“عصرآزادی” از لزوم بازنگری در تعاملات دولت و بخش خصوصی در توسعه تولید گزارش می دهد؛ آذربایجان شرقی در انتظار بهبود شرایط تجارت

یک دیپلمات سابق می گوید حلقه مفقوده میان تولید و صادرات موجب شده است تا توفیق لازم در این زمینه به دست نیاید!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی به عنوان یک استان سرآمد که در سابقه ذهنی جهانیان به عنوان یکی از قطب های صنعتی ایران شناخته می شود نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که در سال های گذشته به دلیل تحریم ها با مشکلات مختلفی در زمینه های صادرات و واردات، تامین مواد اولیه و نقدینگی مواجه بوده اند که باید مشکلات آنها در سال جاری رفع گردد.
دستگاه‌های مسئول باید به یک نوع هم‌افزایی برسند تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان آذربایجان شرقی به عنوان یک استان پیشرو در صنعت صادرات غیرنفتی معطل و منتظر امور اداری زائد و دست و پاگیر نشده و انتظارات و استانداردهای کشورهای هدف را تامین نمایند که تاکنون دور از برنامه ریزی های از پیش تعیین شده بوده است!
تیم مدیریت آذربایجان شرقی باید برنامه‌ منظم و مدونی برای توسعه تولید و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه مس داشته باشد زیرا در پررنگ‌‌ترین دوران این عرصه قرار گرفته ایم و سرمایه‌گذاری دقیق و بابرنامه می تواند کل استان را دگرگون سازد.
از سوی دیگر، وضعیت مسیرهای ترانزیتی و ماشین آلات حمل‌ و نقل هم در مناطق مختلف آذربایجان شرقی مناسب نیست که باید برنامه‌ ریزی جدی برای حل این مشکل ارائه گردد لذا تدوین برنامه‌های اقتصادی در سازمان صمت باید با همفکری فعالان بخش خصوصی انجام گردد که معلوم نیست تاکنون بر چه اساس بوده است!
دست آخر اینکه مصوبات ستاد تسهیل و شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی نیز آن طور که باید و شاید مدنظر دستگاه های اجرایی قرار نمی گیرد در حالی که تمام تصمیمات این ستاد و مصوبات استانی شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت لازم الاجراست!

▪️تنها به‌ وسیله‌ سازمان صمت نمی توان موانع تولید و صادرات را از میان برداشت!

رئیس اتاق بازرگانی تبریز مشکلات بخش خصوصی در سال گذشته را در وجود برخی سخت‌گیری‌ها، کافی نبودن زیرساخت‌های انرژی و کم‌ بودن منابع مالی در آذربایجان شرقی دانست و گفت: ظرفیت لازم در تیم اقتصادی و همچنین بخش خصوصی استان برای بازگرداندن ثروت‌هایی که در تولید آنها غفلت شده است، وجود دارد.
یونس ژائله با اشاره مبلغ تعیین شده برای مالیات واحدهای بخش‌ خصوصی استان در بودجه‌ سال ۱۴۰۱ افزود: اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰، شش هزار میلیارد تومان مالیات داده‌اند که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است در حالی که مالیات شرکت مِس که حدود ۶۰۰ میلیارد یورو درآمد دارد در شهر کرمان استفاده می‌شود!
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: متاسفانه در گذشته در توهم “تبریز شهر اولین‌ها” بودیم در حالی‌ که جایگاه ما همواره پایین بوده است که برنامه محور بودن در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند برایمان امیدبخش باشد!
ژائله با بیان اینکه در گذشته بخش دولتی و خصوصی از یکدیگر دور بودند افزود: تنها به‌ وسیله‌ سازمان صمت نمی توان موانع تولید و صادرات را برداشت لذا مهم‌ترین مشکل در صادرات، عدم تولید محصول و کالای باکیفیت است؛ به‌ طوری که اکنون حدود ۶۰۰ هزار تُن سیب تولیدی داریم که صادر نمی‌شوند زیرا برنامه‌ای برای ایجاد سردخانه‌های کنترل اتمسفر وجود ندارد و میوه‌ها تا رسیدن به مقصد خراب می‌شوند لذا از دانش فنی نگهداری میوه‌ها بهره‌مند نیستیم تا بتوانیم این حجم قابل توجه سیب را به یک میلیار دلار سرمایه تبدیل نماییم!
وی با بیان اینکه بخش خصوصی با تمام قدرت در کنار دولت قرار دارد و نباید دولت نگاهی از بالا به پایین داشته باشد اظهار کرد: نباید در بحث تولید و تامین برق تنها به دولت امید داشته باشیم و اکنون بخش خصوصی برای تولید نیروگاه در شهرک‌های صنعتی استان اعلام آمادگی کرده است اما با وجود تصویب این موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، بعضی از دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند؛ در حالی که این موضوعات با حضور نماینده‌ دولت، نمایندگان مجلس و رئیس کل دادگستری استان به تصویب رسیده است و دستگاهی اگر حرف یا موردی دارد می‌بایست در جلسه‌ شورا مطرح کند.

▪️انجام آمارسازی برای اهداف شخصی و ارائه ارقام اشتباه برای باز شدن واردات است!

یک دیپلمات سابق نقش اتاقهای بازرگانی و اصناف در رفع موانع تولید و صادرات را مورد توجه قرار داد و گفت: حلقه مفقوده میان تولید و صادرات موجب شده است تا توفیق لازم در این زمینه به دست نیاید.
رامین مهمانپرست ادامه داد: اگرچه اقدامات بسیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی در سال‌های گذشته انجام شده است اما هنوز هم مشکلات بسیاری پیش‌رو است.
وی دورنمای اقتصاد را مبهم توصیف کرد و افزود: کسری بودجه، پروژه‌های نیمه تمام، فشار تحریم و مشکلات ناشی از آن دورنمای اقتصاد را مبهم کرده است و جراحی در ساختارها‌ی اقتصادی و اداری می‌تواند راهکار خروج از وضعیت کنونی باشد.
مهمانپرست با تاکید بر اینکه هزینه‌های دولتی باید کاهش یابد اضافه کرد:‌ باید بتوان تولید را با کیفیت مناسب و با استفاده از دانش و تکنولوژی روز ارائه داد و این امر شدنی است.
وی تاکید کرد:‌ دسترسی به بازار صادراتی، قابل رقابت بودن تولیدات داخلی، رفع موانع، وضع تعرفه‌های ترجیحی، معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها موجب می‌شود تا تولیدات استانها در بازارهای صادراتی به جایگاه واقعی خود برسند!
مهمانپرست با بیان اینکه بحث دیپلماسی اقتصادی اکنون در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه مورد توجه بیشتری واقع شده است خاطرنشان کرد:‌ باید بخش‌های خصوصی مانند اتاق‌ بازرگانی، اتاق اصناف، و اتحادیه‌ها در جهت رفع موانع تولید صادراتی با هم تعامل نمایند زیرا در گذشته واردات ارجح به صادرات بود اما رِیل باید برگردد!
وی اظهار کرد:‌ در اصناف، برخی اوقات برای اهداف شخصی آمارسازی انجام می‌شود و ارقام اشتباه داده می‌شود تا راه برای واردات باز شود به طوری که در ترکیه تولید کننده در صادرات موفق است زیرا دیگر نگران صادرات نبوده و یک تیم حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.
مهمانپرست افزود:‌ اگر بتوان با یک میلیارد تومان دو شغل ایجاد کرد می‌توان با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع سالانه یک میلیون شغل جدید را ایجاد کرد.

▪️تاسف آور است که تجّار ما از طریق گمرکات دیگر شهرها صادرات انجام دهند!

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تسهیل‌گری و رفع موانع تولید را اصلی‌ترین برنامه‌ تیم اقتصادی استان دانست و گفت: بر خود وظیفه دانستیم که فعالیت‌های بخش اقتصادی را از اول سال آغاز کنیم و اکنون تمامی کارگروه‌ها، برنامه‌ها و توقعات مورد انتظار ما را می‌دانند.
محمد کلامی ادامه داد: اهداف اصلی دولت سیزدهم، افزایش سرمایه گذاری، تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد و صادرات و تجارت با کشورهای پیرامونی به لحاظ جغرافیایی و اقتصادی است.
وی با بیان اینکه تسهیل‌گری و رفع موانع تولید اصلی‌ترین برنامه‌ تیم اقتصادی استان است افزود: باید به سمت سهل ترین قوانین برویم و این مهم را به تیم اقتصادی دستگاه‌ها نیز متذکر شده‌ایم و به‌ عنوان مثال در بحث تامین برق تا جایی که می‌توانیم، مشکلات برق استان را کاهش خواهیم داد.
کلامی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۱ با حفظ هوای پاک و محیط زیست مناسب و همراهی سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌ و سایر دستگاه‌ها با دستگاه‌های اقتصادی از دیگر برنامه‌های ما است که به‌عنوان مثال گمرکات استان ما باید آنچنان دارای جذبه و قوانین سهلی باشند که تجّار انگیزه‌ کافی را برای صادرات از داخل استان داشته باشند و اینطور نباشد که تجّار ما از طریق گمرکات دیگر شهرها صادرات انجام دهند!
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات از دهه‌های گذشته به ارث رسیده است گفت: شاخص‌های اقتصادی استان از سال ۱۳۷۴ به بعد پایین آمده و دولت در راستای افزایش سهم منابع مالی استان‌ها دو اقدام مهم متمرکز کردن حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ مستقر در استان‌ها و اخذ مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‌ها در داخل استان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است که این کار منجر به افزایش سهم منابع مالی در استان‌ها خواهد شد و علت سهم ۵۴ درصدی تهران در بحث منابع مالی استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ در این شهر است.
کلامی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی اظهار کرد: بررسی مشکلات سدّها، راه‌ها، افزایش تولید و تامین زیرساخت‌ های انرژی مهمترین مطالبات ما در جریان سفر رئیس جمهور به استان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.