تشدید رگبار باران و تندبادهای لحظه‌ای در آذربایجان شرقی

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از روز جمعه رگبار باران و وزش تندبادهای لحظه‌ای در راه آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان به ویژه نیمه شرقی را دربر می گیرد، افزود: فعالیت این سامانه موجب تشدید رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد گاهی تا شدید همراه با گرد و خاک در استان می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه تا اواخر روز شنبه ادامه خواهد داشت و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی،بارش تگرگ، اصابت آذرخش، سیلابی شدن مسیل ها و بالا آمدن آب رودخانه ها دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین به دنبال فعالیت این سامانه احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن و سقوط درختان فرسوده و خسارت به سازه های سبک وجود دارد.

امیدفر، به مسافران و رانندگان توصیه کرد، سفرهای غیرضروری را لغو و از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

وی خواستار لغو پرواز با هواپیماهای سبک، محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و جاده های کوهستانی و مرتفع شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

وی اشاره کرد: در زمان کنونی ( ۹ و ۳۰ دقیقه) عجب شیر با ۲۹ و بستان آباد با ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۷ درجه و آسمان آن قسمتی ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.