید باید با نگرش دانش محور، فناور و تحلیل همه جانبه کار، اقدام نماید تا تولیدی توجیه پذیر، رقابت پذیر و پایدار داشته باشد لذا مهمترین موضوع در توسعه اقتصاد دانش بنیان، دانش بنیان کردن تولید است.
وی یکی از مهمترین راه های دانش بنیان کردن تولید در تمام ابعاد آن را راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در بطن مجموعه تولیدی یا حتی در شروع فعالیت دانست و گفت: در صورت فعالیت مناسب واحد تحقیق و توسعه پویا، تولیدی برخاسته از نیاز بازار، نوآور و فناور خواهیم داشت که تحقق این امر موجب توسعه محصول بر اساس نیاز بازار و فروش مناسب خواهد بود.
مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی افزود: مطالعه دقیق مسیر تولید و فناوری در سطح بین المللی که فرآیندی نه چندان ساده دارد می تواند به عنوان یک اصل اساسی در انتخاب نوع محصول تولیدی بر آن تکیه کرد که می توان از آن بعنوان عامل موفقیت بسیاری از بنگاه های اقتصادی بزرگ جهان که تماما برندهای شناخته شده هستند، نام برد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کشور ما نیز به جهت ضرورت امر، فعالیت های خوبی صورت گرفته است که با بهرمندی از آنها، می شود بخشی از تحقیقات اولیه در این حوزه را مرتفع نمود که مثلاً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فهرستی از کالا و خدمات دانش بنیان را تهیه و بروز رسانی می کند که شامل برخی تفصیلات جزئی و مسیر دهی تولید محصول دانش بنیان می باشد که می شود با مطالعه فنی و تحلیل بازار نسبت به اقدامات اولیه تولید از آن بهرمند شد.
خالقی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای ضروری در دانش بنیان نمودن تولید، بهره مندی از توان دانش و تخصص، متخصصین، نخبگان و نیروی انسانی تحصیل کرده است که می توانند در ایجاد و عملیاتی کردن ایده های نوآورانه و تولید محصولات دانش بنیان نقش کلیدی ایفا نمایند.
مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین تولید محصول با ارزش افزوده بالا و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، تحصیل کرده و نخبه وجود دارد. اضافه کدد: اگر محصولی با بهره گیری از دانش و تخصص نیروی انسانی با ارزش تر شود نیازهای متناسب و در شان نیروی انسانی شاغل نیز از فروش محصول برآورده و تامین خواهد شد و بلاتردید چرخه ایده نوآوری در توسعه محصول و کسب و کار در جریان خواهد بود و در نتیجه رقابت پذیری و توسعه کسب و کار را به دنبال خواهد داشت و این یعنی تولید و اشتغال دانش بنیان که می توانند نیازهای بالفعل و بالقوه همدیگر را پوشش دهند.
خالقی افزود: یک چالش در به کارگیری نیروهای متخصص و نخبه در شرکت های دانش بنیان وجود دارد و آن هم عدم دسترسی سریع، آسان، مکانیزه و هوشمند این دو به همدیگر می باشد که با بهره مندی از فناوری اطلاعات و نرم افزارهای کاربردی و ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه قابل مرتفع نمودن است.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که می تواند بحث اشتغال دانش بنیان را با چالش مواجه نماید عدم سازگاری رشته های تحصیلی، واحدهای درسی و همچنین تخصص و مهارت دانش آموختگان با نیازهای تخصصی بازار کار و در واقع نیازهای تولیدی کالا یا خدمات محصولات دانش بنیان است.
مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی درباره مشکلات قوانین و مقررات حاکم در روابط کارگری – کارفرمایی و همچنین بیمه تامین اجتماعی نیز گفت: موضوع بسیار حائز اهیمت در تحقق شعار سال جاری – تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین – و در واقع توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور مشروط به همکاری تمامی بخش های این زیست بوم می باشد، لذا در صورتی که یکی از عوامل به وظایف ذاتی خود آگاهی نداشته و یا از عمل بدان سرباز زنند، به احتمال بسیار بالا نتایج به دست آمده، نتایجی مطلوب نخواهد بود!
خالقی افزود: در صورت تولید محصول باکیفیت از طرف شرکت دانش بنیان، عدم توجه در اعطای مجوزهای لازم به موقع و یا تسهیلات و خدمات ضروری مورد نیاز برای تجاری سازی، قطعاً فروش شرکت محصول دانش بنیان را با چالش مواجه خواهد نمود، لذا باید توجه داشت که این موضوع به صورت زنجیروار بهم وابسته می باشند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه قوانین و حمایت های قابل توجهی برای توسعه دانش بنیانی در کشور تصویب شده است، که می شود با عمل به این قوانین و حمایت از تولیدات دانش بنیان، گام های موثری در افزایش سهم دانش بنیانی و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور برداشت.
مدیر مرکز نوآوری تعاون آذربایجان شرقی اظهار کرد: در صورت تحقق برنامه های تولیدی با بهره گیری از نوآوری، دانش نوین، پیشرفت های علمی و در واقع تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی بر پایه دانش و تخصص، بدون تردید توسعه اقتصادی محقق می گردد و آثار این امر در ایجاد اشتغال پایدار، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، افزایش رفاه اجتماعی، کم رنگتر شدن مهاجرت متخصصین، افزایش صادرات هدفمند و چشم گیر و کاهش واردات بی رویه نمایان خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.